استقلال ـ پرسپولیس ساعت 15 فردا در ورزشگاه آزادی

شهرآورد با طعم اتحاد

ورزش یک دربی متفاوت، این همان چیزی است که خیلی‌ها از ساعت 15 فردا (جمعه) در ورزشگاه آزادی انتظارش را می‌کشند.
کد خبر: ۸۵۰۸۵۸
شهرآورد با طعم اتحاد

استقلال را به‌واسطه صدرنشینی باید آماده‌ترین تیم این روزهای لیگ نامید. تیم پرویز مظلومی گرچه در هفته‌های هفتم، هشتم و نهم، هر سه بازی خود را با تساوی به پایان رساند، اما با پیروزی 3 بر صفر مقابل سپاهان نشان داد شایسته‌ترین تیم برای تصاحب خانه شماره یک جدول است.

آبی‌ها این صدرنشینی را بیش از آن‌که مدیون خط دفاعی خود باشند مدیون قدرت تهاجمی‌شان هستند. تیمی که به‌طور متوسط در هر یک از ده بازی قبلی‌اش یک گل از حریفان دریافت کرده و با این آمار در میان شانزده تیم لیگ برتری فعلا در مکان دهم قرار دارد، در فاز هجومی با زدن 18 گل بهترین تیم است.

اما شرایط پرسپولیس هم قبل از دربی شرایط ایده‌آلی است. تیم برانکو هر چند در مجموع هفت امتیاز از تیم مظلومی کمتر دشت کرده، اما در این چهار هفته اخیر با کسب سه پیروزی و یک تساوی، چهار امتیاز بیشتر از استقلال به‌دست آورده تا نشان دهد با آن روزهای بحرانی ابتدای فصل فاصله گرفته است.

پرسپولیسی‌ها بعد از استقلال، دومین خط حمله زهردار لیگ را هم دارند. شاگردان برانکو تا به اینجای فصل 15 بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند که آماری قابل‌قبول است، اما وقتی به گل‌های خورده این تیم نگاه می‌کنیم به عدد 14 می‌رسیم، عددی که نشان می‌دهد برانکو هم مثل مظلومی هنوز در فاز دفاعی تیمش به ثبات نرسیده است.

این وجه تشابه همان چیزی است که انتظارها را برای تماشای یک دربی متفاوت و جذاب بالا می‌برد. دو تیمی که در خط حمله بهترین هستند، اما در خط دفاع مشکلات فراوانی دارند می‌توانند یک دیدار پرگل را رقم بزنند؛ دیداری که دربی 81 را در ردیف دربی‌های جذاب و تماشایی قرار دهد.

 نقاط قوت، نقاط ضعف

گرچه سوشا مکانی در این فصل عملکرد نسبتا خوبی داشته است، اما استقلالی‌ها به‌واسطه حضور مهدی رحمتی در درون دروازه، از این حیث وضعیتی بهتر از پرسپولیسی‌ها دارند. با این حال مهدی رحمتی، در بازی فردا باید کمی نگران‌تر از سوشا مکانی باشد. علتش هم حضور یک مهاجم آماده مثل مهدی طارمی در نوک پیکان هجومی حریف است. پرسپولیسی‌ها گرچه در این ده بازی قبلی سه گل کمتر از استقلالی‌ها زده‌اند، اما در خط حمله مهاجمی مثل مهدی طارمی دارند که دو برابر بهترین مهاجم استقلال یعنی سجاد شهباززاده گلزنی کرده است؛ دقیقا 6 به 3.

البته از شم گلزنی بالای امید ابراهیمی و ضربات ایستگاهی‌اش نمی‌توان به‌سادگی گذشت؛ بازیگردانی که اگر روزش باشد می‌تواند در مرکز زمین کفه ترازو را تا حدودی به سمت استقلالی‌ها سنگین کند. امید ابراهیمی از قدرت شوت‌زنی بالایی هم برخوردار است و این درست همان چیزی است که پرسپولیسی‌ها در غیاب هادی نوروزی از آن بی‌بهره‌اند.

به برتری استقلال در خط میانی باید تجربه بیشتر بازیکنان این تیم را هم اضافه کرد. حضور بازیکنی مثل خسرو حیدری که شاید از دربی‌دیده‌ترین بازیکنان میدان باشد، از جمله مواردی است که کمک می‌کند استقلال در خط میانی بهتر باشد. به این برتری باید ارسال‌های نسبتا خطرناک‌تر آبی‌ها از جناحین را هم اضافه کرد؛ جایی که پرسپولیسی‌ها نشان داده‌اند آسیب‌پذیر هستند.البته پاشنه آشیل استقلال، یعنی کندی مدافعانی چون حنیف عمران‌زاده و روزبه چشمی از نقاط قوت پرسپولیس است. اگرچه استقلال در انتقال توپ از دفاع به حمله تیم توانمندی است، اما سرعت عمل پرسپولیسی‌ها در خط حمله با آن پاس‌های ویرانگری که معمولا قلب دفاع حریف را نشانه می‌رود می‌تواند نقطه اصلی امیدواری هواداران این تیم باشد.

روز هادی

سوای نتیجه دربی 81، آنچه می‌تواند به بازی روز جمعه دو تیم استقلال و پرسپولیس رنگ و بویی متفاوت بدهد، اتحاد تماشاگران در زنده نگاه داشتن یاد و خاطره کاپیتان هادی نوروزی است.

بعد از مرگ ناگهانی هادی نوروزی این اولین دربی دو تیم محسوب می‌شود و تماشاگران آبی و قرمز طبق برنامه‌ریزی قبلی آماده‌اند تا برای این بازیکن بااخلاق سنگ تمام بگذارند. در همین راستا خانواده هادی نوروزی هم در آستانه بازی فردا بیانیه‌ای صادر کرد تا از همدلی سرخابی‌ها در آستانه دربی قدردانی کرده باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: از این‌که قرمز و آبی این‌گونه در اوج رقابت به حرمت هادی نوروزی کنار هم قرار گرفته و به حفط حرمت‌ها می‌اندیشند ممنونیم و به خود می‌بالیم که چنین هموطنان با مهر و محبتی داریم. هموطنان و فوتبالدوستانی که فارع از تعلقات رنگی به طرق مختلف به ابراز همدردی با ما پرداختند. خانواده بزرگ پرسپولیس و همبازیان هادی عزیز را صاحب عزا می‌دانیم و نمی‌دانیم چگونه باید از همراهی و سوگواری آنها تقدیر و تشکر کنیم. خانواده بزرگ استقلال هم از روز اول کنار پرسپولیسی‌ها به عزاداری و ابراز همدردی با خانواده نوروزی پرداختند و صحنه‌ها و لحظاتی را رقم زدند که تا ابد در ذهن و خاطر ما باقی می‌ماند. همچنین متشکریم از رسانه‌های ورزشی که چند روز قبل از دربی جای هادی را خالی کرده و به‌خاطر فقدان او پیشنهاداتی می‌دهند.

برنامه هفته یازدهم

جمعه 8 آبان

استقلال ـ پرسپولیس، ساعت 15 در ورزشگاه آزادی (داور: محسن ترکی)

شنبه 9 آبان

گسترش فولاد ـ پدیده، ساعت 15 در ورزشگاه اختصاصی گسترش (داور: تورج حق‌وردی)

سیاه‌جامگان ـ سایپا، ساعت 15 در ورزشگاه ثامن مشهد (داور: محمد ملکی)

صبا ـ تراکتورسازی، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز (داور: مهدی سیدعلی)

نفت ـ استقلال خوزستان، ساعت 15 و 30دقیقه در ورزشگاه تختی تهران (داور: پیروز سیف‌اله‌پور)

ملوان ـ فولاد، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی انزلی (داور: علیرضا فغانی)

ذوب‌آهن ـ راه‌آهن، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان (داور: حمید حاج ملک)

استقلال اهواز ـ سپاهان، ساعت 16 و 50 دقیقه در ورزشگاه غدیر اهواز (داور: سعید بخشی‌زاده)

ترکی رکورددار شد

سوت قضاوت دربی 81 تیم‌های استقلال و پرسپولیس به محسن ترکی رسید تا این داور تحصیلکرده مشهدی رکوردار قضاوت در شهرآوردهای سرخابی باشد.

با تصمیم کمیته داوران، این ششمین باری است که ترکی برای قضاوت دربی پایتخت انتخاب می‌شود. تا پیش از این او و محمد صالحی با 5 قضاوت در شهرآوردها رکورددار بودند، اما حالا ترکی را باید تنها رکوددار قضاوت در این بازی حساس نامید. نکته جالب توجه این‌که هر پنج دیداری که صالحی سوت زد با تساوی دو تیم پایتخت‌نشین همراه شد ولی در قضاوت‌هایی که ترکی برای دو تیم انجام داده سه بازی به تساوی کشیده شده و دو بازی دیگر را استقلالی‌ها پیروز از زمین مسابقه خارج شدند.

بابک پورعالی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها