شبکه‌های تخصصی رادیو و تلویزیون تلاش می‌کنند با تولید و پخش برنامه‌های تخصصی پاسخگوی مخاطبان خاص باشند

کیفی شدن برنامه‌ها با شبکه‌های تخصصی

شبکه‌های رادیویی در ماه محرم، برنامه‌های ویژه دارند

اینجا رادیو؛ موج نینوا

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان شبکه‌های مختلف رادیویی با تولید و پخش ویژه برنامه‌های متناسب با این ایام، با مخاطبان خود همراه می‌شوند. همچنین رادیو نمایش چند سریال رادیویی برای این ایام آماده پخش کرده است.
کد خبر: ۸۴۵۹۵۲
اینجا رادیو؛ موج نینوا

نغمه‌های عاشورایی

بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران درباره برنامه‌های محرم این شبکه به جام‌جم گفت: برای ایام محرم و صفر 9535 دقیقه برنامه آماده ‌کرده‌ایم. برنامه «دورعاشقان» با رویکرد ابعاد فرهنگی حماسه عاشورا، «زیر نور ماه»، «شناسا» با محوریت شبهات عزاداری در محرم، «باغ ارغوان» با موضوع نغمه‌های عاشورایی، مستند «عقیق» با محوریت مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره)، مستند«پیرغلامان»، برنامه «تب و تاب» با موضوع نغمه‌های عاشورایی، «قرار شاعرانه» با محوریت مشاعره عاشورایی و «عشق است و آتش و خون» با موضوع آداب عزاداری سنتی از رادیو ایران پخش می‌شود.

وی ادامه داد: «روزشمارمحرم»، برنامه«مسیر» با این رویکرد که یک مسلمان واقعی چه خصوصیاتی دارد، برنامه «عاشوراییان» با موضوع شخصیت‌های حماسه عاشورا، «در حوالی عطش» «اینجا کربلاست»، «ساقی عطش» «پلاک 8 » و«غروب خورشید» از دیگر برنامه‌های رادیو ایران برای محرم است. همچنین دو برنامه طنز «کوی نشاط» و «رادیو جمعه» در ایام محرم و صفر پخش نمی‌شود و برنامه‌های «یکی مثل ما» و «بوی سیب» جایگزین آنها می‌شود. برنامه‌های«سلام کوچولو» و «شب‌بخیر کوچولو» هم محرمی خواهند شد.

مقتل‌خوانی زنده‌یاد مهران دوستی

علی سیفی، مدیر رادیو جوان نیز با اشاره به 17‌عنوان در قالب 9021 دقیقه برنامه در ایام محرم از این شبکه رادیویی به جام‌جم گفت: برنامه «ماه به روایت آه» با محوریت نغمات حسینی، «کیست مرا یاری کند» با رویکرد مقتل‌خوانی، «کبوترانه» با رویکرد زیارت و جایگاه زیارت، «مینای مهتاب» با محوریت نغمات حسینی، «جوان ایرانی سلام» با محوریت محرم و «از من تا ما» درمحرم از رادیو جوان پخش می‌شود.

وی با اشاره به برنامه مقتل‌خوانی با صدای زنده‌یاد مهران دوستی گفت: این برنامه برای اولین‌بار از رادیو جوان پخش می‌شود. ذهن بیدار، به رنگ سپیده و کسی صدا می‌زند و به افق ماه از دیگر برنامه‌های رادیو جوان در ایام محرم است.

شبهه‌شناسی در رادیو معارف

مجتبی تونه‌ای مدیررادیو معارف، تقویت روحیه ولایتمداری با تأکید بر جایگاه امامت و رهبری در جامعه حسینی، مهندسی فرهنگ عاشورا با تأکید بر ترویج سبک زندگی عزتمندانه و افزایش بصیرت سیاسی و توان تحلیل در شناخت دشمن را سه راهبرد مشخص رادیو معارف در ماه محرم ذکر کرد. شبهه‌شناسی محرم از دیگر مسائلی است که در برنامه های مختلف به آنها پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه «شاخص» با محوریت تبیین شاخصه‌های نهضت حسینی در بیانات رهبر معظم انقلاب، بر کرانه فرات با رویکرد شرح زیارت جامعه کبیره توسط آیت‌الله جوادی‌آملی، برنامه «سلوک عاشورایی» در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، برنامه زنده «حسینیه»، برنامه «نینوا» با محور نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در هیأت‌های‌مذهبی و برنامه «نجوای عاشقان» در قالب زیارت اباعبدالله الحسین(ع) پخش می‌شود.

مدیر رادیو معارف عنوان کرد: برنامه «قصیده غربت» با معرفی واقعه عظیم عاشورا و آسیب‌شناسی ریشه‌های اجتماعی و چگونگی وقوع آن، برنامه عصرگاهی«به رنگ خدا»، «پرسمان» و... از دیگر برنامه‌های محرم رادیو معارف است.

آیین‌های مردمی در محرم

صادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های این شبکه در ماه محرم به جام‌جم گفت: 215 عنوان برنامه به مدت 1611 دقیقه برنامه ویژه محرم و صفر آماده کرده‌ایم که من به چند برنامه اشاره می‌کنم؛ برنامه «هفت‌کوچه» اختصاص به آیین‌های مردمی در محرم دارد که روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 8 و 30 دقیقه پخش می‌شود. نغمه‌ها و آوازهای سوگ هم در قالب برنامه‌های «سرآهنگ»، «نیستان»، «آوای سوگ»، «ترانه باران» و «بوم آهنگ»روی آنتن می‌رود.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی با محوریت محرم و حماسه کربلا هم در قالب برنامه‌های«چاپ اول»، «قدم زدن در کلمات» و «فرآهنگ» پخش می‌شود.

سخنرانی‌های‌ مذهبی ویژه محرم در برنامه «کلماتی که بوی تازگی می‌دهد» ساعت 21 و 30 دقیقه روی آنتن می‌رود. برنامه «خیمه» هم 30 مهر و اول آبان ساعت 9 و 16 با محوریت حماسه کربلا از منظر ادبیات و هنر پخش می‌شود.

«تهران در شب» در رادیو

سعید معدن‌کن، مدیر رادیو تهران با اشاره به برنامه‌های ماه محرم این شبکه رادیویی بیان کرد: در ماه محرم برنامه‌های ویژه‌ای را برای رادیو تهران تدارک دیده‌ایم. از روز سوم محرم برنامه شبانه «هیات» را خواهیم داشت. برنامه «مقتل‌خوانی» توسط علی معلم به مدت 12 روز پخش خواهد شد. برنامه «تهران در شب» نیز به انعکاس عزاداری‌ها خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: برنامه «آوای کاروان» با رویکرد آهنگ‌ها و مداحی مداحان برتر همچون حاج محمودکریمی، عبدالرضا هلالی، کربلایی جواد مقدم، حمید علیمی، حسین سیب سرخی و مجید بنی‌فاطمه و... از رادیو تهران پخش می‌شود. نغمه عاشورایی با محوریت نغمات حسینی، «کتاب شب» و «پنجره‌ای برای تماشا» از دیگر برنامه‌های این شبکه برای ایام محرم است.

برنامه «روز از نو» با محوریت پیامدهای نهضت عاشورای حسینی(ع)، برنامه «حماسه حسینی» با بررسی زمینه‌ها و ریشه‌های اقتصادی انحراف جامعه به ویژه خواص از خط اصیل اسلام نبوی و شکل‌گیری واقعه عاشورا از رادیو اقتصاد پخش می‌شود.

همدلی تا رسیدن به خورشید

ویژه برنامه «تا رسیدن به خورشید» با موضوع مناسک دینی و همدلی برای افزایش سرمایه اجتماعی، برنامه «به رنگ زندگی» با محور ذاکران حسینی و گزارش از اماکن مذهبی از رادیو سلامت پخش می‌شود.

برنامه «قرآن کربلا» نیز به بررسی ریشه‌های قرآنی و اهداف والای حضرت سیدالشهدا می‌پردازد و برنامه «اشراق» با موضوع پیامدهای قیام تاریخی امام حسین(ع) از رادیو قرآن پخش می‌شود.

برنامه«شرح بی‌نهایت» با محوریت تحریفات محتوایی در واقعه کربلا و «حقیقت جاوید» هم از رادیو گفت‌و‌گو روی آنتن می‌رود. «شور حسینی» و «اعجاز عاشقی» هم از رادیو ورزش پخش خواهد شد.

توجه به دهه محرم و عزاداری مردم، آداب و آیین‌ها و رسوم عزاداری در محرم، انعکاس ابعاد تاریخی واقعه کربلا و درس گرفتن از آنها، انعکاس عزاداری مردم در شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان، بعد تاریخی واقعه کربلا، بیانات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب درخصوص واقعه کربلا، توجه به عزاداری مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا، توجه به علت قیام امام حسین(ع) و انعکاس واقعه کربلا از بعد ارزش‌های اسلامی، محورهای موضوعی رادیو پیام در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی است.

نمایش‌های رادیویی در محرم

در روزها و شب‌های محرم، سریال «پیرغلامان تعزیه» ساعت 8 و 30 دقیقه به کارگردانی جواد پیشگر، سریال «راست پنجگاه » ساعت 9 و 30 دقیقه به کارگردانی میکائیل شهرستانی، سریال «کاروان زیارتی» ساعت 10 و 30 دقیقه به کارگردانی صدرالدین شجره، «مخمصه» به کارگردانی حمید منوچهری ساعت 15، «شب‌های تردید روزهای تاریک» به کارگردانی جواد پیشگر ساعت 16 و «قلندر» به کارگردانی ندا هنگامی ساعت 18در رادیو نمایش اجرا می‌شود. در این نمایش‌ها رامین پورایمان، فریبا متخصص، فریدون محرابی، علی میلانی، میکائیل شهرستانی، کرامت رودساز و ... بازی می‌کنند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها