نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه‌ای به بزرگی فاجعه منا، کم سابقه است

واکنش رییس جمهور به مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای :

به موقع جواب می‌دهم

رئیس جمهور گفت: پیروزی در مذاکرات افتخار ملت ایران است و آنها که می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی این کار می‌کنند؟
کد خبر: ۸۴۲۵۵۰
به موقع جواب می‌دهم

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی روستا با اشاره به این که در مذاکرات اخیر کار بسیار عظیمی شده است، اظهار کرد : اگر صد سال اخیر و تاریخ همه کشورهای در حال توسعه را بررسی کنیم سراغ نخواهیم داشت که 6 قدرت دنیا در برابر یک کشور در حال توسعه قرار گرفته باشند، اما جمهوری اسلامی ایران دو سال در مذاکرات پیاپی به سندی دست یافت که در نهایت هیچکس نمی‌گوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده است.

وی با اشاره به این که همه دنیا اعتراف دارند ایران به توفیق بزرگی در مذاکرات دست یافته است افزود: پیروزی در مذاکرات افتخار ملت ایران است همانطور که اگر کشاورزان و روستاییان در سال جاری توانستند به بالای 8 میلیون تن تولید گندم برسند این افتخار متعلق به همه مردم است و اگر ورزشکاران و دانشمندان ما در مسابقات به پیروزی دست پیدا می‌کنند افتخارش برای همه ایران است.

روحانی با تاکید بر اینکه ما ملتی واحد هستیم خاطرنشان کرد: ما به حرکت‌های پرشتابی که در راه پیشرفت تعالی خود برداشتیم و خواهیم برداشت افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به این که امروز در شرایط بعد از برجام و بعد از تحریم هستیم، تصریح کرد: به حول و قوه الهی در هفته‌های آینده و ماه‌های پیش رو همه دیوارهای غلط تحریم‌ را فرو می‌ریزیم .

وی با اشاره به این که امروز کشورهای دنیا با هیات‌های 50 تا 150 نفره از کارآفرینان سرمایه گذاری و فناوری به ایران می‌آیند خاطر نشان کرد: ما امروز نیازمند فناوری هستیم.

رئیس قوه مجریه همچنین با تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از حجاج در فاجعه منا به ملت ایران، ملل اسلامی، و به ویژه خانواده‌های جانباختگان، تصریح کرد: واقعه بسیار تاثر انگیز و غم آوری بود و حاجیانی که در روز عرفه در سرزمین عرفات بودند و به سرزمین منا آمدند با بی‌کفایتی، بی تدبیری و عدم برنامه ریزی و تقصیرهای دیگری که باید بررسی شود در شرایط بسیار دردآور جان باختند.

رئیس جمهور با اشاره به این که در خیابان‌های منا دوربین‌های مدار بسته وجود دارد و لحظه به لحظه تمام خیابان‌ها قابل رویت است و حتی می‌توان تصویر و فیلم یک فرد را دید، گفت: چطور ممکن است چنین اتفاقی در سرزمینی با این همه امکانات با پول نفت اتفاق بیافتد، در حالی که در روز عید قربان حتی مشخص است چه ساعتی حجاج کدام کشور برای رمی جمرات می‌آیند.

وی با اشاره به این که بی‌تدبیری در آغاز حادثه و ادامه مساله و تشنه ماندن برای ساعت‌های متمادی حجاج در کشوری که این همه ثروت و تجهیزات دارد قابل قبول نیست ادامه داد: من به یاد دارم در سال 63 که به حج مشرف شدم در آسمان عرفات هلی‌کوپترها در پرواز بودند و وضعیت را بررسی می‌کردند. و قابل قبول نیست که این حادثه در کشوری با این همه امکانات اتفاق بیافتد.

روحانی با اشاره به این که دولت به مسئولیت خود در مور حادثه منا واقف است خاطر نشان کرد:‌ ادای مظلومیت مردم در حضور سران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد به گوش جهانیان رسانده شد و وزیر خارجه که یکی از قهرمانان ملی ما در تاریخ است، همه تلاش خود را برای رساندن این صدا به گوش مسئولان جهانی و مسئولان سازمان ملل انجام داد.

رئیس دولت تدبیر و امید به تلاش‌های وزیر بهداشت و درمان در امر سلامت و اقدامات وزیر کشور و دیگر مسئولین که زیر نظر معاون اول انجام شده است اشاره کرد و گفت: دولت باید اقدامات خود را ادامه دهد.

روحانی با اشاره به این که 20 کشور در این حادثه عزیزان خود را از دست داده‌اند خاطرنشان کرد: ایران اولین کشوری است که توانست جنازه‌ها و اجساد مطهر را شناسایی کند و به کشور بازگرداند و بیشترین تلاش را برای شناسایی انجام می‌دهد و بیشترین تحرک را در سطح دنیا برای این فاجعه داشته و زیباترین کلمات را رهبر معظم انقلاب دراین حادثه بیان کرده‌اند.

وی همچنین به صبر و حضور مردم در تجلیل از اجساد مطهر جان باختگان حادثه منا اشاره کرد و گفت: هر یک از اجساد که به شهرستان‌ها می‌آید شاهد حضور گسترده مردم هستیم که علاوه بر دلداری‌ خانوادهای آن عزیزان نشان از انسجام و وحدت ملی و یکپارچگیای کشور دارد.این که همه ما به ایرانی بودن و مسلمان بودنمان افتخار می‌کنیم.

روحانی با بیان این که هر چه داریم و در این دو سال به دست آورده‌ایم در سایه‌ی امید و حضور مشارکت ، فعالیت و تلاش مردم بوده است افزود: اگر توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به افتخار بزرگ تاریخی برسیم از حضور مردم است البته از برخی‌ حرف ها بگذریم که من به موقع جواب می‌دهم.

وی افزود: من رهبری از رهبران دنیا را در سازمان ملل ندیدم که اعتقاد به موفقیت ایران در مذاکرات نداشته باشد به غیر از یک استثنا و آن هم رژیم غاصب اشغالگر قدس که عصبانی است.

روحانی در همایش ملی روستا با بیان این که من خود روستا زاده‌ام و به روستایی بودن خود افتخار می‌کنم تصریح کرد : روستا محور فرهنگ این مرز و بوم است و همه بزرگان و گذشته و امروز این دیار از روستا هستند و روستا همان نقطه‌ای است که از نام آن به جز صفا و صداقت و مهربانی و سختکوشی به ذهن نمی‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها