مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

باز هم جنجال داوری +تصاویر

رسیدگی به جرایم ورزشی تخصصی می‌شود

دادسرای ورزش؛ از ابهام تا فرصت

مطبوعات ورزشی ایران هر از گاهی پر می‌شود از تیترها و خبرهایی از فساد و تبانی و کلاهبرداری و ده‌ها جرم دیگر که هر کدام از آنها بدون این که در دادگاه صالحه‌ای بررسی و اثبات شود همه ورزش کشور را زیر سوال می‌برد.
کد خبر: ۸۳۹۰۰۸
دادسرای ورزش؛ از ابهام تا فرصت

اتهامات و ادعاهایی که هیچ گاه نه بررسی می‌شوند و نه شاکی و متشاکی مشخصی دارند. هرچند در این میان افرادی هم بوده‌اند که پس از مواجه شدن با چنین اتهاماتی شکایت به قوه قضاییه برده و خواستار رسیدگی به اتهاماتی شده اند که از سوی فرد یا افراد دیگری به آنها نسبت داده شده است، اما این موضوع چندان عمومیت ندارد یا حداقل آمار دقیقی در مورد آنها داده نشده است. شاید به همین دلیل است که قوه قضاییه به فکر تشکیل دادسرای تخصصی برای رسیدگی به جرایم ورزشی افتاده است.

این خبر را جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده و اگرچه توضیحی درباره چرایی و چگونگی آن نداده، اما با استقبال روسای فدراسیون‌هایی مانند فوتبال و وزنه برداری مواجه شده است.

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال با بیان این که فدراسیون فوتبال از تشکیل این دادسرا استقبال می‌کند و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال می‌توانند ارتباط خوبی با این دادسرا داشته باشند، گفت: با تشکیل این دادسرا رسیدگی به جرایم ورزشی در دستور کار قرار خواهد گرفت و بویژه در مواقعی که صحبت از فساد در ورزش یا فوتبال می‌شود به خوبی می‌توان موضوع را مورد بررسی قرار داد و چنانچه این موضوع ثابت شود قطعا کسانی که مرتکب اشتباه شوند مجازات می‌شوند و در صورت نبود مدارک کافی افرادی که تهمت می‌زنند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

مرادی:

ارتباط نزدیک کمیته انضباطی فدراسیون‌های ورزشی و استفاده از حقوقدانان برجسته و اتکا به کمک این نفرات می‌تواند کمک زیادی به فدراسیون‌ها کند

کفاشیان تشکیل این دادسرا را کمکی به سالم‌سازی هر چه بیشتر فضای ورزش و فوتبال عنوان کرد و افزود: از این پس تمام صحبت‌ها براساس سند و مدرک خواهد بود.

علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری نیز با ابراز خوشحالی از تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی گفت: پیگیری امور باشگاه‌های غیرمجاز ورزشی، توزیع مواد نیروزا در برخی از این باشگاه‌ها، جلوگیری از فساد موجود در ورزش و پیشگیری و برخورد با این مفاسد می‌تواند شعار ورزش پاک و سالم را محقق کند و تشکیل دادسرای ویژه بی‌تردید گام مهمی برای جلوگیری از این مفاسد است.

وی با بیان این که ارتباط نزدیک کمیته انضباطی فدراسیون‌های ورزشی و استفاده از حقوقدانان برجسته و اتکا به کمک این نفرات می‌تواند کمک زیادی به فدراسیون‌ها کند، ابراز امیدواری کرد به زودی مشکل اسکان این دادسرا نیز حل شود تا شاهد راه اندازی دادسرایی پویا برای ورزش باشیم.

تشکیل دادسرای ویژه ضرورتی برای ورزش

بر اساس قانون دادرسی کیفری قوه قضاییه می‌تواند با تشکیل دادسراهای ویژه، رسیدگی به تخلفات و جرایم را در هر حوزه به صورت تخصصی‌تر انجام دهد.

شاه‌حسینی حقوقدان و رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی را برای ورزش کشور ضروری می‌داند و به جام‌جم می‌گوید: در برخی مواقع جرایمی در ورزش رخ می‌دهد که رسیدگی به آنها در صلاحیت دستگاه قضایی است، اما رسیدگی به این پرونده‌ها در میان میلیون‌ها پرونده‌ای که در قوه قضاییه وجود دارد گاه به درازا می‌کشد در حالی ورزش و موضوعات مرتبط با آن دارای آثار اجتماعی زیادی است و به همین دلیل لزوم تشکیل دادسرای ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم مرتبط با ورزش کاملا احساس می‌شود.

شاه‌حسینی :

دادسرای ویژه تنها در تهران تشکیل می‌شود، اما این ضرورت مختص تهران نیست و همه استان‌ها به این دادسراها نیاز دارند

وی با بیان این که اقدامات خلاف در ورزش می‌تواند به صورت تخلف یا جرایم صورت گیرد، می‌افزاید: شاید نهاد انضباطی موجود در فدراسیون‌ها صلاحیت رسیدگی به تخلفات ورزشی را داشته باشد، اما در مواقعی جرم‌هایی مانند تبانی، کلاهبرداری یا مواردی از این دست رخ می‌دهد که رسیدگی به آن در صلاحیت دستگاه قضایی است.

شاه حسینی همچنین بر تشکیل دادگاه‌های تخصصی رسیدگی به جرایم ورزشی در کنار دادسراها تاکید می‌کند و از دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌خواهد در صورت تشکیل چنین دادسراها و دادگاه‌هایی از افرادی برای تصدی پست‌های دادیار و بازپرس و سایر مشاغل استفاده شود که علاوه بر حوزه‌های حقوقی بر ورزش نیز اشراف داشته باشند و به امور این حوزه آگاه باشند.

وی ابراز امیدواری می‌کند با تشکیل این دادسراها روند رسیدگی به جرایم ورزشی بویژه جرایم سازمان یافته سریع تر شود و در عین حال می‌افزاید: متاسفانه قبلا نیز بحث تشکیل چنین دادسراهایی مطرح شده، اما برخی اشخاص در فدراسیون‌ها و بویژه فدراسیون فوتبال شروع به جوسازی در این خصوص کردند که این کار دخالت در کار فدراسیون‌هاست و باعث تعلیق فوتبال کشور می‌شود در حالی که این موضوع برای گمراه کردن اذهان عمومی مطرح می‌شود زیرا رسیدگی به جرم در اختیار مرجع قضایی است و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز شاهد ورود مراجع قضایی به رسیدگی به جرایم ورزشی بودیم.

کفاشیان :

با تشکیل این دادسرا در مواقعی که صحبت از فساد در ورزش یا فوتبال می‌شود به خوبی می‌توان موضوع را مورد بررسی قرار داد

این حقوقدان با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع هرگونه جرم، خاطرنشان می‌کند: مقررات و قوانین در هر زمینه‌ای باید جنبه بازدارندگی بالایی داشته باشد تا امکان تخلف برای کسی به وجود نیاید، اما این موضوع یک حالت ایده‌آل است که کمتر در واقعیت رخ می‌دهد و در هر جامعه‌ای با همه اقدامات بازدارنده باز هم برخی جرایم اتفاق می‌افتد و عده‌ای تخلف می‌کنند که اگر این افراد با تنبیه و مجازات عادلانه و متناسب با جرم و تخلفی که داشتند مواجه نشوند، بیم تجری می‌رود و دیگران را به انجام جرم تشویق می‌کند.

وی با اشاره به دادسراهای ویژه برای جرایمی مانند جرایم پزشکی می‌افزاید: این دادسراهای تخصصی پیش از این نیز در دستگاه قضایی تشکیل شده، اما ورزش با توجه به آثار اجتماعی که در جامعه دارد و تاثیری که بر کل جامعه می‌گذارد نیاز به توجه بیشتر و رسیدگی به جرایم در زمان سریع‌تری دارد تا متخلفان با مجازات مناسب روبه‌رو شوند.

شاه‌حسینی با بیان این که تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی نباید مختص تهران باشد، می‌گوید: در حال حاضر این دادسرای ویژه تنها در تهران تشکیل می‌شود، اما این ضرورت مختص تهران نیست و همه استان‌ها به این دادسراها نیاز دارند تا رسیدگی به جرایم ورزشی به صورت صحیح و با نگاه تخصصی و البته زیر نظر متخصصان حقوق آگاه به فضای ورزش در کشور انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد پرونده‌های مرتبط با ورزش اینقدر هست که به دادسرای ویژه نیاز داشته باشد، به نبود آمار دقیق از این پرونده اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگرچه چنین آماری در دست نیست، اما میزان تخلفات و جرایم در این حوزه آنقدر هست که به دادسرای ویژه نیاز داشته باشد. ضمن این که جرایم این حوزه دارای آثار گسترده‌ای است و لزوم بررسی دقیق‌تر آن کاملا احساس می‌شود.

رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با بیان این که امکان وقوع جرایمی مانند تبانی، شرط‌بندی، جعل اسناد دولتی ودیگر عناوین مجرمانه که در قانون مجازات اسلامی آمده در ورزش وجود دارد، اظهار می‌کند: این قانون مرجع مناسبی برای بررسی جرایم ورزشی است و با تشکیل دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم ورزشی می‌توان با استناد به این قوانین برای سالم نگه داشتن فضای ورزش کشور اقدام کرد.

الیزا ذوالقدر

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها