نگاهی به فهرست ثروتمندترین مدیر برنامه‌های دنیای فوتبال

مردانی برای همه فصول

سرالکس فرگوسن، سرمربی اسطوره‌ای منچستریونایتد، به تازگی در کتاب زندگینامه‌اش فاش کرد که چطور مدیربرنامه‌های پل پوگبا در سال 2012 باعث شد تا این ستاره فرانسوی به جای ماندن در الدترافورد، راهی یوونتوس شود. مطمئنا دیگر مربیان هم داستان‌های مشابهی درباره نفوذ و تاثیر مدیربرنامه‌های بازیکنانشان دارند؛ نفوذی که در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر شده و تاثیر قابل‌توجهی روی سرنوشت بازیکنان فوتبال داشته است.
کد خبر: ۸۴۲۳۱۲
مردانی برای همه فصول

نشریه معتبر فوربس به تازگی فهرستی از ثروتمندترین مدیربرنامه‌های دنیای فوتبال منتشر کرده؛ مردانی که با در اختیار داشتن بهترین بازیکنان دنیا، در واقع نبض فوتبال دنیا را در اختیار دارند. به این بهانه، نشریه دیلی میل نگاهی داشته به عملکرد 7 مدیربرنامه مطرح دنیا که ثروت قابل توجهی از جابه‌جایی بهترین‌های فوتبال دنیا به جیب زده‌اند:

1 ـ ژرژ مندس

آژانس نقل و انتقالات: ژستیفوته اینترنشنال

مدیر برنامه‌های: کریس رونالدو خامس رودریگز، الکیم مانگالا، په په، ریکاردو کاروالیو، فابیو کوئنترائو، تیاگو سیلوا، تیاگو، رادامل فالکائو، آنخل دی ماریا، داوید دخه آ، ژوزه مورینیو

ارزش قرارداد: 5/845 میلیون یورو

حق کمیسیون: 8/84 میلیون یورو

این مدیربرنامه پرتغالی بی‌تردید بهترین مدیربرنامه حال حاضر دنیای فوتبال است. بازیکنانی که او در یک دهه اخیر به باشگاه‌های مختلف منتقل کرده، نزدیک به 900 میلیون یورو درآمد داشتند؛ ازجمله قرارداد 180 میلیون یورویی رونالدو با رئال مادرید. به همین دلیل چندان عجیب نبود که ستاره رئال در جشن عروسی مندس که در همین تابستان برگزار شد، یک جزیره به او هدیه داد.

فرگوسن که در مراسم عروسی مندس حضور داشت در کتابش در مورد او نوشت: «مدیر برنامه‌های خوبی هم هستند، اما تعداد آنها خیلی زیاد نیست. مندس یکی از آنهاست.»

مندس با ژوزه مورینیو هم قرارداد دارد و گفته می‌شود او روی بازیکنانی که به تیم‌های آقای خاص می‌رود، تاثیر زیادی دارد؛ از جمله پیوستن رادامل فالکائو به چلسی در این تابستان.

2 ـ جاناتان بارنت

آژانس نقل و انتقالات: استلر گروپ

مدیربرنامه‌های: گرت بیل، جو هارت، وویژیک شزنی، اسکات سینکلر، لوک شاو، رافائل، گلن جانسن، فیل جاگیلکا، آدام لالانا، اشلی کول، سیلوین دیستین، پاتریک روبرتس، ریچارد رایت

ارزش قرارداد: 387 میلیون یورو

حق کمیسیون: 39 میلیون یورو

وقتی گرت بیل در تابستان 2013 با انتقالی 100 میلیون یورویی از تاتنهام به رئال‌مادرید پیوست، بسیاری متعجب شدند، اما این انتقال تاریخ ساز بیش از همه با تلاش‌های جاناتان بارنت رقم خورد.

او همچنین در تابستان 2014، زمینه انتقال 37 میلیون یورویی لوک شاو 19 ساله از ساوتهمپتون به منچستریونایتد را فراهم کرد. در حالی که در این تابستان شایعاتی درباره پیوستن گرت بیل به منچستریونایتد شده بود، بارنت آن را رد کرد تا رسانه‌ها هم دیگر این شایعه را پیگیری نکنند. آنها می‌دانند بعید است بدون نظر مثبت بارنت، چنین انتقالی صورت بگیرد.

3 ـ فولکر اشتروث

آژانس نقل و انتقالات: اسپورتس توتال

مدیربرنامه‌های: مارکوس رویس، ماریو گوتزه، تونی کروس، بندیکت هوودس، سیدنی سم، عمر توپراک، گونزالو کاسترو، یوزیپ درمیچ

ارزش قرارداد: 375 میلیون یورو

حق کمیسیون: 37.5 میلیون یورو

اشتروث که تعدادی از بهترین‌های آلمان و بوندس لیگا را در اختیار دارد، قدرتمندترین مدیربرنامه فوتبال آلمان محسوب می‌شود. او بود که با دور زدن باشگاه بوروسیا دورتموند، زمینه انتقال ماریو گوتزه به بایرن مونیخ را فراهم کرد؛ هرچند بازی نکردن این ملی‌پوش آلمانی در ترکیب اصلی باواریایی‌ها، او را به اندازه‌ای عصبانی کرد که او به صراحت اعلام کرد پپ گواردیولا بازیکنش را نابود کرده است.

4 ـ ژوزه اوتین

آژانس نقل و انتقالات: باهیا اینترناسیونال

مدیربرنامه‌های: ویتولو، فرناندو تورس، خاوی مارتینس، خسوس ناواس، پدرو، رائول گارسیا، ناچو مونرئال

ارزش قرارداد: 258 میلیون یورو

حق کمیسیون: 26 میلیون یورو

اوتین که زمانی در تیم‌های کوچک اسپانیایی مانند اوئسکا و آلکورکون بازی کرده، به عنوان تحلیلگر در شبکه رادیویی کادنا کوپه هم فعالیت می‌کرد و همین شناخت مناسبش از فوتبال و مناسبات آن در لیگ‌های مختلف، باعث شده تا بازیکنان زیادی را در سراسر اروپا جابه‌جا کند. اوتین 15 سال قبل باهیا اینترناسیونال را تاسیس کرد و در این مدت بازیکنان اسپانیایی زیادی را جابه‌جا کرد.

5 ـ مینو رایولا

آژانس نقل و انتقالات: مینو رایولا

مدیربرنامه‌های: پل پوگبا، هنریک میخیتاریان، بلیز ماتوئیدی، زلاتان ابراهیموویچ، مکسول، رومولو لوکاکو، ماریو بالوتلی

ارزش قرارداد: 251 میلیون یورو

حق کمیسیون: 2/25 میلیون یورو

اگر قرار بود فهرست جنجالی‌ترین مدیربرنامه‌های دنیای فوتبال تهیه شود، رایولا بی‌تردید در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. به همین دلیل، چندان عجیب نیست که او نمایندگی ستاره‌های ناآرامی مانند زلاتان ابراهیموویچ و ماریو بالوتلی را برعهده دارد؛ بازیکنانی که کنترل و تعامل با آنها تنها از مردی مانند رایولا برمی‌آید.

او به اندازه‌ای روی بازیکنانی که با آنها کار می‌کند، نفوذ دارد که زلاتان در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش اعلام کرد آینده‌اش در دست رایولاست.

6 ـ فرناندو فلیسویچ

آژانس نقل و انتقالات: فرناندو فلیسویچ

مدیربرنامه‌های: الکس سانچز، آرتورو ویدال، کلودیو براوو، گری مدل

ارزش قرارداد: 200 میلیون یورو

حق کمیسیون: 2/20 میلیون یورو

فلیسویچ به لطف نقل و انتقالاتی که در یک سال اخیر انجام داد، به یکی از متمول‌ترین مدیربرنامه‌های دنیای فوتبال تبدیل شد. در واقع موفقیت شیلی در رقابت‌های جام جهانی بود که باعث درخشش ستاره بخت فلیسویچ شد. چهار بازیکن شیلی که همگی با فلیسویچ قرارداد داشتند، با بزرگان فوتبال اروپا قرارداد امضا کردند و این سود هنگفتی را نصیب او کرد.

7 ـ توماس کروث

آژانس نقل و انتقالات: پرو پروفیل

مدیربرنامه‌های: مانوئل نویر، الکساندرو دراگوویچ، شینجی کاگاوا، سباستین روده، خوسه هولباس

ارزش قرارداد: 197 میلیون یورو

حق کمیسیون: 20 میلیون یورو

او که زمانی به عنوان یک هافبک سرسخت شناخته می‌شد، به عنوان یک مدیربرنامه موفقیت‌های بیشتری کسب کرد. او که بهترین دروازه‌بان حال حاضر دنیا را نمایندگی می‌کند، یکی از دلایل رشد حضور بازیکنان ژاپنی در فوتبال اروپا، به‌ویژه بوندسلیگاست.

منبع: دیلی میل

مترجم: عرفان خماند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها