رئیس کل بانک مرکزی در برنامه رونمایی از بسته خروج از رکود خبر داد

پرداخت ۲۵ میلیون تومان وام خودرو و اعطای کارت خرید به کارمندان

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در برنامه رونمایی از بسته خروج از رکود دولت از اعطای وام خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان خبر داد و گفت: به کارمندان کارت خرید کالا اعطا خواهد شد.
کد خبر: ۸۴۶۹۶۸
پرداخت ۲۵ میلیون تومان وام خودرو و اعطای  کارت خرید به کارمندان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، برنامه رونمایی از بسته جدید 30 بندی خروج از رکود دولت با حضور نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طیب نیا وزیر اقتصاد و سیف رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد.

بر اساس این گزارش پیش از این 4 وزیر دولت شامل وزرای اقتصاد، دفاع، صنعت و رفاه با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به عمیق‌تر شدن رکود و تبدیل آن به بحران هشدار داده بودند.

این گزارش حاکی است پیش از این دولت یک بسته خروج غیر تورمی از رکود را با برگزاری یک سمینار بسیار بزرگ معرفی کرده بود که بسته یاد شده هنوز در مرحله نگارش آیین‌نامه است و به مرحله اجرا در نیامده است.

دلایل کاهش رشد اقتصادی کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح دلایل کاهش رشد اقتصادی در کشور ، گفت: دستیابی به رشد پایدار مستلزم مهار تورم است.

علی طیب‌نیا در نشست خبری امروز که به منظور تشریح بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که دولت زمام امور را به‌دست گرفت، اقتصاد با رکود تورمی مواجه بود، به‌طوری‌که رشد اقتصادی 6.8- و تورم بالای 40 درصد بود.

وی افزود: این پدیده ناشی از اعمال تحریم‌ها بود؛ چراکه زمان تصویب تحریم‌ها کشور ما در اوج وابستگی به درآمدهای نفتی و خارج از کشور بود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ساختار اقتصادی بیمار که از قبل از انقلاب به ارث رسیده و در دهه گذشته با اعمال برخی سیاست های نادرست عدم تعادل‌ها را تشدید کرده است، تصریح کرد: در شرایطی که می‌دانستیم تحریم‌ها اعمال می‌شود اما سیاست‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که وابستگی به خارج از کشور افزایش و عمق تولید کاهش یافت.

طیب‌نیا به‌دلیل اینکه هدف دولت از ابتدای کار خروج از رکود و دست‌یابی به رشد پایدار بوده است، گفت: دستیابی به رشد پایدار مستلزم مهار تورم است و به همین دلیل ثبات در بازار ارز، طلا و دارایی‌ها در دستورکار قرار گرفت؛ چراکه شرط لازم برای خروج از رکود ثبات و آرامش اقتصادی است.

وی ادامه داد: سیاست‌های به کار گرفته‌شده موفق بود، زیر نرخ تورم کاهش یافته و حتی تورم نقطه به نقطه در آستانه تک رقمی شدن است و همچنین برای 4 فصل رشد مثبت اقتصادی رقم خورد و ما بعد از 8 فصل رشد منفی اقتصاد از رکود خارج شدیم.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به تغییر شرایط سیاسی و بین‌المللی و کاهش رشد اقتصادی در جهان، افزود: تنزل نرخ رشد اقتصادی جهان به کم‌تر از پیش‌بینی‌ها و همچنین کاهش قیمت نفت و کالاهای معدنی موجب شد که رشد اقتصادی ایران، تهدید شود. ارتباط تنگاتنگی بین درآمد نفتی و رشد اقتصادی ایران وجود دارد و مشخص بود با کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی هم کاهش می‌یابد.

طیب‌نیا ادامه داد: عامل دیگری که اضافه شد پیش‌بینی مردم از رفع تحریم‌ها بود و همین موجب شد که تقاضا برای خرید کالاهایی مانند خودرو و لوازم خانگی کاهش یابد. مردم به درستی تقاضای خود را به آینده موکول کردند.

وی با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال درآمدهای دولت نسبت به دوره مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافته است، گفت: اگر به قیمت‌های ثابت در نظر بگیریم، درآمد دولت 24 درصد کاهش یافته و این به معنای انقباض در منابع دولت است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به کاهش تقاضای کل در اقتصاد کشور، افزود: در سال جاری عمده مشکلات از محل کمبود تقاضا است و از طرف دیگر مشکلات منطقه و ناامنی عامل دیگری بود که صادرات به کشور عراق کاهش یابد. بنابراین از 3 ماه پیش بحث مقابله با این شرایط در دستورکار دولت قرار گرفت.

وی با اشاره به بسته تنظیم‌شده برای خروج از رکود اظهار داشت: یکی از محورهای این بسته رفع تأمین اعتباری است. تأمین اعتباری خود را در کاهش تسهیلات اعطایی و نرخ بالای سود نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بدهی‌های دولت به پیمانکاران و شرکت‌های دولتی رقم بالایی است و وقتی دولت نتواند بدهی خود را تسویه کند، این پدیده خود را در سایر بخش‌ها نشان می‌دهد و در نهایت موجب بدهی شرکت‌ها به بانک‌ها می‌شود.

طیب‌نیا افزود: در این بسته برای رکود بخش مسکن و بازار سرمایه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که در قالب مجموعه‌ای اجرایی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
مندنی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
والا دروغه تورم از 40درصد بالاتر هست اینها همه را ناامید كرده اند از زندگی فقط آمار دروغ بدهید ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
... با عوامفریبی می خواهند خودروها را به مردم قالب كنند. مطمیئن باشید مردم از این حرفها را بسیار شنیدند .آقای ... اگر حرف راست تو سر جناب عالی هست خدا وكیلی بیا و بگذار این وام ازدوجها كه از همه چیز واجب تر هست به درستی انجام بشود بچه های ما 6 ماه است برای همین وام ازدواج دوندگی می كنند و نهایتا از فرط خستگی گفتند آقا ما از خیر این وام ازدواج گذشتیم . .. شما كاری كردی كه مردم پولهایشان را از بانكها كشیدند ووو...
٧٠٤
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
دروغ وشعاردروغ وشعاردروغ وشعار باز هم دروغ وشعار آخه چقدر دروغ وشعار جناب اقای ... بخدا دیگر چیزی نداریم كه بفرو شیم و بخوریم مگر شما ............
اگاه
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
سلام.بهشون بگید .... كمپین ادامه می یابد
نرم افزار موبایل
-
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
قراضه های ایران خودرو رو ول كنید ...
سارو
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
Ramin
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
۰
۰
مردم نخرید خواهش میكنم
اینا همشون ...
میدونید با سود 16 درصد و بباز پرداخا 7 ساله قیمت پراید چند در میاد
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
۰
۰
دلایل كاهش رشد اقتصادی كشور فقط و فقط بی كفایتی و اختلاس است
داود
Germany
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
۰
۰
این ها به دنبال خدمت به مردم نیستند فقط و فقط منافع خودش را در نظر می گیرن حالا كه صنعت خودروشان با افول و ورشكستگی همراه شده است با تصمیمات وسوسه انگیز تصمیم به رونق در بازار خودرو دارند و می خواهند این ارابه های مرگ را به مردم بیچاره بدهند در حالی كه خودشان حاضر به استفاده از ابن خودروها نیستند.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
۰
۰
اصلا یه ذره به فكر مردم نیستن ها . عادت كردن به جنس از رده خارج و انداختن به مردم بدبخت . نكنید این كارو .

یعنی بابت خودروی ایرانی كه داره به ملت ظلم میشه هم باید متوسل شیم به ظهور مبارك حضرت ولی عصر ( عج ) !!!!!!!
مهدی جان بیا
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها