همزمان با ادامه فرافکنی مقامات سعودی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت فاجعه اخیر منا، کاردار عربستان روز گذشته برای سومین بار به وزارت خارجه احضار شد و دادستان کل کشور نیز اعلام کرد جنایت آل‌سعود از طریق مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری خواهد شد.
کد خبر: ۸۳۹۵۱۰

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور با تاکید بر این‌که دلیل فاجعه مکه را نباید تحت عنوان بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مطرح کرد، گفت: این اتفاق، یک جنایت است زیرا آل‌سعود موظف به تامین امنیت جان زائران خانه خداست.

وی ادامه داد: بیش از هزار سال است که زائران خانه خدا پس از وقوف در عرفات و مشعر، مراسم رمی جمره را انجام می‌دهند و راه‌های ورودی مشخصی به این مسیر دارند که در حج امسال بستن این راه به صورت عمدی، منجر به وقوع حادثه منا شده که قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود.

رئیسی با بیان این‌که مکه و مدینه متعلق به جریان خاصی نیست و به همه مسلمانان جهان تعلق دارد، گفت: مکه باید بلد امنی برای همه مسلمانان جهان باشد، اما بستن یک مسیر به علت عبور یکی از مقامات نظامی سعودی منجر به حادثه منا شده که قابل بررسی است.

وی تاکید کرد: دادستانی کل کشور از دولت عربستان و دادستانی این کشور می‌خواهد مسببان اصلی این حادثه محاکمه شوند و اگر این قضیه رسیدگی نشود از طریق مجامع و دادگاه‌های بین‌المللی پرونده این حادثه را پیگیری خواهیم کرد. دادستان کل کشور با تاکید بر این‌که حادثه منا قطعا به صورت عمدی صورت گرفته است، گفت: این حادثه به اعتقاد بنده باید با رایزنی دادستان‌های کشورهای اسلامی پیگیری شود و همه با یک نگاه مشترک از منظر حقوق بین‌المللی ابعاد حادثه را پیگیری کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در ملاقات با برخی همتایان خود و مقام‌های ارشد کشورها و سازمان ملل در نیویورک، آنان را در جریان جزئیات حادثه تاسف‌بار منا قرار داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف با ابراز تسلیت مجدد به بازماندگان این حادثه تلخ، سرعت اقدامات برای تعیین وضعیت مفقودان را رضایت‌بخش ندانست.وی با اشاره به مسئولیت‌های حقوقی عربستان سعودی، از مقامات ذی‌ربط این کشور خواست به وظیفه خود در حفظ امنیت حجاج ایرانی و دیگر کشورها بیش از پیش اهتمام کرده و روند تعیین وضعیت، شناسایی و انتقال جانباختگان و مداوای زخمی‌ها را سرعت بخشند.ظریف افزود: با تمام توان، اقدامات لازم سیاسی، حقوقی و کنسولی را برای حمایت از حقوق اتباع کشورمان بویژه قربانیان و زخمی‌های حادثه اسفبار منا به عمل می‌آوریم.وزیر امور خارجه ایران همچنین در مصاحبه با شبکه خبر از مقامات عربستان سعودی خواست هر چه زودتر زمینه حضور هیات ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سفر به مکه مکرمه را فراهم کند. وی بار دیگر ضرورت مسئولیت‌پذیری مقامات عربستانی را در قبال فاجعه تلخ منا مورد تاکید قرار داد.

امتناع مقامات سعودی از همکاری

امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه هم گفت: آقای جنتی وزیر ارشاد، معاون کنسولی وزیر امور خارجه و هیات همراه از ساعت 15 روز شنبه (دیروز) آماده پرواز به سمت جده هستند، اما سعودی‌ها با توجیه تعطیلی روز شنبه و ایام عید در این کشور برای صدور روادید اقدامی نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که مسئولیت‌پذیر نبودن سعودی‌ها در قبال فاجعه منا غیرقابل قبول است، گفت: مقامات سعودی نباید سوءمدیریت کارگزاران مرتبط با اداره مناسک حج را به قضا و قدر ربط دهند.

امیرعبداللهیان با ابراز تاسف از همکاری نکردن سعودی‌ها در تسریع امدادرسانی به زخمی‌ها و شناسایی مفقودان این حادثه گفت: متاسفانه اکنون روند پیگیری این امور در داخل عربستان رضایت‌بخش نیست.

در همین حال کاردار عربستان در تهران دیروز برای سومین‌بار به وزارت امور خارجه احضار شد تا تذکرهای لازم برای تسریع روند پیگیری فاجعه منا و وضعیت حجاج ایرانی به وی داده شود. کاردار عربستان روزهای پنجشنبه و جمعه نیز به وزارت امور خارجه احضار شده بود.

جلسه غیر علنی مجلس با حضور 2 وزیر

محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، از برگزاری نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت خارجه برای بررسی حادثه منا خبر داد.

به گزارش فارس، این جلسه امروز برگزار می‌شود.

همچنین مهرداد بذرپاش از تهیه طرحی دوفوریتی از سوی برخی نمایندگان در ارتباط با فاجعه اخیر خبر داد و در تشریح آن گفت: براساس این طرح، دولت ملزم می‌شود جهت پیگیری انتقال مدیریت حج از دولت عربستان به سازمان همکاری‌ اسلامی با دیگر کشورها رایزنی کند. به گفته وی این طرح امروز تقدیم هیات‌رئیسه مجلس می‌شود.

ادامه واکنش‌های بین‌المللی

همزمان با ادامه پیگیری مسئولان کشورمان درباره وضع حجاج ایرانی، واکنش‌های بین‌المللی به فاجعه منا ادامه دارد. در یکی از این واکنش‌ها دبیرکل حزب‌الله لبنان، جمعه شب طی سخنانی که از شبکه المنار پخش شد، تاکید کرد: جدای از درگیری‌های سیاسی در منطقه، عربستان باید مسئولیت کامل خود را در فاجعه مصیبت‌بار منا به‌عهده بگیرد زیرا اداره‌کننده مناسک حج است.

به گزارش میزان، سیدحسن نصرالله تاکید کرد: نمایندگان کشورهایی که سهم بیشتری در میان قربانیان فاجعه منا دارند باید در کمیته تحقیق ویژه بررسی این فاجعه شرکت کنند.وی با اشاره به احتمال بررسی این فاجعه در سطح سازمان همکاری اسلامی، گفت: در این زمینه دو پیشنهاد درباره اداره مناسک حج و تشکیل هیات نظارتی متشکل از نمایندگان کشورهایی که بیشترین حجاج را دارند، مطرح است.

دبیرکل حزب‌الله اظهار کرد: پافشاری غیرمنطقی سعودی‌ها برای جلوگیری از مشارکت کشورهای اسلامی در امور حج عامل فاجعه‌های پی در پی در مناسک حج شده است. دفتر آیت‌الله سیستانی، از مراجع شیعه در عراق هم با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت جان باختن حجاج در صحرای منا خواستار به کار بستن اقدامات و تدابیری شد که مانع تکرار این قبیل حوادث شود.اما در شرایطی که رئیس کمیته مرکزی حج عربستان سعودی، حجاج آفریقایی را مقصر فاجعه منا دانسته است، مقامات رسمی نیجریه به‌شدت نسبت به این ادعا واکنش نشان داده و نبود سازماندهی و نداشتن مدیریت سعودی‌ها را عامل آن دانستند.

به گزارش تسنیم، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم در گزارشی با اعلام این‌که نیروهای واکنش سریع عربستان آموزش ندیده بودند، نوشت: دو مسیر اصلی منا برای عبور اعضای خاندان حاکمیتی عربستان بسته شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها