پرسه در فرمانیه

محلـه از مـا بهتـران

فرمانیه یکی از محلات تهران است که در قلب مناطق اعیان‌نشین اختیاریه، پاسداران و کامرانیه قرار دارد. این محله با خیابان اصلی شهید دکتر لواسانی که یکی از شهدای هفتم تیر است شناخته می‌شود.
کد خبر: ۸۴۴۲۳۱
محلـه از مـا بهتـران

یک طرف این خیابان به چهارراه پاسداران و طرف دیگر آن به خیابان دزاشیب می‌رسد. محله‌ای که حالا با ساخته شدن برج‌ها و آپارتمان‌های بلند با نماهای لوکس یک سر و گردن از بقیه جا‌های تهران قیمت و هم در زیبایی بالاتر است.

شاید باورتان نشود این محله با این بافت مدرن و امروزی خود یکی از محلات قدیمی با عمری 200 ساله است.

باغ سفارت ایتالیا تنها نشانه باقیمانده از آن گذشته دور است که توسط پسر فرمانفرما، نصرت‌الدوله فیروز به این سفارت فروخته شده است.

فرمانیه از نام عبدالحسین میرزافرمانفرما گرفته شده که در زمان قاجار زندگی می‌کرده است که با خرید املاک فرمانیه از کامران میرزا نایب‌السلطنه صاحب بیشتر املاک فرمانیه شد.

بعد از انقلاب سیل مهاجرت به این منطقه باعث شده که خیلی از باغ‌های این منطقه که راه‌های تنفسی تهران بودند تخریب شود.

شاید آخرین نمونه این تخریب‌ها طی چند سال گذشته بود که چهار‌راه اندرزگو ـ بلواری که از یک‌سو به قیطریه و از سوی دیگر به فرمانیه و کامرانیه می‌رسد ـ از میان باغ‌های تخریب شده بیرون آمد تا از بار ترافیک ماشین‌ها کاسته شود.

هر چند بار ترافیک کاسته شده، اما این بخش خیابان محلی شده برای بازی دور‌دور بچه پولدار‌ها تا ماشین‌های گرانقیمت خود را به رخ یگدیگر بکشند، بازی جدیدی که در خیلی از خیابان‌های بالای شهر تهران و شهرهای بزرگ باب شده است.

محله‌ای مجلل که حالا ساکن شدن در آن کار بسیار سختی است‌. زمانی اینجا هم مانند خیلی از مناطق شمالی تهران جزو مناطق خوش و آب و هوای تهران بود.

وجود روستای رستم‌آباد که بین فرمانیه و اختیاریه قرار داشت با باغ‌ها و مزارع کشاورزی سرسبز شاهد این ادعا است‌.

دو قنات پر آب هم در این محله بود که به قول یکی از محلی‌ها صدای زمزمه آب آنها در جوی‌ها آهنگی بود که در این محل همیشه شنیده می‌شد و خیلی از این برج‌ها راه گلوی آنها را بستند‌.

البته هنوز یکی از این قنات‌ها در باغ سفارت ایتالیا زنده است. هنگام پرسه در خیابان‌های فرمانیه آنچه از همه چیز بیشتر به چشم می‌آید برج‌ها و آپارتمان‌های شیک و مدرن است‌.

اینجا محل رقابت پنهان آپارتمان‌ها و پنت‌هاوس و برج‌هاست با نماهایی به سبک ایران باستان و معماری غربی و مدرن تا هر چه بیشتر خود را از نظر قیمت تجمل به رخ مخاطب بکشند.

یکی از بنگاه‌داران محلی می‌گوید: قیمت‌ها در اینجا خیلی بالا است شاید با پولی که شما در اینجا برای رهن یک خانه می‌دهید، بتوانید با همان پول در یکی از محلات مرکزی یا جنوبی تهران خانه و آپارتمان بخرید.

وی اضافه می‌کند آپارتمان‌های فرمانیه، کامرانیه و مناطق همجوار با خیلی از مناطق تهران فرق می‌کند.

در این محله آپارتمان‌ها علاوه‌بر بزرگ و لوکس بودن دارای امکانات سونا، جکوزی، استخر و سیستم‌های هوشمند و سینمای خانگی و سالن ورزشی با دستگاه‌های مجهز و سالن همایش، لابی‌های مجلل، نگهبان و خیلی موارد دیگر هستند که شاید نمونه‌اش را در خیلی از مناطق نمی‌توانید بیابید.

البته وی معتقد است که رکورد 20 تا 30 میلیارد تومانی قیمت‌ها در این محله دست پنت‌هاوس‌ها و خانه‌های ویلایی است.

یکی دیگر از شاخصه‌های این محله وجود چندین سفارتخانه و منازل سفر است. که معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آنها باغ سفارت ایتالیاست.

سفارتی که هرچند داخل آن مشخص نیست، ولی دیوارهای کوتاه با کاشیکاری در ورودی و درختان قطورش که حالا سایه‌نشین برج‌ها شده‌اند حکایت از گذشته دور آن دارد. مدرسه ایتالیایی‌ها هم روبه‌روی همین سفارت قرار دارد.

جالب است بدانید به‌جز یک مدرسه، تمام مدارس و مراکز آموزشی فرمانیه غیردولتی است و با توجه به محدودیت منطقه‌ای ثبت‌نام، تمام دانش‌آموزان این مدارس از طبقه اجتماعی یکسانی برخوردار هستند.

آقای کورش خدایی که زمانی راننده سرویس همین مدارس بوده است، می‌گوید: شهریه این مدارس بسیار بالاست و در گرفتن شهریه، مدارس با هم رقابت دارند.

شهریه سالانه هر کدام از بچه‌های این محله برابر است با هزینه دستمزد چند سال من و خانواده‌ها اصلا از پرداخت این شهریه‌‌ها ناراحت هم نیستند.

وقتی در خیابان‌های فرمانیه قدم می‌زنید هنوز هم می‌شود خوش آب و هوایی این منطقه را در خلوتی کوچه‌ها و خیابان‌های آن احساس کنید.

هر چند تماشای برج‌های امیر، نگین، آسمان و دوقلوی فرمانیه کلاه از سرتان می‌اندازد، اما هنوز وجود پارک‌ها و فضای سبز آن یاد باغ‌های قدیمی را زنده می‌کند.

در اینجا از مغاز‌ه‌ای تنگاتنگ کنار هم خبری نیست‌. مراکز خرید این محله نسبت به محلات مجاور کمتر است.

یکی از این مراکز برج تجاری ـ مسکونی معروف کوه‌نور است که جزو اولین برج‌های این منطقه است. در دو طبقه آن مغازه‌های شیک و لوکس با برند‌های معروف قرار دارد. فروشگاه بزرگ شهروند فرمانیه هم یکی دیگر از مراکز مهم خرید اهالی است.

باشگاه ورزشی فرمانیه هم یکی از مراکز جذاب فرمانیه است که علاوه‌بر استخر، جکوزی، سونا، شنا، اسکواش، یوگا و پیلاتس هم در آن آموزش داده می‌شود.

رستوران‌های ایرانی و فرنگی و فست‌فود‌ها با نام‌های معروف ایرانی و خارجی در این محله و محلات همجوار بسیار است، اما شیرینی‌ها، تارت‌ها و چیز‌کیک قنادی‌های این محله چیز دیگری است اگر گذرتان به این محله افتاد حتما امتحان کنید.

فقط هنگام خرید در این محل یادتان باشد اینجا محله پولدارهاست، پس جیبی پر پول داشته باشید.

راه دسترسی بهتر به این محله از متروی قیطریه میسر است و از آنجا می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی خود را به فرمانیه برسانید.

البته از میدان تجریش هم می‌توانید اتوبوس‌های شهرک قائم را سوار شوید و در مسیر فرمانیه پیاده شوید، البته میدان نوبنیاد هم مسیر دیگری برای رسیدن به این محله است.

اکرم بیگی - چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها