ال‌نینو پدیده‌ای تازه نیست، اما در نیمه دوم قرن بیستم شناخت بیشتری نسبت به آن به‌دست آمد، هرچند هنوز نیز جنبه‌های مجهولی درباره آن وجود دارد.
کد خبر: ۸۴۸۴۷۷
لزوم اطلاع رسانی شفاف درباره پدیده ال‌نینو

در شرایط عادی روی کمربند استوا وزش باد از سمت قاره آمریکا به سمت آسیاست، اما ال‌نینو توزیع جهانی فشار هوا را روی اقیانوس آرام کاهش داده و سبب تغییر جهت باد شده و باعث می‌شود باد از آسیا به سمت آمریکا بوزد به همین دلیل مناطق بارش نیز در اقیانوس آرام تغییر می‌کند.

تحت تاثیر ال‌نینو در سواحل آسیا، چین، فیلیپین و اندونزی سطح آب یک متر بیشتر از آمریکا می‌شود به همین دلیل در سواحل آمریکای جنوبی آب سردی از زیر اقیانوس جایگزین آبی می‌شود که از سمت آمریکا رانده شده است. سرد شدن آب سبب افزایش تعداد ماهیان نیز می‌شود، ماهیگیران این رویداد طبیعی را در اواخر قرن نوزدهم ال‌نینو (پسربچه) نامیدند.

باید تاکید کرد ال‌نینو تاثیرات مستقیمی روی آمریکای‌جنوبی، آسیای‌جنوب شرقی، استرالیا و آفریقای‌جنوبی می‌گذارد به همین دلیل در این کشورها تمهیدات لازم برای توفان و بارش و رعد و برق صورت می‌گیرد، اما تاثیرات مستقیم این پدیده روی خاورمیانه هنوز ثابت نشده، پژوهش‌هایی که برخی محققان در کشور در این باره انجام داده‌اند حاکی از این است که پدیده ال‌نینو می‌تواند روی بارش‌های پاییزه کشور تاثیر بگذارد، اما نباید اغراق‌آمیز درباره آن سخن گفت، زیرا کشورمان مانند برخی مناطق که ذکر شد تحت‌تاثیر این پدیده قرار نمی‌گیرد و این که اعلام شده شرایطی غیر عادی در پیش است مورد قبول سازمان هواشناسی نیست.

این پدیده ممکن است دمای هوا را یک هفته تا 15 روز تغییر دهد و سبب افزایش بارش شود، اما این‌که تحت تاثیر ال‌نینو به شکل میانگین دمای یک فصل کاملا تغییر کند با پیش بینی‌های سازمان هواشناسی همخوانی ندارد بنابراین ابراز نگرانی درباره این پدیده نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.پیشگیری کار مناسبی است، اما وزارت نیرو که این پیش بینی را انجام داده باید اطلاعات بیشتری در اختیار کارشناسان بگذارد.

بهترین شاخص درخصوص این مساله پیش‌بینی‌های 10 روزه سازمان هواشناسی است، چون این مدت وقت کمی نیست و می‌توان خیلی از پیشگیری‌ها را براساس اطلاعات واقعی انجام داد، اما این‌که بخواهیم برای اسفندماه نگران باشیم، ماجرایی تعجب‌آور است.

پس بهتر است وزارت نیرو درباره پیش‌بینی خود اطلاعات بیشتری ارائه کند، چون شهروندان زیادی نگران شده‌اند به این ترتیب اگر پیش‌بینی وزارت نیرو درست باشد هواشناسی نیز از این پیش‌بینی دفاع خواهد کرد، چون پیش‌بینی هوا وظیفه سازمان هواشناسی است و اکنون که چنین نگرانی را مطرح کرده‌اند باید درباره آن اطلاع‌رسانی و مستندات خود را نیز ارائه کنند.

محمد طالب حیدری - کارشناس هواشناسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها