اخبار منتشر شده از سوءمدیریت عربستان در مراسم حج امسال گرچه هنوز در صدر اخبار کشورهای مختلف جهان قرار دارد، اما آمارهای اقتصادی و شاخص‌های موجود از وضعیت نامطلوب اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان باعث جلب نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی شده است.
کد خبر: ۸۴۱۲۴۰
اقتصاد عربستان؛ شکننده‌تر از همیشه

بر این اساس، برخی تحلیلگران معتقدند؛ پس از کاهش قیمت جهانی نفت در بازارهای بین‌المللی، اقتصاد عربستان به عنوان کشوری قدرتمند در بازار نفت، امروز از هر زمان دیگر شکننده شده است، چون نه تنها سایه سنگین قیمت نفت بر اقتصاد این کشور افتاده بلکه هزینه‌های دخالت نظامی عربستان در یمن باری بر دوش اقتصاد بیمار آن شده است.

صادق الحموری، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به کاهش حجم ذخایر ارزی عربستان گفت: کمی بیشتر از یک سال است که قیمت نفت به محدوده 40 دلار و حتی پایین‌تر از آن رسیده و این کشور را با بحران اقتصادی جدی‌تر از سال 1998 مواجه کرده و همین مساله بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی عربستان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را محدود کرده است.

وی افزود: اکنون ذخایر ارزی بانک مرکزی عربستان با کاهش 10 درصدی در سال جاری مواجه شده که این کاهش، حدود 70 میلیارد دلار اعلام شده است. از مهم‌ترین نشانه‌های آن در ریزش بازارهای مالی این کشور نمودیافته که حدود 18 درصد کاهش نشان می‌دهد.

به عقیده این اقتصاددان بین‌المللی اکنون سه مشکل عمده مالی بر دوش دولت عربستان سنگینی می‌کند که یکی مربوط به یارانه‌های سوخت، دیگری مربوط به کمک هزینه‌های زندگی جمعیت 30 میلیونی این کشور و در نهایت تامین مالی حضور نظامی در خاک یمن است. به عنوان مثال 8 درصد از تولید ناخالص ملی عربستان به منظور یارانه سوخت پرداخت می‌شود که این رقم حدود 195 میلیارد ریال و معادل 52 میلیارد دلار است.

بیکاری و گرانی در انتظار عربستان

از سوی دیگر، جفری آلبرت تاکر کارشناس اقتصادی نیز در این باره گفت: براساس آمارهای موجود، رشد تولید ناخالص ملی عربستان در سال 2014 معادل 6.3 درصد، در سال 2015 حداکثر 2.8 درصد و در سال آینده 2.4 درصد خواهد بود که نسبت به سال 2014 تقریبا 3.5 درصد کاهش داشته است.

این درحالی است درآمدهای نفتی عربستان اکنون تقریبا 24.5 درصد کمتر از کل درآمدهای ارزی این کشور در سال گذشته میلادی است.

تاکر درباره آثار این اتفاق در اقتصاد عربستان نیز تصریح کرد: کاهش درآمدهای ارزی و البته افزایش هزینه‌های این کشور بدون تردید به‌زودی موجی بزرگ از بیکاری، افزایش قیمت‌ها و البته خروج سرمایه‌ها از منطقه را برای اقتصاد عربستان به ارمغان خواهد داشت که اگر دولتمردان این کشور توان برخورد با آن را نداشته باشند، دچار مشکلی بزرگ خواهند شد.

عماد عزتی - اقتصاد

منابع: سی‌ان‌بی‌سی و نیویورک تایمز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها