طبق آمارها و در سال‌های اخیر طلاق در ایران رشد چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای داشته است که گویی این آمار با تغییر و سبک زندگی ، دچار تحول شده است چرا که در گذشته و در سال‌های قبل آمار طلاق و جدایی بسیار ناچیز و اندک بوده است اما رفته رفته با ورود تکنولوژی و مدرن شدن جامعه، برطرز تفکر افراد هم تاثیر گذاشت و سبک زندگی مردم تغییر کرد.
کد خبر: ۸۴۸۹۸۲
چرا آمار طلاق در کشور کاهش نمی ‌یابد؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با آمارهایی که از افزایش طلاق در ایران اعلام می‌شود و مشاهدات و تجربه ای که افراد جامعه از تجربه طلاق اطرافشان دارند، این روزها جمله هایی مانند خانواده در ایران رو به فرو پاشی است یا تاریخ مصرف ازدواج تمام شده است از زبان خیلی‌ها شنیده‌ می‌شود و متاسفانه افزایش آمار طلاق بیش از آن که نگران کننده باشد از تغییرات اجتماعی در ایران خبر می‌دهد و شیب تند طلاق در ایران را می‌توان به شرایط خاص اجتماعی این مقطع زمانی نسبت داد.

دکتر معید فر جامعه شناس افزایش آمار طلاق در ایران را ناشی از شرایط اجتماعی یک جامعه می‌‌داند و می‌گوید: ما بسیاری از مسائل اجتماعی ایران را با توجه به این که جامعه ایران در دوران گذار است، تحلیل می‌کنیم خانواده هم مثل جامعه ما در حال گذار از یک وضع به وضع دیگری است و افزایش آمار طلاق هم ناشی از همین تغییرات است وضع قبلی خانواده تابع ارزش ها، قوانین و مقررات عرف اجتماعی بوده است اما خانواده‌ای که حالا افق خودش را نشان می دهد مولفه‌هایش تغییر کرده است.

بخشی از افزایش آمار طلاق ها مربوط به فرصت‌هایی است که در جامعه امروز برای آگاهی زنان ایجاد شده چرا که در گذشته زنان کمتر به حقوق خودشان آگاهی داشتند در حالی که در دوره حاضر زنانی که تحصیلکرده هستند و آگاهی بیشتری دارند در این شرایط تعادلی جدید ممکن است به یک وضع تثبیت شده‌ای برسیم که نرخ طلاق در حدی باقی بماند و روند فزاینده نداشته باشد و بعدها بتوان به تدریج آن را تعدیل کرد اما در دوره‌ی حاضر چون سطح نظر وعمل ما فعلا تفاوت دارد، روند طلاق افزایشی خواهد بود تا خانواده از این دوران گذار خارج شود.

بیش از 50 درصد از کودکان بزهکار، محصول خانواده‌های متشنج و خانواده‌های دچار طلاق عاطفی هستند.

اسداله‌ جامی مشاور عالی و رئیس گروه مشاوران معاونت اجتماعی و پیشگیری از طلاق و شورای ملی سرآمدان صیانت و تحکیم خانواده در خصوص افزایش آمار طلاق در ایران می‌گوید: متاسفانه ما در تعاریف محبوس شده‌ایم و طلاق باید باز تعریف شود طلاق یعنی گستگی یعنی زوجین زیر یک سقف هستند و گستگی فیزیکی ندارند، اما آنچه که اتفاقا در حوزه جرم باید به صورت جدی به آن پرداخته شود، طلاق عاطفی است.

هنجار در جامعه ادامه کانون خانواده است و اگر کانون خانواده به هر دلیلی فرو بریزد، جامعه دچار عارضه و آسیب می‌شود، بنابر این طلاق خودش آسیب است اگر چه طلاق ضمن اینکه آسیب است، منشا بسیاری از آسیب‌‌های دیگر نیز به شمار می‌رود که متاسفانه بر این اساس با شرایط فعلی، بدون شک آمار طلاق و سن ازدواج در ایران کاهش نمی‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
۰
۰
دلایل زیادی داره ...
یكی از این دلایل میتونه اقتصاد بد كشور باشه ، كه زن و شوهر نتونند بسازن و بسوزند !
دومین دلیل بیكاری و نبود كار بین مردم .
و سومین ، اینكه فرهنگ سازی و آگاهی داده نمیشه ، در صداوسیما و رادیو ...
و اینكه مدرك ازدواج نمیدن ! یعنی اینكه كلاس های ازدواج بعد از نامزدی و قبل از نامزدی و ... نمیگذارن و رسمیش نمیكنند...
و دلایل دیگه كه ناشی از تكنولوژی و ماهواره و ترویج غلط غربی ها و ....
و خیلی دلایل دیگه تنوع طلبی ...
برای نوجوانان و جوانان چه دختر و پسر امكانات ازدواج قرار نمیدن از مسكن و كار بگیر تا بیمه و پس انداز و ... بعد دختر و پسر برای ارضای روحی و عاطفی و جنسی خودشون به خیابان ها با مدل های بد بد بد تر میان ... و چشم اون مردی كه زن داره میگیره و ارتباط برقرار میكنه با دختران جوان و خیانت طلاق آمار ایدز میره بالا آماره هپاتیت و سوزاك و سیلفس و دیگر بیماری های جدید ...
و هزاران مطالب دیگر كه رسیدگی نمیشه ....

فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها