شخصی که سلول بنیادی اهدا می‌کند، عضوی را از دست نمی‌دهد به همین دلیل کوچک‌ترین خطری سلامت‌‌اش را تهدید نمی‌کند، این درحالی است که باید تاکید کرد حدود 50 بیماری با استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی قابل درمان است؛ این بیماری‌ها را می‌توان به گروه‌های تومورهای خونی، بیماری‌های بدخیم خونی و غیربدخیم خونی و بیماری‌های نقایص ایمنی ارثی و ارثی متابولیک بدن تقسیم کرد. برای پیوند مغز استخوان، ملاک گروه خونی شخص نیست.
کد خبر: ۸۴۲۲۹۱
بانکی برای اهداکنندگان سلول‌های بنیادی

دراین میان شناسه ژنتیکی شخص که به‌عنوان HLA شناخته می‌شود مورد توجه است،بنابراین برای پیوند مغز استخوان بین دو شخص این فاکتور باید در گیرنده و دهنده پیوند یکسان باشد.جالب است بدانید HLA هر شخصی با پدر و مادرش مشابه نیست، به بیان دیگر می‌توان گفت HLA هر شخص با فرزندش نیز سازگار نیست، علت این اتفاق نیز می‌تواند این باشد که هر شخص بخشی از خصوصیات ژنتیکی اش را از مادر و بخشی دیگر را از پدر خود می‌گیرد.در این بین باید یادآور شد خواهر و برادرهای تنی بیشترین سازگاری را از نظر HLA دارند، به همین دلیل میتوانند از نظر HLA با یکدیگر سازگار باشند.

این درحالی است که کاهش اعضای خانواده و کوچک تر شدن خانواده‌ها سبب شده شانس پیدا کردن خواهر و برادری که HLA سازگار با یکدیگر داشته باشند به 25 درصد برسد،علاوه بر این در شرایط کنونی فقط برای 30 درصد از بیماران در جهان‌، دهنده سازگار HLA در خانواده وجود دارد. با توجه به این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت برای هر ده هزار بیمار نیازمند پیوند، سه دهنده سازگار می‌توان یافت. بنابراین بانک اهداکنندگان سلول‌های بنیادی ایران(ISCDP) را می‌توان پایگاهی دانست برای ثبت اطلاعات مربوط به HLA اشخاص.

این بانک در کشورمان سال 89 به عضویت مجمع جهانی BMDW درآمد، دراین مجمع، اطلاعات تمام افراد داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی ثبت می‌شود تا اگر شخصی در میان اعضای خانواده‌اش دهنده سازگار پیدا نکرد، از طریق این بانک در بین هموطنانش یا فراتر از آن میان ساکنان کره زمین دهنده سازگار پیدا کند. علاوه بر این از خون بند ناف نیز به‌عنوان یکی از منابع تامین سلول‌های بنیادی می‌توان استفاده کرد، اما در بیماری‌هایی نظیر سرطان خون نمی‌توان از خون بند ناف خود شخص برای درمان وی بهره برد.

باید یادآور شد نگهداری سلول‌های بنیادی بند ناف به شکل خصوصی و عمومی میسر است به این ترتیب در بانک‌های خصوصی درقبال گرفتن هزینه‌ای از والدین،سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد حفظ می‌شود. در بانک‌های عمومی خون بند ناف نیز سلول‌های بنیادی برای استفاده همگانی و عمومی نگهداری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها