با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد میان استادان و کارشناسان برجسته اقتصادی روز گذشته آکادمی سلطنتی علوم سوئد در جلسه اهدای جوایز نوبل اقتصادی، جایزه نوبل علوم اقتصادی 936 هزار دلاری (معادل سه میلیارد و 182 میلیون تومان) سال جاری را به «آنگس استوارت دیتون»، استاد انگلیسی ـ آمریکایی اهدا کرد.
کد خبر: ۸۴۵۴۱۳

جایزه نوبل اقتصاد سال 2015 به دلیل انجام تحقیقات گسترده در زمینه مصرف، فقر و رفاه اجتماعی به این دانشمند تعلق گرفته است. برنده نوبل 2015 اقتصاد در حال حاضر به‌عنوان استاد روابط بین‌الملل و اقتصاد در دانشکده اقتصاد «وودرو ویلسون» دانشگاه پرینستون مشغول به کار است. از آثار مشهور دیتون می‌توان به «اقتصاد و رفتار مصرف‌کننده»، «شناخت مصرف»، «تحلیل مطالعات خانوار؛ یک رویکرد اقتصاد کلان برای سیاست‌های توسعه‌ای»، «مناظره بزرگ درباره فقر هند» و «فرار بزرگ؛ سلامت، ثروت و منشا نابرابری» اشاره کرد.

در همین حال دو نکته جالب درباره سخنرانی وی در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت که اولین مورد مربوط به پاسخ آنگس استوارت دیتون درباره احساسش نسبت به انتخاب نامش توسط آکادمی نوبل و دومی درباره نظرسنجی اطلاعات تحقیقات وی بود. در پاسخ به اولین پرسش که چه احساسی درباره برنده شدنش دارد، گفت: «اکنون خوابم می‌آید»! اما دومین نکته این است که فقط پس از 30 دقیقه که از اعلام خبر اهدای جایزه نوبل سپری شد، در یک نظرسنجی اینترنتی که در وبسایت رسمی جایزه نوبل سال 2015 انجام شد، از 442 شرکت‌کننده فقط کمتر از 150 نفر درباره تحقیقات این دانشمند شنیده و اطلاعاتی داشتند.

آنگس استوارت دیتون پس از اعلام نامش به‌عنوان برنده جایزه نوبل اقتصادی سال جاری میلادی در گفت‌وگوی تلفنی از محل زندگی خود (ایالات متحده) به بلومبرگ گفت: از همان ابتدای شروع تحقیقات گسترده خود در زمینه رفاه و کاهش فقر، هجوم مهاجران امروزی را متصور بودم و به همین دلیل برای جلوگیری از این رویداد تلاش کردم. هرچند همه می‌دانند اثرات تحقیقات در کوتاه‌مدت مشخص نخواهد شد؛ همانند آنچه اکنون درباره موج مهاجرت در جریان است که نتیجه سال‌ها تبعیض و تفاوت در زمینه توزیع نابرابر ثروت میان افراد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها