سرانجام شامگاه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیانیه خودداری ایران از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت را به دلیل حضور سلمان رشدی صادر کرد.
کد خبر: ۸۴۳۷۱۷

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بیانیه آمده است: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در سطح جهان به‌شمار می‌آید، متاسفانه در سال جاری در تعارض آشکار با اهداف اعلام شده فرهنگی، تحت پوشش آزادی بیان، اقدام به دعوت از یکی از چهره‌های منفور در جهان اسلام کرده و برای سلمان رشدی نویسنده ملحد کتاب آیات شیطانی فرصتی برای ایراد سخنرانی در آن نمایشگاه و رونمایی از آخرین اثر وی فراهم کرده است که محتوای آن نیز خود نوعی مقابله مستقیم با اندیشه‌ها و باورهای دینی می‌باشد. جای تاسف است که برگزارکنندگان این رخداد خود را بازیچه دست عوامل صهیونیست و ضداسلام قرار داده و با مستمسک قرار دادن واژه آزادی بیان عواطف و احساسات مسلمانان سراسر جهان را خدشه‌دار ساخته‌اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تجلیل و تقدیس از چهره‌ای که احساسات صدها میلیون انسان را جریحه‌دار و به ارزش‌ها و عناصر مورد احترام آنان بی‌حرمتی و توهین می‌کند نه تنها به نفع آزادی بیان نیست بلکه نوعی بازی سیاسی با ارزش‌های انسانی و دینی است که به خشونت‌طلبان و گروه‌های افراطی ضداسلام بهانه خواهد داد تا از این بستر به اهداف نامشروع خود دست پیدا کنند. آزادی بیان ازجمله ارزش‌های انسانی است که در فرهنگ دینی و ملی ما مورد احترام ویژه می‌باشد. احترام به آزادی بیان مساله سیاسی نیست که با سیاست روزمره مورد خدشه قرار گیرد یقینا این معنای بلند انسانی بدون توجه و نظر داشت به ارزش‌ها و مقدسات جوامع انسانی محقق نخواهد شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از ملت بزرگی که همواره حرمت‌گزار ادیان و فرهنگ‌های مختلف بوده است ضمن اعتراض شدید نسبت به این اقدام ضد فرهنگی، علی‌رغم آمادگی‌های قبلی و صرف هزینه‌های فراوان از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خودداری کرده و از دیگر کشورهای اسلامی نیز می‌خواهد در برابر این اقدام تحریک‌آمیز اعلام موضع کنند. همچنین از مسئولان نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت انتظار می‌رود از برخورد گزینشی در مواجهه با مفهوم والا و ارزشمند آزادی بیان پرهیز کرده و با اتخاذ تدابیر صحیح، فرصت تعامل و همکاری با دولت‌ها و ملل مسلمان را گسترش دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها