دنبال خانه می‌گردید و به هر بنگاهی که در مسیرتان می‌بینید سر می‌زنید، اما به نتیجه‌ نمی‌رسید. گوگل را باز کرده و جست و جو می‌کنید؛ مثل همه چیزهای دیگری که در اینترنت به دنبال آن می‌گردید.
کد خبر: ۸۴۰۰۲۰
ببخشید خانه اجاره‌ای چند؟

پس از کمی وبگردی به این نتیجه می‌رسید که فایده‌ای ندارد، زیرا اوضاع پیدا کردن خانه در اینترنت بدتر از جست‌وجو در آژانس‌های املاک است.

همه محله‌ها و خانه‌های شهر شما در سایت‌های اینترنتی فایل نشده و اطلاعات دقیق و به‌روزی از قیمت‌ها وجود ندارد.

این شرح حال بسیاری از کاربران اینترنت است که عادت کرده‌اند ابتدایی‌ترین پرسش‌هایشان را از اینترنت بپرسند، ولی برای پیدا کردن خانه چیزی نصیبشان نشده است.

در کشورهای پیشرفته پیدا کردن خانه‌ای برای خرید یا اجاره به روش آنلاین بسیار رایج‌ و آسان‌تر از روش سنتی مراجعه حضوری به بنگاه است.

در کشور ما نیز پیدا کردن خانه مانند خرید آنلاین که فرهنگ آن به خوبی جا افتاده در حال تحول است. دیمانا یکی از استارت‌آپ‌های نوظهور است که روی این مساله کار می‌کند و با ایده‌پرداز آن گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

تعداد زیادی سایت وجود دارد که سرویسی مشابه شما ارائه می‌کند، فرق ایده شما چیست؟

بازار املاک در ایران بازاری است بزرگ و پرسود، پس شکی نیست افراد زیادی با راه‌حل‌های جدید وارد این بازار شوند و محصولات متفاوتی را امتحان کنند.

در کشور روش‌های زیادی در بازار املاک آنلاین امتحان شده، ولی نکته کلیدی این است که در این بازار باید در کنار مشاوران املاک بود و نه در رقابت با آنها؛ در سیستم ما مشاور املاک از زنجیره کار حذف نشده و مشتری برای بازدید یا سفارش یک خانه باید با بنگاه ارتباط برقرار کند نه مالک.

تفاوت ایده ما نیز در همین نکته است که دیمانا ارزشی برای مشاوران املاک خلق می‌کند تا با کمک کردن به آنها و اصلاح بخشی از این بازار بتواند بخش‌های دیگر بازار املاک را بهبود بخشد. درست بخشی از ایده و کار ما که پشت پرده قرار دارد.

سامانه نرم‌افزاری آنلاین و تحت وب ما به مشاوران املاک کمک می‌کند تا مشاوران و امور داخلی خود را مدیریت کنند، همچنین به سادگی با مشتریان ارتباط داشته باشند و خود را تبلیغ کنند.

همه این امکانات و ابزارها برای آن است که هم امور داخلی مشاوران املاک را مکانیزه و آسان کنیم، هم مشتری‌مداری را با روش‌های داده‌کاوی افزایش دهیم و رونق بیشتری به کار مشاوران املاک و در نهایت بازار املاک بدهیم.

همچنین این سرویس به مشاوران املاک بزرگ‌تر کمک می‌کند مشاوران خود را مدیریت کنند. به سادگی می‌توانند روی وبسایت اصلی دیمانا املاک خود را تبلیغ کرده و مشتری جذب کنند و در میان مشاوران املاک به بهترین شکل رقابت کنند.

چیزی که مردم از دیمانا می‌بینند وبسایتی است مانند دیگر سایت‌ها، ولی مهم‌ترین بخش دیمانا بستری است که به صورت آنلاین در مشاوران املاک ایجاد کرده‌ایم.

البته خدمات ویژه‌ای هم داریم، برای مثال عکاسی یا تور مجازی از خانه‌ها درست می‌کنیم که مشتری‌ها می‌توانند بدون مراجعه حضوری درون خانه قدم (مجازی) بزنند و آن را مشاهده کنند.

این ایده کی شکل گرفت؟

اولین بار که این ایده به ذهن من و یکی دیگر از بنیانگذاران دیمانا رسید در مسیر دانشگاه بود؛ یک خیابان با 47 مشاور املاک که برای خود ما هم خیلی تعجب‌برانگیز بود.

تعداد مشاوران املاک حتی از رستوران و سوپرمارکت که نیاز روزانه مردم بوده هم بیشتر است. مشاوران املاک زیاد هستند، ولی بازار کساد است.

در این بازارها مهم‌ترین چیز رقابت و تبلیغ درست برای جذب مشتری است که بعد از تحقیق زیاد دیدیم مشاوران املاک در این بخش خیلی ضعیف هستند و ارتباط با مشتریان در این بازار روند خوبی ندارد.

پس از این اتفاق به عنوان پروژه دانشجویی وارد بنگاه‌های املاک شدیم و بیشتر تحقیق کردیم تا به بهترین محصول مورد نیاز بازار برسیم.

برخی راه انداختن استارت‌آپ را به استخدام شدن ترجیح می‌دهند. آیا استارت‌آپ راه انداختن از استخدام شدن آسان‌تر است؟

برعکس، کار ما از سختی، بی‌خوابی، استرس، دلهره و فشار روحی تشکیل شده است. به نظر من فقط عشق به این کار است که می‌تواند ما را در این راه سرپا نگه دارد.

ما در این مسیر تاکنون مشکلات فراوانی داشته‌ایم. از مشکلات در تیم، ایده و بازار گرفته تا مشکلات فنی که باید در کمتر از نیم ساعت با کلی استرس حل شود.

عوض کردن پروژه در کمتر از یک روز یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که انجام دادیم. رساندن پروژه به زمان تعیین شده بسیار پراسترس است، ولی از همه چیز شیرین‌تر در این راه دیدن حاصل کارمان بود، دقیقا مثل مادری که برای اولین بار فرزندش را در آغوش می‌گیرد.

کمی از تجربه‌هایتان در مسیر راه‌اندازی دیمانا بگویید.

در مسیر یک پروژه استارت‌آپ یا فارسی‌تر بگویم «نوپای ناب» مشکلات بسیار است؛ هم از نظر فنی و هم از نظر تجربی.

ما یک بار این پروژه را شروع کرده بودیم، ولی به دلایل فنی و تجربی نتوانستیم جلو ببریم تا با یک مرکز شتاب‌دهنده آشنا شدیم و دوباره شروع کردیم. در مرکز شتاب‌دهی مشکلاتمان خیلی ساده‌تر از آن زمانی که خودمان کار می‌کردیم حل می‌شد.

تجربه افرادی که در کنارمان بودند کمکمان کرد و توانستیم بهترین محصول را در بهترین شرایط وارد بازار کنیم.

سرمایه اولیه ما از طریق همان مرکز شتاب‌دهی بعد از یک رقابت دو ماهه تامین شد و برای ساخت و پیشرفت پروژه خیلی کمک‌کننده بود، ولی باز هم به نظر من مهم‌ترین چیز تجربه است.

بزرگ‌ترین مشکل ما برای راه انداختن دیمانا بخش ساخت و طراحی نرم‌افزار تحت وب بود، زیرا تا آن زمان نمونه مشابهی در کشور نداشتیم تا از دانش آن استفاده کنیم، امکان استفاده از نمونه‌های خارجی را هم به دلیل تحریم نداشتیم.

بنابراین بدون این‌که اصلا بدانیم یک مشاور املاک به چه نوع نرم‌افزاری نیاز دارد آن را تولید کردیم که البته با اصلاحاتی که بعدها انجام دادیم، محصول خوبی شد.

برای کدنویسی هم از زبان php استفاده کردیم که توسعه آن آسان‌تر است و در کشورمان هم محبوبیت دارد.

همچنین برای معرفی محصولمان به بنگاه‌ها ابتدا این‌طور عنوان کردیم که یک پروژه دانشجویی است و برخلاف تصورمان خوب استقبال کردند، اما برای بازاریابی کمی مشکل داشتیم.

آیا دیمانا توانسته است سری در میان رقبا بلند کند؟

ما بعد از تلاش‌های مداوم، تحقیق و توسعه توانستیم محصولی متناسب با نیاز بازار بسازیم و در حال حاضر بعد از کمی تست و بازسازی به‌صورت عمومی وارد بازار می‌شویم.

برنامه برای آینده این است که بتوانیم بخش بزرگی از بازار را پوشش دهیم و استفاده از این سایت را به‌صورت یک فرهنگ درآوریم.

محصول را با توجه به نیاز جدید بازار گسترش دهیم تا بتواند نیازهای مردم را برطرف کند. راستش پیشرفتمان تا الان رو به رشد بوده است، ولی هنوز در مرحله رقابت نیستیم، با این‌که امکانات بهتری ارائه می‌دهیم.

با توجه به روش سنتی بازار املاک در کشورمان، فکر می‌کنید اصلا استقبالی هم بشود؟

در کشور ما هر چیزی در زمینه آی‌تی به فرهنگ‌سازی و عوض کردن عادت مردم نیاز دارد، ولی در دوره‌ای هستیم که بیشترین آمار استفاده از سرویس‌های اینترنتی و دسترسی به اینترنت رایج شده، پس راه خیلی سختی وجود ندارد.

در هر صورت کار ما یک انقلاب در زمینه املاک ایران خواهد بود. تخمین زده‌ایم که مردم استقبال کنند و بخش مناسبی از بازار را پوشش دهیم.

آیا قصد دارید سرویس‌تان را روی موبایل هم ارائه کنید؟

اکنون روی اپلیکیشن موبایل کار کرده و تا چند هفته آینده وارد بازار می‌کنیم.

ظاهرا فقط در تهران سرویس‌دهی می‌کنید، آیا برنامه‌ای برای استان‌های دیگر هم دارید؟

صددرصد، ما حتی از استان‌های دیگر کشور درخواست داشته‌ایم اما فعلا تمرکزمان را روی تهران گذاشته‌ایم.

بعد از پوشش بخشی از تهران به استان‌های اصلی می‌رویم مثل اصفهان، مازندران، شیراز و تبریز و پس از اینها هم به کل کشور.

جالب است حتی تیم‌هایی از یزد به ما درخواست دادند تا به صورت نمایندگی کار کنند.

مسیر کارآفرینی چگونه است؟

ما در مسیر کارآفرینی هم شکست داشتیم هم موفقیت، اما با توکل به خدا و بودن در یک تیم عالی توانستیم مسیر زندگی خود را آن طور که دوست داشتیم طی کنیم و به اهدافمان برسیم.

دوست دارم در اینجا یک جمله از کتاب «کیمیاگر» پائولوکوئیلو نقل کنم: تحقق بخشیدن به افسانه شخصی، یگانه وظیفه آدمیان است.

همه چیز تنها یک چیز است و هنگامی که آرزوی چیزی را داری، سراسر کیهان همدست می‌شود تا بتوانی این آرزو را تحقق بخشی.

رامین فتوت - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها