در آستانه اجرای برجام

کری باز هم «کُری» خواند

سیاسی درحالی‌که با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، ایران و 1+5 خود را برای اجرای توافق وین آماده می‌کنند، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی در دانشگاه ایندیانا بار دیگر به کُری خواندن نسبت به برنامه هسته ای کشورمان پرداخت و مدعی شد: بنیادی ترین مفاد برجام ازجمله بازرسی ها و پروتکل‌های آژانس تاریخ انقضا ندارد. او همچنین به کاهش ذخایر اورانیوم ایران طبق برجام اشاره کرد و یادآور شد که توان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای به 12 ماه افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۴۶۶۹۱

به گزارش فارس، وی به نقش رهبری ایالات متحده در توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت که این توافق تا 3 روز آینده اجرایی می شود.

این اظهارات درحالی است که در تازه‌ترین گام برای اجرای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای از همکاری کامل ایران با بازرسان این نهاد بین‌المللی برای حل سوءظن‌های غرب به آنچه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌خوانند خبر داد و به این ترتیب در آستانه اجرایی شدن برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر انجام کامل وظایف ایران در قالب نقشه راه، مهر تائید زد.

این بیانیه در حالی منتشر شده که طبق توافق ایران و آژانس که به نقشه راه موسوم است، ایران باید تا روز پنجشنبه، اطلاعات و مواد لازم را برای نهایی شدن ارزیابی آژانس درباره گذشته فعالیت هسته‌ای خود به این نهاد ارائه می‌کرد. طبق بیانیه آژانس، ایران به وظایف خود در قالب نقشه راه عمل کرده و اکنون نوبت آژانس است که در فرصت باقیمانده که حدود دو ماه است، به وظایف خود برای بستن پرونده پی‌ام‌دی یا همان ابعاد نظامی احتمالی که یکی از نقاط اختلاف جدی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و غرب بود، پایان دهد. در بیانیه‌ای که توسط آژانس منتشر شده آمده است: تا 15 دسامبر (24 آذر) مدیرکل آژانس، نتیجه ارزیابی نهایی خود را از حل همه مسائل باقیمانده به نحوی که در ضمیمه گزارش سال 2011 مدیرکل آمده، برای اقدام به شورای حکام تقدیم می‌کند.

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس پس از انتشار گزارش آژانس گفت: ایران به تعهدات خود با حسن‌نیت عمل کرد و اکنون نوبت 1+5 است که برای بستن پرونده مسائل گذشته در آژانس اقدام کند.

وی گفت: همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد تمام فعالیت‌های توافق شده طبق نقشه راه برای حل مسائل گذشته و حال در موعد مقرر یعنی امروز 15 اکتبر تکمیل شد. نجفی اظهار کرد: اینک آژانس در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند با ارائه ارزیابی نهایی خود این پرونده را برای همیشه مختومه اعلام کند. نماینده دائم ایران در آژانس گفت: براساس توافق انجام شده با گروه 1+5 در برجام، اعضای این گروه باید قطعنامه‌ای را به اجلاس فوق‌العاده ماه دسامبر شورای حکام آژانس ارائه کنند که هدف آن بستن پرونده مسائل گذشته است.

حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران نیز در اینستاگرام خود بیانیه روز پنجشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حاصل چند ماه کار فشرده ایران با آن نهاد دانست و گفت: اجرای نقشه راه میان ایران و آژانس حاصل تلاش مشترک و هماهنگ نهادهای مرتبط داخلی و به‌ویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه بخش دفاعی کشور بوده است.

اجرای برجام، امروز یا فردا

آژانس در حالی بر انجام اقدامات ایران در قالب نقشه راه، مهر تائید زده که برنامه جامع اقدام مشترک در آستانه اجرایی شدن قرار دارد و طبق توافقی که صورت گرفته، دو طرف، شروط بنیادین این توافق را از فردا اجرا می‌کنند. البته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به اعزام هیاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به وین در ارتباط با اجرای برجام یادآور شد: فکر می‌کنم روز دوشنبه به احتمال قوی روز تصویب برجام یا به مفهوم بهتر روزی است که طرفین به صورت رسمی اعلام می‌کنند برجام مورد پذیرش قرار گرفته و هر طرف مسیری را که برای تصویب رساندن برجام لازم بود، طی کرده است.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: به عقیده من از نظر قانون، از دوشنبه (27مهر) می‌توان روند اجرای برجام را کلید زد. او به سایت خانه ملت گفت: با توجه به اتمام مراحل تصویب طرح برجام در مجلس، ما هم‌اکنون نگران حقوق مردم بیش از هرچیز دیگری هستیم و تلاش می‌کنیم جزئیات با دقت نهایی شده تا به نحو احسن امور انجام شود. همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که اتحادیه اروپا، یکشنبه (فردا) تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

برجام، آماده برای اجرا

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران درباره برنامه‌های پیش‌روی ایران و 1+5 برای اجرای برجام به ایرنا گفت: با توجه به این‌که روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای 1+5 هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه (فردا) را که راس موعد 90 روز پس از توافق است، روز تصویب اعلام خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در این روز آقای ظریف و خانم موگرینی بیانیه مشترکی صادر می‌کنند و طبق برجام در همان روز شورای وزیران اتحادیه اروپا تحریم‌های اروپا را لغو می‌کند و رئیس‌جمهور آمریکا هم دستورات اجرایی را لغو و اجرای تحریم‌های کنگره را متوقف خواهد کرد و این موارد رسما اعلام خواهد شد. وی درباره نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 هم گفت: روز دوشنبه اولین جلسه کمیسیون مشترک را در وین تشکیل می‌دهیم و این کمیسیون که در سطح معاونان وزیران خواهد بود، در این روز رسما شروع به کار می‌کند. وی با بیان این‌که نشست این کمیسیون، یک‌روزه خواهد بود، افزود: ولی کارشناسان ایران و 1+5 از روز شنبه (امروز) در وین کار خود را آغاز می‌کنند و بحث‌های فنی اجرای برجام را پی می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها