دوران تک‌قطبی به پایان رسیده و آمریکا به تنهایی قادر به ایفای نقش در خاورمیانه نیست

حمایت نصرالله از حضور روسیه در سوریه

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای که با شبکه المنار داشت ضمن ارائه تحلیل جدیدی از اوضاع منطقه، بر نقش پررنگ روسیه در سوریه تاکید کرد و گفت: آمریکا در مبارزه با تروریسم شکست خورده است.
کد خبر: ۸۳۹۴۰۷

به گزارش فارس، سیدحسن نصرالله با تبریک ایام عید به همه مسلمانان و مردم لبنان گفت: با تأسف شدید، اتفاقات و حوادث سال‌های گذشته در منطقه اجازه شادی در عید را نداده است و اکنون نیز حادثه منا و صدمه دیدن حجاج خانه خدا غم بسیاری را موجب و باعث شده تبریک عید همراه با تسلیت کشته‌شدگان باشد.

نصرالله با اشاره به بحران سوریه گفت: پنج سال از جنگ علیه سوریه می‌گذرد که هدف از آن سرنگونی نظام سوریه بود، اما ایستادگی سوریه و متحدان آن به رغم تمام فشارها، عامل اصلی وضعیتی شد که در آن هستیم. آمریکا امیدوار بود با استفاده از بحران اوکراین، روسیه را از سوریه دور کند، اما روسیه از ابتدای بحران در کنار سوریه قرار گرفت و از طریق رسانه‌ای و نظامی از دمشق حمایت کرد. اکنون نیز درباره حضور سوریه بحث‌هایی مطرح شده است. هنوز حجم ورود روسیه (در موضوع سوریه) کامل نشده، اما تعدادی جنگنده، موشک، توپ و امکانات بسیار با نیروی (نظامی) وجود دارد، این مقدار تجهیزات در مسیر نبرد آینده تاثیر خواهد گذاشت و آنها (روس‌ها) می‌گویند اگر دمشق از ما نیرو بخواهد برای اعزام آماده هستیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: آنچه ایران از سوریه می‌خواهد این است که در محور مقاومت باقی بماند و ایران در هیچ یک از امور داخلی سوریه دخالت ‌نکند و هر ادعایی در این باره کذب است. در موضع روسیه نسبت به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز شبهه‌ای وجود ندارد، حتی آنها تلاش کردند ایران را متقاعد کنند جایگزینی برای اسد قرار دهد، اما روسیه و ایران در حمایت از بشار اسد بسیار جدی هستند.

آتش‌بس در زبدانی

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به درگیری شهر الزبدانی گفت: در الزبدانی و روستاهای اطراف آن تروریست‌ها تجمع کردند و تهدیدی برای مسیر دمشق و مرزها به حساب می‌آمدند؛ بنابراین جنگ در این شهر برای سوریه و لبنان جنبه حیثیتی داشت. نصرالله در ادامه گفت: توافق حاصل شده در زبدانی بر دو مرحله است. مرحله اول شامل خروج افراد مسلح و مجروحان از زبدانی است و هیچ فرد مسلحی در زبدانی باقی نخواهد ماند، افراد مسلح و مجروحان به منطقه ادلب خواهند رفت و غیرنظامی‌ها اگر در زبدانی باشند از آن خارج خواهند شد و هر غیرنظامی‌ای که بخواهد می‌تواند همراه نظامیان به ادلب برود و این بسته به اراده خودشان است. سپس ده هزار نفر از فوعا و کفریا که در سنین بین 18 تا 50 سال هستند به هر جا بخواهند منتقل می‌شوند. پس از اجرای مرحله اول، آتش‌بس شش ماهه آغاز می‌شود که مشمول «بقین» و «مضایا»ست و این توافق تحت نظارت سازمان ملل خواهد بود.

یمن و لبنان

سیدحسن نصرالله با اشاره به حوادث یمن نیز گفت: افراد مختلفی از کشورهای مختلف در یمن و در مأرب می‌جنگند و باید گفت تهاجم به یمن تاکنون به شکست انجامیده است. اوضاع یمن پیچیده است. سیدحسن نصرالله ابراز کرد: می‌توانیم بگوییم فرصت‌ها برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه افزایش یافته است و ناامیدی از تحقق پیروزی نظامی در طرف‌های دیگر جنگ رو به کاهش و پیروزی‌ها در جبهه‌های مختلف واضح است. وی با اشاره به سخنان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که گفته بود برای پایان دادن به بحران سوریه نباید فقط با آمریکا مذاکره کرد و باید با روسیه و طرف‌های منطقه‌ای از جمله ایران و عربستان هم مذاکره داشت، تصریح کرد: آمریکا دیگر به تنهایی طراحی و ایفای نقش درباره منطقه و تقسیم کشورهای خاورمیانه را به عهده ندارد، چون دوران تک‌قطبی به پایان رسیده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به اوضاع داخلی لبنان گفت: فرصتی برای گفت‌وگو در لبنان وجود دارد تا برخی موضوعات حل شود. ایران در هیچ امری مربوط به لبنان مداخله نمی‌کند و فرانسوی‌ها در سفر به تهران این موضوع را به وضوح شنیدند. ما متحد ایران هستیم،‌ اما درباره آنچه می‌خواهیم خودمان تصمیم می‌گیریم و هیچ مانع ایرانی برای موفقیت گفت‌وگوهای لبنان وجود ندارد.

وی درباره نامزد ریاست جمهوری نیز تصریح کرد: تا وقتی عون، نامزد ریاست‌جمهوری باشد ما با او هستیم و زمانی که بگوید قصد معرفی نامزد دیگری را دارد درباره آن صحبت می‌کنیم.

گزیده سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان

5 سال از جنگ علیه سوریه می‌گذرد که هدف از آن سرنگونی نظام سوریه بود، اما ایستادگی سوریه و متحدان آن به رغم تمام فشارها، عامل اصلی وضعیتی شد که در آن هستیم

افراد مختلفی از کشورهای مختلف در یمن و در مأرب می‌جنگند و باید گفت تهاجم به یمن تاکنون به شکست انجامیده است

ما متحد ایران هستیم،‌ اما درباره آنچه می‌خواهیم خودمان تصمیم می‌گیریم و هیچ مانع ایرانی برای موفقیت گفت‌وگوهای لبنان وجود ندارد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها