همایون شجریان، خواجه‌امیری، سیروان و زانیار خسروی و ... نامشان در فهرستی که دیروز منتشر شد به چشم می‌خورد

ممنوعیت فعالیت 24 خواننده، شایعه یا واقعیت؟

اصلا این واژه ممنوع الفعالیت انگار مُهره مار دارد، به قول نسل امروز کلیک خورش ملس است، خبر مثل بمب در سایت‌ها ترکید،، خبر یک خط بود: 24 خواننده ممنوع‌الفعالیت شده‌اند، در فهرست نام‌هایشان هم همه جور خواننده‌ای دیده می‌شد از سنتی‌هایی مثل همایون شجریان گرفته تا پاپ‌خوان‌های پرطرفدار مانند سیروان و زانیار خسروی حتی احسان خواجه‌امیری هم بود خواننده بی‌حاشیه‌ای که وقتی با او تماس گرفتیم فقط به یک جمله اکتفا کرد: اصلا تمایل ندارم در این رابطه گفت‌وگو کنم.
کد خبر: ۸۴۷۸۹۲

به گزارش جام‌جم، داستان تکراری و شایعه ممنوع‌الفعالیت شدن چهره‌های فرهنگی و هنری این بار رفت سراغ موسیقی، آن هم در روزهایی که اغلب فعالیت‌های این حوزه به دلیل ایام محرم و صفر در تعطیلی به سر می‌برد، باز هم شایعه‌ای پیچید و بازار تکذیب‌ها هم حسابی گرم شد، داستان از این قرار بود که اول زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر این‌که برخی خوانندگان موسیقی ممنوع‌الفعالیت شده‌اند. زمزمه‌ای که با پررنگ‌تر شدن فعالیت سایتی اینترنتی موسوم به رادیو جوان که گفته می‌شود بودجه‌اش را کنگره آمریکا تامین می‌کند جدی‌تر شد و خوانندگانی را شامل می‌شد که کارهایشان در این سایت منتشر شده است، در ادامه با لغو برگزاری چند کنسرت در روزهای پیش از آغاز محرم زمینه‌ای فراهم شد تا دیروز یک فهرست کامل شامل 24 نام با عنوان ممنوع‌الفعالیت حتی در خبرگزاری‌های رسمی هم منتشر شود.

وزارت ارشاد چه می‌گوید؟

طبق معمول داستان را پیگیری کردیم و مستقیم رفتیم سراغ فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، او در این باره به جام‌جم می‌گوید: ما هیچ فهرستی برای خوانندگان ممنوع‌الفعالیت نداشته و این موضوع را کاملا تکذیب می‌کنیم. جالب است برخی رسانه‌ها درباره فهرستی که وجود خارجی ندارد مطالب مفصلی نوشته و حتی قید کرده‌اند ما 24 خواننده را ممنوع‌الفعالیت کرده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: تعارف نداریم، هر خواننده‌ای که با سایت رادیو جوان همکاری داشته باشد به او تذکر داده می‌شود، پیش از این هم همین کار را کرده‌ایم، ولی تذکرات ما جدی شده است، سایت‌های داخلی و خارجی زیادی وجود دارد که در عرصه موسیقی فعالند و ما تا به حال به خواننده‌ای برای همکاری با آنها تذکر نداده‌ایم، اما وقتی سایتی معاند است خوانندگان باید به قوانین عمل کنند. طالبی می‌افزاید: ما بارها به این خوانندگان اعلام کردیم که اگر آثارشان به صورت غیرقانونی و بدون مجوز در این سایت‌ها منتشر شده می‌توانند از طریق مراجع قانونی نسبت به طرح شکایت و پیگیری‌های قضایی از این اتفاق اعلام برائت کنند.

برخورد جدی در کنار راه حل

اما آیا این تذکرها و حتی ممنوع‌الفعالیت شدن برخی خواننده‌ها توانسته مانعی برای بروز رفتارهای غیرقانونی از سوی خوانندگان باشد یا خیر؟ مسلما این ابزارها بازدارنده‌های خوبی نبوده‌ است و به تکرار اتفاقات مشابه انجامیده‌ است. طالبی درباره این موضوع می‌گوید: داشتن ماهواره در خانه‌ها ممنوع است و هر از گاهی پلیس آنها را جمع می‌کند، اما گروهی دوباره آن را تهیه می‌کنند. متاسفانه این مشکل وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. پلیس هم نمی‌تواند در برابر این اقدام غیرقانونی بی‌توجه باشد و دوباره مجبور می‌شود با متخلفان برخورد کند، پس ما هم باید با تخلفات برخورد جدی داشته باشیم و در این موضوع شکی نیست.

او ادامه می‌دهد: اما درباره این‌که در این عرصه ضعف داریم هم نمی‌توانیم از کنار ماجرا ساده بگذریم و باید راه‌حل‌هایی برای این موضوع بیندیشیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. سایت رادیو جوان چه اتفاقی را برای خوانندگان رقم می‌زند که تمایل به همکاری با آن دارند؟ چرا نباید در داخل کشور برای وجود چنین سایت‌هایی برنامه‌ریزی داشته باشیم تا هنرمندانی که در چارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کنند دیگر فکر حضور در چنین سایت‌هایی هم به ذهنشان خطور نکند. سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره اظهار می‌کند: به‌تازگی با آقای معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما گفت‌وگوهایی داشته‌ایم که مرا به همکاری‌های مشترک بسیار امیدوار کرده است. چون ما به تنهایی نمی‌توانیم در این عرصه کاری انجام دهیم و نیاز به همکاری صدا و سیما داریم. او ادامه می‌دهد: البته راه‌اندازی سایت‌هایی مشابه رادیو جوان که اکنون با بودجه کنگره آمریکا اداره می‌شود، نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد. ما در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنیم و امیدوارم با همکاری صدا و سیما و بخش خصوصی بتوانیم راه حلی قانونی برای این معضل پیدا کنیم.

یک نکته جالب

خبرگزاری مهر به نقل از طالبی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است که ممنوع‌الفعالیت شدن برخی خواننده‌ها دائمی نیست و به این عزیزان گفتیم که می‌توانند با طی یک مسیر قانونی و راه‌حل‌های موجود نسبت به حل مشکل خود اقدام کنند. این مقام مسئول در گفت‌وگو با جام‌جم اما ممنوع‌الفعالیت شدن خوانندگان را به طور کامل رد و تکذیب کرد. تماس‌های ما با برخی خوانندگانی که نام آنها را در فهرست برخی رسانه‌ها منتشر شده است، هم موضوع ممنوع‌الفعالیت شدن آنها را رد کرد. اما با این حال هنوز هم می‌توان گفت موارد ضد و نقیض زیادی در صحبت‌ها وجود دارد و ممکن است این بار هم چیزکی در کار باشد که پیرامون آن چیزها گفته شده و می‌شود.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها