مریم. ب هستم از تهران پیامک می‌زنم. (09120000947) 32 سال دارم. موهایم را رنگ و دکلره نکرده‌ام. اما تصمیم گرفته‌ام شامپوی سرم را تغییر بدهم. به این دلیل که یکی از دوستانم از شامپویی استفاده می‌کند که خوب به موهایش نشسته، از طرفی شنیده‌ام با تغییر فصل بهتر است نوع شامپوی مصرفی تغییر کند تا کیفیت موها هم بهتر شود. به نظر شما استفاده از شامپویی که برای دوستم خوب بوده، مناسب است یا نه؟ ضمنا به نظر شما باید شامپو را با فصل تغییر داد؟ همچنین کمی اطلاعات درباره شامپو و استفاده درست از آن می‌خواستم بدانم.
کد خبر: ۸۴۲۵۶۳

دکتر مریم طباطبایی یزدی/ متخصص پوست، مو و زیبایی: انتخاب شامپو بستگی به کیفیت و ساختار موهای شما دارد. بنابراین اگر شامپویی برای دوست شما مناسب بود، به این معنی نیست که برای شما هم مناسب باشد. مگر این‌که برای مثال دوست شما از نوع ضد‌شوره آن استفاده کرده و برای او مناسب بوده و حالا شما همان مارک، نوع مناسب برای موهای آسیب‌دیده (اگر موهای‌ شما آسیب‌دیده) را انتخاب کنید. به این ترتیب شاید کیفیت مناسب شامپو در مورد شما هم پاسخگو باشد. درباره این سوال کردید که با تغییر فصل باید شامپو را تغییر داد یا نه؟ پاسخ منفی است. اگر شامپویی برای موی شما مناسب باشد، در همه فصل‌های سال مناسب است و این ربطی به تغییر فصل ندارد. بنابراین نیازی به تغییر شامپو نیست؛ مگر این‌که احساس کنید شامپویی که تا به حال استفاده می‌کردید، با موهای شما سازگار نبوده و باعث ریزش موها یا تغییر کیفیت آنها شده است. تغییر در کیفیت و ساختار مو دلیلی بر تغییر نوع یا مارک شامپوست.

در بخش دیگری از سوال‌تان درباره استفاده و انتخاب شامپو سوال کرده بودید که چند نکته را برایتان توضیح می‌دهم. بعضی معتقدند انتخاب شامپوی گرانقیمت دلیلی بر کیفیت شامپو بوده و استفاده از آن می‌تواند باعث بهبود کیفیت مو شود. این مساله ارتباطی به قیمت شامپو ندارد. باید بعد از مدتی استفاده از شامپو متوجه کیفیت و سازگاری آن با مو شوید. از سوی دیگر بعضی توصیه می‌کنند باید با مخلوط کردن موادخانگی، شامپوی طبیعی تهیه کرده یا مواد طبیعی را به شامپو اضافه کرد تا کیفیت آن بهتر شود. اما این گفته درست نیست.

به این دلیل که ترکیب شامپوهای گیاهی توسط متخصصان در کارخانه تنظیم شده و شما نمی‌توانید از همان مواد شامپوی خانگی مناسب بسازید. اضافه کردن ترکیب‌های طبیعی به شامپو، مثل حنا، نعنا، لیموترش، تخم‌مرغ و... نیز توصیه نمی‌شود. به این دلیل که ممکن است اثرات سویی روی مو یا پوست سر به جا بگذارد. درحین شستن موهای سر، آنها را چنگ نزنید. کافی است خیلی ملایم، موها را با کف دست ماساژ دهید تا شسته شود. در حالتی که موها خیس است، امکان آسیب دیدن آنها زیادتر است. بنابراین موها را خیلی ملایم ماساژ بدهید. برای این‌که موها اصطلاحا خیلی تمیز شده و برق بزنند، نباید شامپوی زیادی روی سر ریخت. به اندازه یک دایره کوچک، مثلا یک سکه 200 تومانی شامپو کف دست ریخته و سپس به آرامی موها را با آن ماساژ دهید تا شسته شود.

بهتر است شامپوهایی را انتخاب کنید که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. معمولا کیفیت این شامپوها بهتر از شامپوهایی است که در سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شود. این نکته را هم فراموش نکنید که اگر هر روز دوش می‌گیرید، برای این‌که کیفیت موها حفظ شود، حتما از شامپوی ملایم روزانه استفاده کنید.

محمدحسین. چ هستم. از اصفهان پیامک می‌زنم. (09130000764) 29 سال دارم. حدود دو هفته پیش به دندانپزشک مراجعه کردم. بعد از انجام درمان دندانپزشکی و ترمیم دندانم، متخصص به من گفت که دهانم خشک است و همین مساله باعث می‌شود زمینه برای پوسیدگی دندانم فراهم شود. در واقع توضیح دادند که یکی از علت‌های زیاد بودن تعداد دندان‌های پوسیده من، می‌تواند همین مساله یعنی خشکی دهان باشد. می‌خواستم بدانم علت خشکی دهان چیست و چه‌طور می‌توانم آن را برطرف کنم؟

دکتر سیما سالم/ جراح دندانپزشک: خشک شدن دهان، زمینه را برای پوسیدگی دندان فراهم می‌کند. به این دلیل که امکان فعالیت باکتری‌ها در شرایط خشکی دهان بیشتر فراهم شده و به همین دلیل دندان‌های ما در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. ابتلا به بعضی بیماری‌ها مثل دیابت، پارکینسون، عفونت‌های باکتریایی و... یکی از دلایل خشکی دهان است.

علاوه‌بر این‌که اگر دچار استرس و اضطراب بوده و فردی ذاتا مضطرب و هیجان‌زده هستید، دهان‌تان خشک می‌شود. به این دلیل که این حس‌ها با تحریک اعصاب، باعث خشکی دهان می‌شود. عامل بعدی خشکی دهان و پوسیدگی دندان‌ها، استفاده از بعضی ‌ داروهاست. برای مثال داروهای ضدحساسیت مثل آنتی‌هیستامین یا داروهای ضد افسردگی و... می‌تواند باعث خشکی دهان شود. اگر به هر دلیل از مسهل استفاده می‌کنید، دهان‌تان خشک می‌شود. تفاوتی بین مسهل شیمیایی و گیاهی نیست. هر دوی آنها همراه با حالت بیرون‌روی که ایجاد می‌کنند، باعث از دست رفتن بخشی از آب بدن می‌شود. اگر شخصی تحت پرتودرمانی قرار گیرد، خشکی دهان او دور از انتظار نیست. کاهش مصرف موادغذایی فیبردار و آب از دیگر عوامل مهم خشکی دهان است.

مصرف خوراکی‌های فیبردار مثل میوه و سبزی بخش عمده‌ای از آب مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. از سوی دیگر بد نیست گاهی در دهان خرده یخ بگذارید تا کمی محیط دهان تر شود. اگر در طول روز چای یا قهوه می‌نوشید، آن را به حداقل برسانید. به این دلیل که نوشیدنی‌های کافئین‌دار زمینه‌ساز خشکی دهان هستند. سیگار، پیپ، قلیان و نوشیدن نوشابه‌های کافئین‌دار مثل کولا هم همین اثر را دارد. آدامس بدون شکر بجوید. جویدن آدامس به ترشح بزاق و تر بودن محیط دهان کمک می‌کند. اگر به طعم زنجبیل علاقه دارید، آن را همراه غذا میل کنید. علاوه براین‌که می‌توانید پودر آن را به ماست یا سالاد اضافه کنید. این داروی گیاهی باعث تامین رطوبت دهان می‌شود. بابونه هم همین خاصیت را دارد. نوشیدن دمنوش بابونه را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید تا مشکل خشکی دهان برطرف شود. چای سبز هم انتخاب خوبی است. سعی کنید همیشه قبل از پیاده‌روی یا ورزش‌های دیگر آب بنوشید که بدن به‌ویژه محیط دهان خشک نشود. از آنجا‌ ‌که میزان بزاق دهان شما کم است، حتما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. به این ترتیب هم بزاق دهان ترشح شده و محیط دهان تر می‌شود و هم این‌که دندان‌های شما نمی‌پوسد. حتما از نخ دندان استفاده کنید تا بین دندان‌ها ماده غذایی باقی نمانده و روند پوسیدگی دندان تشدید نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها