ارکستر سمفونیک برنامه «مهر تا مهر» خود را با یاد درگذشتگان حادثه منا آغاز کرد.
کد خبر: ۸۴۳۸۲۱
ارکستر سمفونیک با یاد درگذشتگان منا برگزار شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کنسرت افتتاحیه برنامه سالانه «مهر تا مهر» با تقدیم قطعه‌ «روزگار غم» اثر بهزاد ابدی به یاد جان‌باختگان منا آغاز شد.

ابتدا پس از شروع مراسم و جای‌گیری افراد بر روی صحنه علی رهبری با تشویق حضار روی صحنه آمد و سپس در سالن اعلام شد که قطعه‌ای که نواخته خواهد شد «روزگار غم» ساخته بهزاد عبدی است و لطفاً‌ پس از اتمام اجرا به احترام درگذشتگان فاجعه منا از تشویق گروه خودداری شود.

پس از آن قطعه به زیبایی هرچه تمام‌تر نواخته شد و لباس‌های یک دست مشکی افراد گروه هم نشانه‌ای دیگر از همدردی ارکستر با بازماندگان این اتفاق دردناک بود.

علی رهبری و گروه صحنه را ترک کردند و 15 دقیقه استراحت پس از دقایقی کوتاه از آغاز اجرا داده شد.

سپس رهبر ارکستر به همراه گروه روی صحنه آمد و کارمینا برونو اثر کارل ارف را با قدرت هرچه تمام‌تر اجرا کرد و رو به حضار کرد و گفت: طلسم را باید شکست. در کلاسیک هر چقدر گروه و رهبر بد هم اجرا کنند، لطفاً دست بزنید. راستش برای خودمان نمی‌گویم، از هفته آینده یک رهبر ایرانی از اتریش مهمان ارکستر سمفونیک می‌شود که می‌خواهم اینگونه او را تشویق نکنید زیرا در اروپا زمانی که تماشاچی کم گروه را تشویق کند، تصور بر اجرای بد خود می‌کنند.

سپس با تشویق حضار، گروه کر یک به یک روی صحنه آمد، تا «پرنده آتشین» اثر ایگور استراوینسکی را به حضار تقدیم کند.

پیش از شروع اثر اعلام شد که «پرنده آتشین» دارای 25 قطعه است و برای بر هم نخوردن تمرکز از حضار درخواست شد که از تشویق خودداری کنند و بلافاصله قطعات یک به یک شروع به نواختن کردند. آنچه که می‌توان از نقاط ضعف اجرا برشمرد، عدم نظم در جای‌گیری افراد گروه کر و سختی قرارگیری آن‌ها در کنار یکدیگر بود.

«پرنده آتشین» از نظر ارکستراسیون یکی از شاخص‌ترین آثار موسیقی کلاسیک جهان محسوب می‌شود.

در انتهای اجرا، گروه با تشویق بسیار روبرو شدند و علی رهبری عنوان کرد: قبل از هر چیز باید بگویم چند نفر ایرانی را به گروه معرفی کردند و یکی از آن‌ها آقای ظهیرالدین است. من فکر نمی‌کردم به این زودی ارکستری به این خوبی در ایران داشته باشم. یکی از آرزو‌های کودکی من این بود که مادرم که سواد کمی را داشت، به کار خودم وارد و آشنا کنم و آرزوی امروز من این است که مسئولین هم با کار ما آشنا شوند و آرزوی مهم دیگر من این است که بی‌سواد‌ها با سواد‌ها را بفهمند و در نهایت با تشویق حضار صحنه را ترک گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها