ارکستر سمفونیک تهران در اولین اجرای«اپرای عاشورا» نوشته بهروز غریب پور، آهنگسازی بهزاد عبدی و رهبری ارکستر نصیر حیدریان میزبان دوستداران موسیقی در یک اجرای ویژه ایام عزاداری حضرت سید الشهدا بود.
کد خبر: ۸۴۶۹۶۵
اولین اجرای «اپرای عاشورا» بدون حضور بهروز غریب پور

به گزارش جام جم نوا و به نقل از مهر، ارکستر سمفونیک تهران جمعه شب ۲۴ مهر ماه در چارچوب برنامه «مهر تا مهر» و در اولین اجرایی که این بار با حضور یک رهبر مهمان با نام نصیر حیدریان روی صحنه رفت، در ۱۰ پرده موسیقایی «اپرای عاشورا» به نویسندگی بهروز غریب پور و آهنگسازی بهزاد عبدی را در تالار وحدت برای مخاطبان اجرا کرد.

در توضیحات بروشور این اجرا آمده بود: «اپرای عاشورا» از مجموعه اپراهایی است که با عنوان «اپرای ملی» توسط بهزاد عبدی و بهروز غریب پور در سال ۸۷ تولید شد. بهروز غریب پور که در این اپرا نقش «لیبرتو (تحقیق، تصحیح و باز آفرینی)» را داشت در سال ۸۷ با کارگردانی خودش، این اثر را به صورت اجرای عروسکی به صحنه برد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. پس از این ماجرا هر ساله در ایام محرم این اپرا به صورت عروسکی به صحنه رفته است. اپرای عاشورا به صورت دو نسخه تصویری دی وی دی و صوتی سی دی توسط انتشارات بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سال ۸۷ تولید و انتشار یافت.

بهزاد عبدی آهنگساز این اثر با الهام از فضای موسیقی تعزیه های ایران، توانسته به استثنای یک تِم، تمامی بخش های این اپرا را در فضای تعزیه بسازد بدون اینکه از تم های رایج آن مستقیما بهره برداری کند. وی در این اپرا، امام خوانی، رجزخوانی و اشتلم خوانی را در سنت تعزیه باز آفرینی کرده است.

آهنگسازی این اثر به صورتی انجام شده است که با حفظ فواصل مخصوص موسیقی ایرانی در اجرای سولیست ها، ارکستر به صورت تعدیل یافته بتواند به همراهی بپردازد و این خصوصیت، امکان اجرای این اثر را با ارکستر های نا آشنا با فواصل ایرانی را نیز فراهم کرده است. اپرای عاشورا یکی از آثار سمفونیک ایرانی است که با استفاده گسترده از موسیقی قرن بیستم اجرا شده است و همین خاصیت، اجرای آن را بسیار مشکل کرده است؛ این اثر اولین بار است که در ایران به صورت زنده اجرای می شود. حال در اجرای امشب اپرای عاشورا به صورت کنسرتی و بدون بازیگری به اجرا می رسد.

اپرای ملی نوعی از اپراست که در آن به جای استفاده صرف از خوانندگانی که با شیوه مرسوم آواز کلاسیک غربی می خوانند، بعضی از خوانندگان آن به سبک و سیاق و استیل آواز ایرانی در آن نقش آفرینی می کنند.»

پرده اول «آغاز»، پرده دوم «بارگاه یزید»، پرده سوم «ملائک»، پرده چهارم «خانه شمر»، پرده پنجم «وداع»، پرده ششم «حر»، پرده هفتم «بارگاه ابن زیاد»، پرده هشتم «شهادت حر»، پرده نهم «شادمانی دربارگاه ابن زیاد» و پرده دهم «پایان» آثاری بودند که در این کنسرت برای مخاطبان اجرا شدند.

نصیر حیدریان بعد از پایان اولین اجرای «اپرای عاشورا» خطاب به حاضران در سالن گفت: من هفته دیگر بعد از پایان اجراهای اپرای عاشورا از ایران می روم اما یک خواهش بزرگ از تمام مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارم، اینکه قدر علی رهبری را بدانید و بر این باور باشید که اجرای چنین کاری در تالار وحدت میوه زحمات ایشان و اعضای ارکستر سمفونیک تهران است که این مجموعه ارزشمند به این خوبی ساز می زند. پس تا می توانید قدر او را بدانید تا او فرار نکند.

علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران هم بعد از اصرار فراوان نصیر حیدریان روی صحنه آمد و به مخاطبان تالا ر وحدت توضیح داد: امروز که اجرای عالی بچه های ارکستر را دیدم احساس کردم دوباره به دنیا آمدم زیرا من هم مانند شما این ملودی ها و کارهایی را که برای اپرای عاشورا اجرا شد، می شناختم که اگر آنها را هر جای دنیا اجرای کنید برای آن هورا می کشند. ضمن اینکه اجرای توانمند بچه های ارکستر سمفونیک تهران به قدری بی نظیر بود که من نمی دانم احساساتم را چگونه بیان کنم.

وی با اشاره به حضور نصیر حیدریان تصریح کرد: نصیر حیدریان حدود چهل سال گذشته در ارکستر سمفونیک تهران نوازنده ترومبون بود و آن موقع هم یکی از بهترین نوازندگان ارکستر بود، حالا او بعد از چندین سال دوری از این مجموعه به عنوان رهبر ارکستر به تهران آمده است. او هنرمندی است که در این چند سال دوری از ایران کسی به فکر او نبود اما او امشب در کنار ماست و همه می دانند چنین فعالیت هایی تازه اول کار ما است.

رهبری با تشکر از بهزاد عبدی بیان کرد: آنهایی که با موسیقی کلاسیک سر و کار دارند خوب می دانند نوشتن یک ساعت اجرای موسیقی یعنی چه، تمام کارهای زیبایی که امشب شما شنیدید نتیجه زحمات بهزاد عبدی است که تلاش بسیار ارزشمندی را برای اجرای این کار انجام داده است.

وی و سایر دست اندرکاران ارکستر بدون اینکه نامی از بهروز غریب پور نویسنده اپرای عاشورا ببرند از حضور سفیر چین در اولین اجرای «اپرای عاشورا» تقدیر کردند.

علی یاری پور محتشم، مهدی جاور یزید، سهیل متین شمر، آرمین بحیرایی- جبرئیل، هانیه قلی بیکیان - همسر شمر، کیمیا خانزادی - سکینه (س)، رازان تیران - رقیه (س)، هادی فیض آبادی - امام حسین (ع)، علیرضا مهدی زاده - حر، مهدی امامی - عباس (ع)، سجاد پورقناد - عمر، محمد وزیری – مصعب، عامر شادمان – زیاد و یاسمن فخیمی کیا – پیانیست ارکستر، گروه خوانندگان ارکستر سمفونیک تهران در اپرای عاشورا را تشکیل می دهند.

مازیار ظهیر الدینی کنسرت مایستر، بردیا کیارس کنسرت مایستر و دستیار رهبر، امیر باورچی کنسرت مایستر، مونیکا لران، مهسا زرندی، فوژان غریب نژاد، محمدرضا شریفی، فرناز خاکپور، اشکان پویا نیا، گل آرا کیانبخت، آذین نصرتی ویولن یک، محمدرضا کریمی، تینا جامه گرمی، سانوا عندلیبی، برهان همتی، عرفان وکیلی، نگین حاتمی، پیمان شامی، محمدرضا جمالی بیرامی، علیرضا چهرقانی، هلیا محمدولی، مونا لواسانی، سیما یاهو، بابک مهدی خبازیان ویولن دو، امین زمان خان، پژمان اختیاری، دانیال جورابچی، نیلوفر هادی سهی، زهرا عبدالله زاده، اشکان نظر، الهام عادلی زاده آلتو، مهرداد عالمی، ماکان خویی نژاد، نامدار مجیدی، پروشات زند آیین، هستی حامد سپاسی، آناهیتا ایزدی پارسا ویولنسل، پورنگ پور شیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دستفال، انوشا مصطفایی کنترباس، آرمین قیطاسی، شایان حاصلی، ماه سیما فلاحی فلوت، حسام صدفی نژاد، نازنین احمدزاده، کیمیا شربافیان ابوا، مینلی دانیالیان، سایوری شفیعی، اصغر شمس آبادی کلارینت، امیرحسین محمدیان، علیرضا متوسلی دراب، امیر ملکی زاده فاگوت، باربد بیات، سیامک میردادیان، میلاد عباسی، فاطمه یوسفی نژاد، فرزان بیژنی هورن، کامیار ماندگاریان، رضا اذرنجات ترومپت، حسین شریفی، سیامک کریم پور، سپهر عباسی ترومبون، بابک میردادیان توبا، میلاد عمرانلو تیمپانی، فرشاد بیات، سالار محمد اصغری، حسین محمد حسینی، عرفان فرشی زاده، آرمین خیردان سازهای کوبه ای، یاسمن فخیمی کیا پیانو، کامیاب بهرودی کیبورد، علیرضا محمدی لاری مدیر اجرایی، محمدرضا صفی مدیر ارکستر نوازندگان و عوامل اجرایی ارکستر سمفونیک تهران در این اجرا را تشکیل می دادند.

در گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان هم شاکه آقا مال، کمال هدایت، جمیله پولادی ها، بهجت عابدیان، افیک ماتوسیان، پریا رباط سرپوشی، پریسا دلفانی، تارا بخت طالع، نازنین جلالی فراهانی، لیلی نکوهش، غزال سالار بهزادی، سیما طاهری موسوی، فاطمه نوروزی، فاطمه صفایی - سوپرانو، آتوسا کلانتری، نرگس میردادیان، هنگامه حسینی، نفیسه رهنمای شریعتی، فریبا اسدی، پریساصادقی، مریم اسدی، شیما حکیمی، هدی برات زاده، تینا حیدری، سمیرا سلیمانی، مهدیه صفدری، مینا جعفری، رخساره عباسی تهرانی - آلتو، احمد عزیز، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، سیامک صدری، امین سیفیان، فرشاد فولادوند، محمدرضا اروج زاده، محمدرضا قرا تپه، امیرحسین مزارعی، رضا فکری، عباس هاشمی، غلامحسین خزری، حسین وزیری شکیب، نوید ناصحی فر، امیرحسین اسکندری، حسین عطری- تنور، محمدرضا صادقی، جاوید عسگری، حسن پاک نهاد، محمد حقیقی، جواد مرادیون، الیاس بهشتیان، کاوه رمضانزاده، رضا کریمی، سید حامد سید حاجی – باس، حضور داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها