داستان یک بازی ایرانی در آستانه انتشار نسخه سوم

ترمز دستی را بکشید

بازی تیکاف 3 یک بازی موبایلی کاملا ایرانی در سبک مسابقه‌ای خودرو با گرافیک خیره‌کننده و جذاب است که توسط یک تیم مشهدی ساخته شده و به‌زودی برای گوشی‌های اندرویدی منتشر می‌شود.
کد خبر: ۸۴۷۶۶۱
ترمز دستی را بکشید

این نسخه از بازی دنباله سومی برای دو تجربه قبلی این تیم بازی‌ساز است که به بهانه معرفی رسمی نسخه جدید آن با صادق جبلی، مدیر تیم گفت‌وگو کردیم.

ایده‌ای که در پاییز متولد شد

آخرین روزهای پاییز 93 بچه‌های «استودیو طراحان سفید» دورهم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند پس از چند تجربه بازی‌سازی در کارنامه دو ساله شرکت‌شان، یک بازی جدید در سبک ریسینگ (مسابقه‌ای) تولید کنند.

شرکت جوان صادق جبلی یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد آی‌سی‌تی پارک علم و فناوری خراسان است و پروژه‌های دولتی از ساخت اپلیکیشن تا سرویس‌دهی آی‌تی اجرا می‌کند.

اما در همین مدت بر اساس علاقه شخصی خود و اعضای تیم شرکت دو سه بازی هم تولید کردند.

رایگان بهتر از پولی

صادق جبلی در رابطه با اشتیاقش برای بازی‌سازی می‌گوید: بر اساس نتایجی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای منتشر کرده بود و تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم دو سبک بازی ریس و ورزشی از بازار خوبی در ایران برخوردار است.

با جست و جوهایمان دیدیم تعداد بازی‌های مسابقه‌ای ماشین ایرانی برای موبایل به‌سختی پیدا می‌شود و این سبک پرطرفدار است.

همین دو عامل باعث شد جرقه ایده ساخت تیکاف در ذهن‌مان بخورد و کار را شروع کنیم. البته ایده این بازی جدید نیست؛ اما داستانمان متفاوت است.

با همه خطرها و مشکلات، صادق، پروژه اصلی شرکتی را که با همسرش تاسیس کرده «ساخت بازی» تعیین می‌کند و استارت کار را می‌زنند.

پس از آغاز تحقیق متوجه می‌شوند این روزها در دنیا دوران بازی‌های رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای Free-to-play) F2P) است.

به گفته صادق در ایران نیز چنین راهکاری موفق بوده و مردم راحت‌تر درون بازی‌ها پول خرج می‌کنند. با اتکا به این اطلاعات دو نسخه از بازی را تولید می‌کنند.

«نسخه اول بازی را که منتشر کردیم، یک آپدیت دیگر هم روی آن دادیم و به نسخه دوم رسیدیم و در نهایت بیش از 500 هزار کاربر آن را دانلود کردند.

اکنون بیش از 200 هزار کاربر فعال داریم، اما 500 هزار نفر کاربر شناسنامه‌دار که در بازی ثبت‌نام کرده‌اند روی سرورمان موجود است.»

صادق بلافاصله پس از بیان این آمار صحبت‌هایش را این‌گونه کامل می‌کند که تیکاف حاصل تلاش تیم 12 نفره‌شان است که ده ماه روزی هشت ساعت برای آن وقت گذاشته‌اند.

یک کمد پر از بازی

به گفته صادق جبلی، شرایط کاری بسیار مهم است. «در شرکت ما همه در یک اتاق بزرگ نشسته‌ایم و اتاق جدا برای رئیس نداریم.

قوانین و فرهنگ خاصی برای خودمان داریم، اما از سیستم اداری و سلسله مراتب خبری نیست و مدل فلت را ترجیح می‌دهیم.

همه بچه‌ها با هم صمیمی هستند و برنامه‌های تفریحی زیادی داریم تا ارتباط و روحیه اعضا عالی باشد.

بازی کردن در شرکت ما واجب است، بنابراین هر کدام از بچه‌ها حداقل روزی یک ساعت بازی می‌کند و همه بازی‌ها را هم امتحان می‌کنیم. حتی در بازی‌های رقابتی جدول مسابقات درست کرده‌ایم و یک کمد پر از بازی داریم.»

نسخه سوم تیکاف زیر صد مگابایت حجم خواهد داشت. به گفته جبلی، بخشی از اطلاعاتی که به‌دست آورده‌اند همین است که کاربر ایرانی روی خوشی به بازی‌های حجیم از خود نشان نمی‌دهد.

وقتی به او می‌گوییم بازی‌های مشابه خارجی بسیار حجیم هستند، بنابراین شما چگونه به این حجم رسیدید، از زحمات تیم فنی‌شان یاد می‌کند و می‌گوید: «تکنیک‌های بهینه‌سازی برای این کار وجود دارد که به روش «اطلس» معروف است.

در این روش به جای این‌که از چند عکس مجزا و با کیفیت استفاده شود، از یک عکس واحد ولی بزرگ استفاده می‌شود. در این روش کیفیت پایین‌تر از بازی‌های حجیم است.

ضمن این‌که ادیت کردن بخش‌های مختلف بازی نیز دشوار خواهد بود؛ ولی با توجه به ذائقه مخاطب ایرانی و نفرات تیم از این روش استفاده کردیم.

چون خارجی‌ها این محدودیت‌ها را ندارند، بازی‌هایشان حجیم است.» او در ادامه توضیح می‌دهد که قدم بعدی‌شان پلتفرم آی‌اواس است، اما برنامه‌ای برای پی‌سی ندارند؛ زیرا بازار سوددهی در ایران ندارد.

از تیپ‌شان پرسیدیم، بلاک‌مان کردند

اما داستان ساخت بازی جذاب است. پس از این‌که تصمیم می‌گیرند در سبک ریسینگ بازی بسازند، کلی بازی خارجی را امتحان می‌کنند و از آن الهام می‌گیرند.

«داستان بازی که مشخص شد، هیچ ایده‌ای برای ساخت ماشین‌ها و قطعاتشان نداشتیم. یک روز یکی از بچه‌های تیم به تعمیرگاهی در نزدیکی شرکت رفته بود و وقتی آمد سرکار گفت یافتم!

از آن به بعد به بهانه‌های مختلف به تعمیرکار سر می‌زدیم و طرح‌ها را نشانش می‌دادیم. اطلاعاتی که او به ما داد خیلی مفید بود و در ساخت قطعات و خودروها کمک‌مان کرد.

برای ساخت کاراکترها و لباسشان مدتی دائم پیج‌های اینستاگرام و گروه‌های تلگرام را بررسی می‌کردیم تا ببینیم جوان‌ها چه تیپ‌هایی برایشان جذاب است.

وقتی در این باره از صاحب برخی پیج‌ها می‌پرسیدیم، فکر می‌کردند قصد اذیت داریم بنابراین بلاک‌مان می‌کردند!

با این حال سعی کردیم تمام دیالوگ‌ها، لباس‌ها و شخصیت‌ها کاملا بومی باشد. حتی محیط گاراژ این بازی را ایرانی ساختیم و تخت و سماور نیز در گوشه آن قرار دادیم.

کلی هم از ماشین‌های اسپورت مردم عکس گرفتیم و از مشورت تیونینگ کارها نیز استفاده کردیم. در نسخه سوم تیونینگ در نهایت 20 خودروی مختلف از ایرانی گرفته تا خارجی و سه محیط متفاوت جهان‌باز طراحی کردیم.

در بین خودروهای ایرانی پراید، نیسان و پیکان هم وجود دارد.» او در ادامه از طراحی محیط بازی حرف می‌زند و می‌گوید از نقشه یک بندر استفاده کردیم.

زیرا به انجام رساندن آن ساده‌تر بود. الگویمان هم بنادر بوشهر، بندرعباس و تعدادی کانسپت‌های خارجی بود.

کاربران باگمان را گرفتند

صادق جبلی در پاسخ این پرسش که آیا بازی‌های پولی را هک هم می‌کنند، می‌گوید چنین تجربه‌ای را در نسخه‌های قبلی تیکاف داشته‌اند و از هر هزار کاربر 50 نفر تقلب می‌کردند.

او با خنده از یک باگ صحبت می‌کند که اگر همین کاربرها اطلاع نمی‌دادند، شاید اصلا متوجه آن نمی‌شدند.

به گفته صادق، روش‌های هک را بررسی کرده‌اند تا این امکان در نسخه سوم به حداقل برسد؛ زیرا به اعتقاد او چنین مشکلی در بازی باعث می‌شود بازیکنان دیگر دلسرد بشوند.

«3 درصد کاربرانمان هک و تقلب می‌کنند که ترجیح دادیم به جای مسدود کردن، کنترل‌شان کنیم؛ زیرا بسیاری از آنها بچه‌های دبیرستانی هستند و از این کارها لذت می‌برند و دوست نداشتیم لذتشان را خراب کنیم!»

صادق از بازیکنان ایرانی به‌عنوان بازیکن‌های «خیلی خوب» یاد می‌کند و می‌گوید با نظراتشان خیلی کمک‌مان کردند.

«طی کار بعضی مواقع خسته می‌شدیم، اما به ما ایمیل می‌زدند و می‌نوشتند: پس کی بازی را منتشر می‌کنید؟»

50 میلیون تومان برای یک تیکاف

برای ساخت نسخه سوم تیکاف بیش از 50 میلیون تومان هزینه کرده‌اند که بخش عمده آن از پروژه‌های شرکت تامین شده و وام هم گرفته‌اند.

صادق از نگرانی‌اش در مورد موفقیت بازی می‌گوید و امیدوار است خرج‌هایی که کرده‌اند با انتشار بازی جبران شود.

او در ادامه با تعجب از رفتار برخی گله می‌کند و می‌گوید: «اگر این بازی در تهران ساخته می‌شد، سروصدای آن چند برابر بود، با این‌که ساخت یک بازی اینچنینی در شهرستان خیلی از پایتخت دشوارتر است.

تقریبا کل شهر را اعلامیه زدیم و به هر کس که فکر می‌کردیم می‌تواند کمک‌مان کند، ایمیل فرستادیم.

در بین بچه‌های تیم‌مان کسانی هستند که از تهران به اینجا آمده‌اند. این بچه‌ها در تهران تنها زندگی می‌کردند و وقتی دیدند در شهر و محله خودشان می‌توانند کارشان را داشته باشند، به مشهد برگشتند.»

نام ایده: تیکاف 3

سایت: takeoff-game.com

صادق جبلی: مدیر تیم بازی تیکاف

صادق 25 سال دارد و به برنامه‌نویسی مسلط است. او رشته مهندسی آی‌تی را در دانشگاه آزاد مشهد خوانده و اغلب در اوقات بیکاری ورزش می‌کند.

تیکاف کشیدن همیشه هم خوب نیست

درونمایه داستان بازی تیکاف عملیات تعقیب و گریز پلیسی است و یک داستان کلیشه‌ای محسوب می‌شود.

داستان در یک جهان فرضی روایت شده که یک پلیس مخفی مامور می‌شود تا وارد باندی خلاف بشود که کارشان برگزاری مسابقات غیرمجاز و انجام حرکات خطرناک است.

وظیفه این مامور این است تا از این باند اطلاعات جمع‌آوری کند. برای این کار مجبور است وارد مسابقات بشود تا به او اعتماد کنند و در نهایت به سردسته‌های باند برسد.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها