بهنوش. م هستم از تهران پیامک می‌زنم. (091900000938) 29 سال دارم. حدود یک هفته است نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی و حساسیت دارم. سابقه حساسیت فصلی ندارم، اما وقتی نشانه‌ها را به یکی از دوستانم که پزشک است، گفتم، گفت که شاید دچار حساسیت فصلی شده‌ام. می‌خواستم بدانم نشانه‌های حساسیت فصلی و سرماخوردگی دقیقا چیست تا بتوانم برای رفع مشکلم اقدام کنم.
کد خبر: ۸۴۷۶۵۱

دکتر ایرج خسرونیا متخصص داخلی / رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران: اشاره کردید که سابقه حساسیت فصلی ندارید. بنابراین راحت‌تر می‌توان مشکل شما را تشخیص داد. اما این به آن معنا نیست که بدن شما در مقابل حساسیت فصلی کاملا مقاوم است. ممکن است به این مشکل دچار شوید اما نشانه‌های شما به شدت افرادی که به لحاظ ژنتیکی دچار این مشکل هستند، نباشد.

همچنین گاهی ممکن است این حساسیت بعد از سن مشخصی بروز کند. اما درباره حساسیت فصلی و سرماخوردگی سوال کرده‌اید. حساسیت و سرماخوردگی نشانه‌های بسیار نزدیک به هم دارند، بنابراین گاهی تشخیص آن از یکدیگر سخت می‌شود. یکی از کلید‌های مهم، تب است. به این معنی که حساسیت فصلی با تب همراه نیست، اما سرماخوردگی ممکن است با تب همراه باشد. البته در حساسیت فصلی هم به‌دلیل این‌که بدن نسبت به یک عامل خارجی واکنش نشان می‌دهد ممکن است حالتی شبیه تب دیده شود که تب نیست و بیشتر شبیه گرگرفتگی است. در حساسیت فصلی همه نشانه‌ها ممکن است شبیه سرماخوردگی باشد اما تب، وجود ندارد.

در سرماخورگی به‌دلیل تب، احساس ضعف و خستگی خواهید داشت و این حالت به‌صورت کوفتگی دیده می‌شود، اما در حساسیت، کوفتگی وجود ندارد و در کل احساس بی‌حالی می‌کنید. سرماخوردگی باید طی چند روز یعنی از سه تا پنج روز درمان شود و نشانه‌ها کاملا از بین برود. اما در حساسیت فصلی نشانه‌ها تا زمانی که عامل حساسیت‌زا مثل گرد و خاک، طوفان، ریزش برگ‌ها یا در فصل بهار، گرده‌افشانی گل‌ها و....وجود دارد، تمام نمی‌شود. در حساسیت فصلی نشانه‌هایی مثل سرخی چشم‌ها و آبریزش بینی شدیدتر بوده و بیشتر با خارش چشم همراه است. این علامت کمتر در سرماخوردگی دیده شده یا اگر هم دیده شود، الگوی آن متفاوت است. اما برای این‌که مساله شما کاملا مشخص شود، باید به متخصص یا مرکز آلرژی مراجعه کنید. ابتلا به این مشکلات هرچند به نظر ساده و گذرا می‌رسد، اما به دلیل ضعفی که در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کنند، بدن را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ضعیف و مستعد می‌کنند.

شیما. س هستم از تهران پیامک می‌زنم ( 09100000185) یک هفته پیش، سر مساله کوچکی با همسرم جر و بحثم شد. بعد از ماجرا خودم متوجه شدم که مقصرم. تعادلم را خیلی زود از دست دادم و بی‌دلیل داد و بیداد راه انداختم. اگرچه کمی هم حق با من بود، اما اگر در شرایط پیش از عادت ماهانه نبودم، خودم را کنترل می‌کردم. ممکن است درباره بعضی نشانه‌های روانی پیش از عادت ماهانه توضیح بدهید تا شاید بتوانم خودم را بیشتر کنترل کنم.

دکتر کتایون برجیس/ متخصص زنان، زایمان و نازایی: نشانه‌های پیش از عادت ماهانه که به آن سندرم پیش‌قاعدگی گفته می‌شود، در افراد مختلف متفاوت است. اما بسیاری از نشانه‌ها در افراد، مشترک است. از این موارد می‌توان به تحریک‌پذیری پایدار و خشم و تعارض‌های فردی،تغییرات خلقی که گاهی با گریه کردن همراه است، احساس غم، ناامیدی، حقارت، بی‌قراری، تنش ، اضطراب و کناره‌گیری از جمع کاهش میل به حضور در جمع و انجام فعالیت‌های روزمره اشاره کرد. این نشانه‌ها معمولا با عوارضی مانند کم یا بی‌اشتهایی یا به عکس پرخوری و پراشتهایی همراه باشد. علاوه براین کم‌ یا بی‌خوابی یا نقطه مقابل آن پرخوابی و علاقه نداشتن به انجام فعالیت‌های طبیعی زندگی از دیگر نشانه‌های سندرم پیش‌قاعدگی است. این نشانه‌ها با عوارضی مثل درد عضلانی، درد در ناحیه شکم ـ کمر، سردرد یا عود علائمی مانند میگرن، اختلال در گوارش و... همراه است. بنابراین حالتی که به آن دچار شدید، حالتی است که بسیاری افراد به آن دچار شده و باید برای کنترل آن راهکاری را پیدا کنید. اولین راهکار آگاهی به شرایط روانی ـ جسمی در زمان عادت ماهانه است. پس از آن می‌توان با انجام ورزش‌های آرام‌بخش، پیاده‌روی، صحبت کردن با همسرتان برای درک شرایط شما، افزایش فعالیت‌های نشاط‌‌آور در این دوره و درصورت نیاز کمک گرفتن از روانپزشک به حالت‌هایتان غلبه کرده و دچار مشکل نشوید. همین که نسبت به تغییرات‌تان آگاه هستید، گام خوبی برای کنترل شرایط است. این نشانه‌ها در صورتی که شرایط روحی شما نامناسب باشد با شدت بیشتری بروز می‌کند. بنابراین همیشه مراقب تغییرات روحی‌تان باشد و سعی کنید در این دوره خاص از تنش‌ها فاصله بگیرید تا این مساله مزید برعلت نشده و نشانه‌های شما تشدید نشود. درصورت نیاز مصرف داروی تجویز شده توسط متخصص نیز می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. رسیدگی به وضعیت تغذیه‌ای و کنترل اختلال‌های اشتها در این دوره نیز مهم است. بعضی خوراکی‌ها مانند غذاهای تند و ادویه‌دار می‌توانند رفتارتان را تشدید کنند. بنابراین بهتر است در این دوره از غذاهای محرک استفاده نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها