برزیل و کلمبیا، بزرگ‌ترین کشورهای تامین‌کننده قهوه کشورهای عربی به علت رکود در صادرات قهوه و معاملات صورت‌گرفته توسط دلار، شاهد چرخش حلقه شانس خود بعد از پایین آمدن قیمت نفت هستند. پایین بودن سود حاصل از تجارت در سال جاری میلادی نسبت به سال 2014 میلادی باعث خشم مدیران مالی طی سه هفته سخت گذشته به علت تغییر در نوسان قیمت‌ها در بازار بورس جهانی شده است.
کد خبر: ۸۳۸۹۵۲

کشورهای کلمبیا و از همه بیشتر برزیل، بزرگ‌ترین بازندگان در چرخه مالی بازار جهانی طی شش ماهه گذشته بوده‌اند. صادرات قهوه برزیل در ماه آگوست امسال، سه میلیون گونی در حدود 7/2 میلیون دلار به فروش رفت؛ هر گونی قهوه برابر با 60 کیلوگرم است. برزیل بعد از رکود و خشکسالی در ماه‌های اولیه سال 2014 میلادی، در تلاش برای نگه داشتن پایه‌های اقتصادی خود است. در همین حال شرکت صادرکننده قهوه (Volcafe، ED&F ) سود حاصل از فروش قهوه در کشورها را 9/6 درصد بر آورد کرده است.

کاهش صادرات قهوه

از سوی دیگر و در حالی که صادرات قهوه در کشورهای تولید‌کننده رشد چشمگیری داشته، اما صادرات قهوه در کشور برزیل در سال 2014 و 2015 میلادی، افت شدیدی را تجربه کرده است. تحلیلگران به علت بارندگی و خشکسالی زمین‌های کاشت قهوه، صادرات قهوه را در سال آینده میلادی برزیل رو به کاهش پیش‌بینی کرده‌اند. در این خصوص کشورهای آمریکای جنوبی در تلاش برای بالا کشیدن خود در صدر جدول صادرات جهانی قهوه هستند‌. اما رقابت کشورها با یکدیگر زیاد و تنگاتنگ است، به‌صورتی که کشورهای تولید‌کننده قهوه به‌راحتی اجازه ورود کشورهای آمریکایی به صدر جدول صادرات را نمی‌دهند. لذا اقتصاد برزیل و کشورهای مشابه با چالش مواجه خواهد شد، به‌طوری که این چالش را می‌توان چالش قهوه نامید؛ چالشی که فعلا اقتصاد برزیل را اسیر خود کرده است.

مصرف سرانه قهوه در برخی کشورهای جهان

منبع: بلومبرگ/8 سپتامبر2015

مهدیه آخوند‌زاده

گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها