گزارش جام جم آنلاین از سطح نمایندگی ها ی فروش خودرو:

اولین روز آغاز پرداخت وام خودرو با استقبال مردمی مواجه شد

جام جم آنلاین: در روزهای گذشته درباره اجرای بسته خروج از رکود اخبار بسیاری بر خروجی رسانه ها و سایت های مختلف قرار گرفته است اما مهمتراز آن واکنش مردم به این نوع اخبار است.
کد خبر: ۸۴۷۶۹۴
واکنش مردم به اخبار تسهیلات کالا و خودرو

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از راهکارهایی که دولت در این بسته به عنوان برنامه کوتاه مدت در نظرگرفته تحریک تقاضا با ارائه تسهیلات به مردم در قالب توزیع کارت اعتباری 10میلیون تومانی خرید کالاهای با دوام داخلی وتسهیلات 25 میلیونی خودرو است که در مورد تاثیرات آن بر تولید ورفع رکود، کارشناسان و فعالان بازارتحلیل های مختلفی را ارائه داده اند ، برخی تحلیلشان بر این است که رکود ایجاد شده ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و کاهش تقاضاست و عده ای دیگر بر این باورند که رکود ایجاد شده ناشی از کاهش توان خرید مردم نیست بلکه عرضه زیاد کالا به دلیل ایجاد کارخانه های بیش از نیاز کشور در سالهای گذشته اتفاق افتاده است . کارخانه هایی که بدون توجیه اقتصادی مجوز فعالیت گرفته اند و نتیجه آن انباشت کالا در انبارها شده است و به دلیل نداشتن قدرت رقابت با محصولات مشابه خارجی صادرات نیزندارند. دلیل هرچه باشد به نظر می رسد اصلاح تولید و تحریک تقاضا باید همزمان پیگیری شود ، اما آنچه مهم است واکنش مردم به اخبار منتشر شده است، به طور یکه برخی از مردم دادن وام خرید خودرو را در راستای حمایت از خودرو سازان و محصولات بی کیفیت دانسته و عده ای نیز نرخ سود تسهیلات را بالا می دانند که باعث عدم استقبال آنها از این تسهیلات خواهد شد. همچنین برخی از مردم با انتقاد از نظر برخی از فعالان بازار که گفته بودند مردم توان خرید دارند و دلیل رکود عرضه بیش از نیاز کالاست واکنش منفی نشان داده اند .

***

محمد یکی از مخاطبان سایت جام جم آنلاین با گذاشتن پیامی در واکنش به گزارش منتشر شده از فعالان بازار که دلیل رکود را عرضه بیش از نیاز کالا دانسته نه کاهش توان خرید مردم گفته است: یکی از دلایل اصلی رکود کاهش شدید قدرت خرید آحاد مردم ایران بویژه طبقات فرودست مزدبگیر بوده است که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می دهند. در واقع بواسطه کاهش شدید ارزش پول ملی چنان قدرت خرید کاهش یافته که صرفا از طریق افزایش دستمزها نمی شود جبران کرد، چرا که افزایش زیاد دستمزد باعث تورم و افزایش بار مالی می شود، تنها راه حل فوری و معقولانه افزایش ارزش پول ملی است. هم اکنون ارزش ریال در برابرارزهای معتبر جهانی تناسبی با مزد و قدرت خرید مردم ندارد، حتی در چین نیز این قدر شدید ارزش ملی را کاهش ندادند. متاسفانه دولت نه تنها برنامه ای برای تقویت ارزش ریال ایران ندارد بلکه شنیده می شود می خواهد دلار دولتی را 3100 تومان کند! معنی اش افزایش 500 تومانی دلار است! یعنی چیزی درحدود 20 درصد از ارزش پول ملی می خواهد کم کند .این در حالی است که به گفته مسئولان قرار است سال آینده حدود 10 درصد افزایش حقوق و مزد داده شود. به عبارتی سال آینده باز هم قدرت خرید کاهش می یابد و هیچ امیدی به رونق اقتصادی نیست.

هموطن دیگری گفته است: چه کسی گفته مردم توانایی خرید دارند ما که سه نفر با داشتن لیسانس و فوق لیسانس بیکاریم به هردری می زنیم بسته است با حقوق بخور و نمیر بازنشستگی پدرمون داریم به اصصلاح زندگی می کنیم . دلمون به رفع تحریم خوش کردیم . حیف نیست این همه کشورمان ثروت نفتی داشته باشه و مردم این گونه زندگی کنند .... باور کنید مریض می شویم دکتر نمی رویم و از داروخانه یک دارویی می گیریم .

شهروند دیگری نیز پیغام گذاشته است: اگر همگان توان خرید دارند پس چرا بازار کساد و انبارها پر است، یعنی اینکه قشر خاصی علاوه بر تامین نان بخور و نمیر، توان خرید دارند.

از سوی دیگر خبر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو نیز واکنش ها یی درپی داشته است.

یکی از هموطنان نرخ سود را بالا دانسته و نوشته است : وام 25 میلیونی خودرو با سود 16 درصد طی هفت سال یعنی به بانک باید 28میلیون دیگرپس بدهید که می شود 53 میلیون تومان .

همچنین شهروند دیگری نظر خود را اینگونه بیان کرده است که دادن تسهیلات خودرو نه تنها باعث خروج از رکود برای مردم نمی شود بلکه با این کار هزینه های جانبی از جمله باز پرداخت اقساط وام و هزینه های تعمیر ماشین های بی کیفیت و غیره به خانواده ها تحمیل می شود و فشار مضاعف به خانواده ها وارد می کند و تنها سودش خروج از رکود خودروسازان است. کسانی که می خواهند ماشین با این وام خریداری کنند باید حساب کنند که در پایان هشت سال و با سود 16 درصد چقدر باید به بانک پس بدهند.

یکی دیگر از مخاطبان خبر ارائه تسهیلات خرید خودرو را به منظور لطمه زدن به کمپین نخریدن خودرو داخلی دانسته و از مردم درخواست کرده خودرو صفر نخرند چون با این کار می خواهند کمپین نخریدن خودرو شکست بخورد اما ما خودرو بی کیفیت با قیمت نجومی نمی خواهیم.

***

هر چند نظرات درج شده در این گزارش را نمی توان به همه مردم تعمیم داد اما نباید نادیده گرفت که بخشی از مردم اعتماد خود را به تصمیمات ازدست داده اند و لازمه برگرداندن اطمینان و امید به مردم مشخص شدن نتایج مثبت برنامه های اجرایی است، کاهش هزینه های تولید با هدف کاهش قیمت تمام شده در کنار توجه جدی به مقوله کیفیت محصولات تولید شده و مشتری مداری می تواند نقش موثری در بازگرداندن اطمینان و انگیزه خرید در مردم ایجاد کند که صد البته پیش بینی تسهیلات خرید با نرخ سود مناسب و شرایط آسان می تواند تحریک تقاضا را نیز موجب شود اما توجه به این نکته نیز ضروری است که در اجرای بسته خروج از رکود تحریک تقاضا باید در چارچوبی انجام شود که به گروه‌های هدف اصابت کند وبه گونه ای اجرا شود که منجر به افزایش نقدینگی نشود.

همچنین با توجه به اهمیت عادلانه توزیع شدن منابع در قالب تسهیلات باید به این موضوع توجه شود که بخشی از جامعه که توانایی مالی ندارند کارمند نیستند بنابراین باید کارگران و سایر مشاغل نیز بتوانند از اینگونه تسهیلات بهره مند شوند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
۰
۰
تحمیل وام های با بهره نجومی به مردم جهت حل مشكل خودروسازان كه عمری جیب مردم با تو لید بی كیفیت خالی كردهاند جزئ یك بازی برای كمك به مفت خوران چیز دیگری نیست
نقد
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
۰
۰
این همه ...میگه نزول ربا خواری نكنید اونوقت وام با بهره میدن مشكل مردم تحریم نیست نزوله ربا هست دزدی هست .
سیدامیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
۰
۰
چرا باید پرایدو بخریم چهل ملیون موقع رای گیری میشه ملت حق انتخاب دارن ولی اینجا ملت كیلیویی چنده آقای ... مطمئن باش اوضاع خودرو سروسامان پیدا نكند شما بخاطر ... دوره بعد رای نمیاری
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها