بسیاری از بانوان به دلایلی نمی‌توانند شغلی بیرون از خانه داشته باشند، اما داشتن یک شغل کوچک و نه بسیار وقت‌گیر، علاوه بر داشتن درآمد می‌تواند نوعی سرگرمی نیز محسوب شود که در بسیاری اوقات برای بانوی تحصیلکرده یا مشتاق به انجام فعالیت‌های بیرون از خانه، خالی از لطف هم نیست و گاهی همین شغل‌های به اصطلاح پیش پا افتاده آنچنان رونقی می‌گیرد که یکباره اقتصاد خانواده را کن‌فیکون می‌کنند. در این نوشتار به کارها و خدماتی اشاره می‌کنیم که شما بانوی عزیز می‌توانید بدون خروج از منزل و با سرمایه اندک انجام دهید و با آن سود سرشاری را کسب کنید.
کد خبر: ۸۴۲۰۹۵

بافتنی؛ هنر قدیمی، اما فراموش شده

سارا، بانوی هنرمندی است که چند سال پیش به صورت دستی و سنتی انواع بلوز، شلوار، پالتو، ژاکت، جلیقه، شال‌گردن و کلاه را در طرح‌ها، رنگ‌ها و سایزهای مختلف تولید می‌کرد و در انواع نمایشگاه‌های مربوط به لباس‌های بافتنی یا بازاریابی در میان اقوام و دوستان به فروش می‌رساند. او می‌گوید: معمولا در شش ماه اول سال اقدام به تولید انواع لباس‌های بافتنی می‌کنم و در نیمه دوم سال آنها را به قیمتی مناسب به بازار عرضه می‌نمایم، درآمد خوبی دارد تا جایی که امسال توانسته‌ام ماشین بافت تهیه کرده و عرصه تولیدم را افزایش دهم. البته تصمیم دارم کلاس‌های آموزشی نیز برای دختران و زنان علاقه‌مند دایر کنم تا هم کسب درآمد بیشتری داشته باشم و هم آن که کارم را رونق ببخشم.

ذوق و هنری که درآمدزا می‌شود

زیبا دختر 25 ساله هنرمندی است که با مطالعه مجلات هنری توانسته است با نحوه دوختن گل‌های پارچه‌ای، ساخت پاکت هدیه و جعبه کادو، عروسک، شمع‌سازی، گل‌سازی آشنا شود و از آنجا که بازار تقاضای این مدل از کالاها را بسیار داغ می‌دیده، تصمیم گرفته که از این راه کسب درآمد کند. او می‌گوید: خواهرش نیز کاشیکاری بلد است و با کاشی‌های کوچک آیینه تزئین می‌کند، این دو خواهر هنرمند از طریق دوستانشان مشتریان خوبی پیدا کرده‌اند تا جایی که استقبال بسیار مشتریان باعث شده است که آنها به فکر یادگیری سایر هنرها و صنایع دستی نیز بیفتند.

کارآفرینی که زن و مرد نمی‌شناسد

زهرا مهندسی کشاورزی خوانده است، او به همراه همسرش با داشتن اندک سرمایه‌ای توانسته‌اند اقدام به تولید قارچ در باغچه خانه‌شان کنند. زهرا می‌گوید: بیکاری در خانه کلافه‌ام کرده بود و از طرفی دوست داشتم در رشته‌ای که درس خوانده‌ام فعالیت کنم. یک روز به همراه دخترم برای خرید رفته بودم که دیدم افراد زیادی قارچ می‌خرند، همانجا به فکرم رسید که من و همسرم می‌توانیم به تولید و پرورش قارچ بپردازیم. در اولین گام، اطلاعات کسب کردیم و سپس با به دست آوردن آگاهی لازم و تهیه لوازم مورد نیاز به صورت آزمایشی این کار را انجام دادیم. وقتی نتیجه کار را رضایت‌بخش دیدیم با انگیزه و مطمئن شدیم که باید برای تولید بیشتر اقدام نماییم و حالا چند سالی است که به برکت تلاش شبانه‌روزی‌مان توانسته‌ایم یک کارگاه کوچک پرورش قارچ راه بیندازیم و مشتری و سرمایه‌مان را بیشتر کنیم.

کدبانوگری با هنر آشپزی

فرشته، بانوی باحوصله و پرانگیزه‌ای است که با استفاده از هنر آشپزی‌اش به کسب درآمد پرداخته است. او با پخت و فروش انواع آش و حلیم در ماه مبارک رمضان کارش را شروع کرد و بعدها نیز توانست در یک کیترینگ محلی مشغول به فعالیت شود و هنرش را بیش از پیش نشان دهد. او هنر آشپزی را بسیار دوست دارد و حالا هم مدتی است که با قنادی‌ها و سوپرمارکت‌ها قرارداد می‌بندد و با پخت انواع کیک و شیرینی‌های خانگی و تهیه انواع دسر بخصوص دسر تیرامیسو، کسب درآمد می‌کند. خودش می‌گوید علاوه بر آشپزی، به سفره‌آرایی نیز بسیار علاقه‌مند است و ممکن است در آینده‌ای نزدیک نیز به پرورش و بروز خلاقیت‌های خود در این زمینه بپردازد.

سلطان هنرها؛ خیاطی

شیما می‌گوید: خیلی اتفاقی یاد گرفتم از خیاطی کسب درآمد کنم. پیش از ازدواجم به کلاس‌های خیاطی رفته بودم، اما بعد از ازدواج به خاطر درآمد کم همسرم، مجبور شدم برای صرفه‌جویی در خرید لباس هم شده، خیاطی کنم.

سلیقه و هنر بسیارم در این کار، باعث شد اقوام و آشنایانم از کارم خوششان بیاید و تقاضای دوخت لباس کنند و دقیقا از آنجا بود که متوجه شدم می‌توانم از این راه کسب درآمد کنم. کارم را از خانه و با یک خط تلفن شروع کردم. دوخت انواع لباس‌های شب و نامزدی باعث شد پس‌انداز مناسبی داشته باشم و بتوانم کارگاهی را برای انجام این کار اجاره کنم و حالا سال‌هاست که آن زمان می‌گذرد و امروز من توانسته‌ام یکی از مزون‌داران مشهور و بنام شهر شوم.

تدریس در چارچوب منزل

سمیه فارغ‌التحصیل رشته زبان است و از آنجا که همسرش چندان رضایتی ندارد او خارج از منزل کار کند، مجبور شده است کار تدریس را در خانه انجام دهد. شاگردان او معمولا کودکان و نوجوانانی هستند که دوستان و آشنایان نزدیک به او معرفی می‌کنند. او از این کار احساس رضایت و خشنودی می‌کند، از این‌که توانسته است هم سر زندگی باشد و هم به معلمی که شغل مورد علاقه‌اش است، بپردازد، بسیار خوشحال است.

او می‌گوید: به همه بانوانی که هنری یا علمی می‌دانند همیشه توصیه می‌کنم بی‌درنگ تدریس خصوصی را شروع کنند، چه‌بسا آموزش موسیقی، خوشنویسی، ساخت و طراحی زیورآلات و جواهرات، تدریس ریاضی، علوم، تاریخ، زبان و... نه‌تنها بهترین روش درآمدزایی است، بلکه باعث احساس کفایت و شایستگی یک زن خانه‌دار، اما شاغل می‌شود.

خدمات کامپیوتری هم گزینه‌ای مناسب است

رویا چند سالی است که با یک آتلیه عکاسی قرارداد دارد و فیلم‌های عروسی و جشن و... را میکس می‌کند و گاه نیز روی عکس‌های قدیمی و فرسوده کار می‌کند و در اوقات فراغتش نیز بیکار نمی‌نشیند و از هنرش برای طراحی روی آگهی‌ها، جلد مجلات و کتاب‌ها و... استفاده می‌کند. او می‌گوید تنها با تهیه یک نرم‌افزار مربوط به میکس و گرافیک کامپیوتری توانسته است ماهانه مبلغ قابل توجهی را پس‌انداز کند. رویا همچنین خواهرش زویا را تشویق کرده است که با مراجعه به موسسات، شرکت‌ها، مجلات و روزنامه‌هایی که تقاضای تایپیست یا ماشین‌نویس دارند، قراردادی ببندد و انجام کلیه کارهای تایپی آنها را به عهده بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها