جام‌جم درس‌های فنی شکست دو ستاره تکواندوی ایران در جایزه بزرگ منچستر را بررسی می‌کند

سونامی تکواندو در نقطه تردید

فرزان عاشورزاده و کیمیا علیزاده دو پدیده و ستاره کنونی تکواندوی ایران و از امیدهای مسلم مدال‌آوری در المپیک در حالی در رقابت های جایزه بزرگ منچستر تن به شکست دادند که کارشناسان از جمله دو بزرگ تاریخ تکواندوی ایران، این شکست ها را تلنگری به موقع برای عاشورزاده و علیزاده دانستند.
کد خبر: ۸۴۷۵۴۶

به گزارش جام‌جم، تکواندوی ایران مثل چهار المپیک سپری شده یعنی از سیدنی 2000 تا لندن 2012 این بار هم از امیدهای مدال‌آوری برای ورزش ایران در ریو 2016 محسوب می‌شود و در این میان فرزان عاشورزاده و کیمیا علیزاده دو امید اصلی مدال‌آوری در رقابت های جایزه بزرگ منچستر، دو روز پیش برابر حریفان خود شکست خوردند. عاشورزاده به مدال برنز بسنده کرد و علیزاده از دور رقابت‌ها کنار رفت. این شکست چه درسی برای این جوانان دارد؟ این پرسشی بود که برای یافتن پاسخ آن ابتدا نظر سیدمحمد پولادگر رئیس فدراسیون و دو نفر از کارشناسان و پیشکسوتان این رشته را جویا شدیم. پولادگر در این خصوص گفت: به هر ترتیب مسابقات جایزه بزرگ در سطح فنی بسیار بالایی برگزار می‌شود زیرا در این رقابت ها بهترین‌های رده‌بندی تکواندوی دنیا حضور دارند ضمن این‌که در دیدار عاشورزاده با حریف اسپانیایی‌اش قضاوت داوران فوق‌العاده ضعیف بود. در مجموع از عملکرد ملی‌پوشانمان در این رویداد راضی هستم. پولادگر افزود:از طرفی هدف ما از شرکت دادن عاشورزاده در این مسابقات تثبیت صدرنشینی او در رده‌بندی المپیک بود تا در ریو شرایط بهتری داشته باشد. علیزاده هم تکواندو کار جوانی است که امیدوارم در ماه‌های آینده سهمیه ورودی المپیک را کسب کند.

فرصتی که دو برابر شد

شرایط تکواندو در المپیک متفاوت از المپیک‌ های قبلی است زیرا در ریو 2016 امید به این رشته مدال آور از نقطه نظر کیفی نسبت به گذشته دو برابر هم شده است، چون سقف سهمیه ورودی تکواندوکاران هر کشور در این رقابت ها از دو به چهار نفر افزایش یافته است.تکواندوی ایران روی کاغذ این فرصت را داشت که در چهار وزن آقایان و چهار وزن بانوان سهمیه‌های ورودی را از طریق رنکینگ فدراسیون جهانی کسب کند امری که در بخش بانوان عملا منتفی شده است، چون هیچ کدام از بانوان تکواندوکار ایران نتوانستند از طریق رنکینگ و رسیدن به رده‌های اول تا ششم رده‌بندی جهانی اوزان خود مستقیما بلیت ریو بگیرند و باید بخت خود را برای المپیکی شدن در رقابت‌های گزینشی دنبال کنند. اما در بخش آقایان در حال حاضر فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی مستقیما سهمیه ورودی گرفته‌اند و در حالی که هنوز شانس کسب حداقل یک سهمیه مستقیم دیگر وجود دارد می‌توان گفت تکواندوی ایران در ریو در بخش مردان چهار نماینده دارد.

بهزاد خداداد:

به نظر من این شکست تلنگری به‌موقع برای فرزان بود چرا که او متوجه شد به یک‌تاکتیک و سیستم مبارزه نباید بسنده کند

با این حال ناظران و کارشناسان تکواندو حساب ویژه ای روی فرزان عاشورزاده در بخش آقایان و کیمیا علیزاده در بخش بانوان باز کرده‌اند. دو تکواندوکاری که اولی سهمیه خود را قطعی کرده و دومی نیز قریب به یقین در رقابت های گزینشی سهمیه خواهد گرفت. دو تکواندوکار 19 و 18 ساله ای که در دو سال اخیر چنان در رقابت های بین‌المللی قاره‌ای و جهانی درخشیده اند که با دریافت القابی چون سونامی تکواندو به امیدهای مسلم مدال‌آوری در المپیک تبدیل شده‌اند.

شکست به‌جایی بود

یوسف کرمی قهرمان سابق جهان و دارنده مدال برنز المپیک 2004 آتن در این خصوص به جام‌جم گفت: باخت فرزان باخت خیلی به‌جایی بود چرا که احتمال داشت او در المپیک با چنین شکستی مواجه شده و بدترین اتفاق تاریخ زندگی ورزشی خود را تجربه کند. بنابراین خوب شد اینجا شکست خورد تا تلنگری خورده و به‌دنبال رفع ایرادهایش برود از این نظر من باخت فرزان را که سهمیه المپیکش قطعی شده است، به فال نیک می‌گیرم.

کاپیتان سابق تیم ملی تکواندو با تمجید از توانمندی های بالای کیمیا علیزاده، اظهار کرد: در بخش دختران خیلی جای پیشرفت داریم باید به لحاظ فنی بیشتر کار کنند، علیزاده می‌تواند نخستین بانوی طلایی تاریخ ورزش ایران در المپیک لقب گیرد. طلا دور از دسترس او نیست. فدراسیون باید روی این مدال برنامه‌ریزی خوبی انجام دهد. علیزاده اگر در منچستر باخت، به قهرمان المپیک باخت و اتفاق بدی نیفتاده است او می‌تواند بسیار بهتر از اینها مبارزه کند و از این شکست‌ها درس بگیرد.

به لحاظ فنی برای این دو پدیده تکواندو چه باید کرد؟ کرمی در پاسخ به این پرسش گفت: در بخش آقایان کلیت تیم ما به شکل یک‌نواخت کار می کند و تنوع تکنیکی کم است. بچه‌ها عقب که می‌افتند امتیاز گرفتن برایشان سخت می‌شود چون با یک سیستم مبارزه می‌کنند. امیدوارم بچه‌ها برای میدان المپیک تنوع کارشان بیشتر شود و با چند سیستم مبارزه کنند. کرمی افزود: فرزان اوایل کار به‌راحتی همه را شکست می داد حالا می‌بینیم به یک تکوندوکار نوجوانی مثل خودش می‌بازد. باید درس بگیرد و به یک سبک مبارزه بسنده نکند.

یوسف کرمی:

علیزاده می‌تواند نخستین بانوی طلایی تاریخ ورزش ایران در المپیک لقب گیرد. فدراسیون باید روی این مدال برنامه‌ریزی خوبی انجام دهد

ملی‌پوش سابق تکواندو با اشاره به القابی که به این قهرمانان داده شد، افزود: قبلا هم گفتم برای لقب دادن عجله شد. می‌توانستیم این کارها را به بعد از المپیک موکول کنیم چون بزرگ کردن خیلی مسئولیت فرزان را بیشتر کرده است. جوان 19 ساله آنقدر توان روانی ندارد که مرتب از او بخواهند طلای المپیک بگیرد و زیر بار این همه انتظار به مشکل می‌خورد. خودم هم از همین فشار روانی در المپیک ضربه خوردم. باید حواسمان به این نکته باشد.

فرزان تغییر سبک دهد

بهزاد خداداد دارنده چند مدال جهانی تکواندو در این باره به جام‌جم گفت: به نظر من اصلی‌ترین نکته‌ای که فرزان باید به آن توجه داشته باشد این‌که در مبارزات خودش یک تغییر سیستم بدهد. طی یک سال اخیر همواره با یک سیستم مبارزه کرد و حالا که برای حریفانش شناخته شده است باید تنوع مبارزه را در دستور کار داشته باشد زیرا تمامی حریفان با آنالیز به مصاف او می‌آیند. به نظر من عاشورزاده در حال حاضر برای تمام تکواندوکاران این وزن حریف اصلی محسوب می شود و بیشتر از همه مدعیان این وزن آنالیز می شود چون بازیکن کوچکی نیست.

خداداد افزود: فرزان به درستی بازیکن بزرگی است، اما بازیکن بزرگ کسی است که به چنان پختگی برسد که با تنوع مبارزات و سیستم خود، اگر در حین مسابقه با ضد تاکیک و برنامه حریف مواجه شد، دچار مشکل نشود. او با هماهنگی کادرفنی باید روی این نقطه ضعف خود کار کند چون سهمیه‌اش قطعی است. با خیال راحت می‌تواند در این رابطه برنامه‌ریزی کند. ملی‌پوش سابق تکواندو افزود: به نظر من این شکست تلنگری به‌موقع برای فرزان بود چرا که پیشتر هم گفته بودم او در نیمه‌نهایی رقابت‌های جهانی هم با حریف روس دچار مشکل شد و در حالی که 7 امتیاز عقب بود با غیرت و جنگندگی توانست جبران کند. برای قهرمان المپیک شدن صرف آمادگی جسمانی و یک شیوه مبارزه پاسخگو نخواهد بود.

خداداد با اشاره به کیمیا علیزاده گفت: این تکواندوکار شایسته هم توانمندی بسیار بالایی دارد و به لحاظ فنی، کادرفنی تیم ملی خیلی باید روی او کار کنند چرا که این توانایی را دارد که نخستین مدال تکواندوی بانوان را در المپیک کسب کند. در رقابت های اخیر هم به حریف انگلیسی قهرمان المپیک خیلی نزدیک و با نتیجه 3 بر2 باخت و در چهار مبارزه ای که با این حریف سرشناس داشته دو بار پیروز شده است. علیزاده با وجود جوانی تجربیات و عناوین خوبی در رقابت های مختلف دارد و باید به خوبی پشتیبانی فنی شود. خداداد یک نکته را در بحث مراقبت از قهرمانان یادآور شد: به نظر من مسئولان ورزش و فدراسیون باید از قهرمانان ما به خوبی مراقبت کرده و آنها را حمایت کنند تا در المپیک خوش بدرخشند با این حال متاسفانه شرایط در کشور ما به‌گونه‌ای است که حمایت ها به اصطلاح به دقیقه نود و روزهای منتهی به مسابقات موکول می‌شود و همین مساله بار روانی مضاعفی بر ورزشکاران امید به مدال ما وارد می‌کند. در شرایطی که کشورهای پرقدرت ورزش مثل چین و آمریکا برنامه چهارساله برای حضور در المپیک‌ها دارند. اگر حمایت از قهرمانانمان به صورت تدریجی و مستمر باشد ممطئنا بهتر خواهد بود و بار روانی مضاعف بر آنها تحمیل نخواهد کرد.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها