امسال بیش از 13 میلیون دانش‌آموز به مدرسه می‌روند و کلاس نهم برای اولین‌بار دایر می‌شود

این داستان با «مهر» آغاز می‌شود

تابستان گرچه دراز و تیغ آفتاب بی‌پایان به نظر می‌رسید، اما بالاخره تمام شد و مهر آمد. 105 هزار مدرسه کشور از امروز پذیرای بیش از 13 میلیون دانش‌آموز خواهند بود که ‌ای‌کاش همه این جمعیت به مدرسه بروند. می‌گوییم ای‌کاش، چون وزیر آموزش و پرورش در هفته چهارم شهریور خبر داد که تا بیست و دوم این ماه، 12 میلیون و 480 هزار و 938 نفر در مدارس ثبت نام کرده‌اند و تخمین‌ زده می‌شود این جمعیت به بیش از 13 میلیون و 250 هزار تن برسد.
کد خبر: ۸۳۸۶۵۲

اگر این عدد محقق شود تعداد دانش‌آموزان امسال اندکی کمتر ازسال تحصیلی قبل خواهد بود؛ کمی بیشتر از 250 هزارنفر. البته بخش اندکی از دانش‌آموزان ایرانی امسال نیز مثل سال‌های قبل درکشورهای خارجی و دور از وطن تحصیل می‌کنند. وزیر می‌گوید جمعیت آنها امسال 15 هزارنفر است که در126 مدرسه ایرانی و در 76 کشور خارجی تحصیل می‌کنند.

مدارس جدید، امکانات تازه

از بین این جمعیت، 250 هزار دانش‌آموز شانس دارند که درمدارس نوساز تحصیل کنند. این 250 هزارنفر در1300 مدرسه‌ای مستقر می‌شوند که 8000 کلاس درس دارد و یک میلیون و140 هزار مترمربع زیربنا. 40 هزار کلاس درس نیز به میمنت فرارسیدن مهر، سر و تنی پالوده‌ و به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند، اما سوی مقابل این وضع بسامان، اوضاعی نابسامان وجود دارد که همپا با ماه مهر پیش آمده است؛ مدارس استیجاری و قلع و قمعی.

مدارس اجاره‌ای هرسال برای نظام آموزشی ما داستانی می‌شود از اضطراب، دلهره و بلاتکلیفی. مالکان این مدارس اغلب حکم تخلیه در جیب دارند و هر سال چند نفر از آنها حکم را به اجرا می‌گذارند، گرچه مسئولان آموزش و پرورش قول داده‌اند با رایزنی مالکان تا حد امکان از تکرار حوادث سال‌های گذشته جلوگیری کنند. اگر بشود از قلع و قمع مدارس تخریبی در میانه سال تحصیلی نیز جلوگیری کرد قطعا سال تحصیلی 95 ـ 94 سالی متفاوت برای نظام آموزشی ما خواهد بود چون تاکنون مرسوم بوده مدارس فرسوده که حکم قلع و قمع دارند در زمان نامناسب تخریب می‌شدند و موجب سرگردانی صدها دانش‌آموز.

دبستان‌‌های دو پاره

مهر امسال مصادف است با یک رویداد قابل توجه در تعدادی از مدارس ابتدایی کشور. محمد دیمه‌ور، معاون ابتدایی وزیر در این مورد می‌گوید: در مدارس ابتدایی پرتراکم یعنی دقیقا مدارسی که بیش از 500 دانش‌آموز دارند، مقطع ابتدایی به دو دوره سه ساله اول و دوم تقسیم می‌شود. این اتفاق البته باید پیش از اینها رخ می‌داد، چون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مقرر کرده دوره ابتدایی به دو بخش سه سال تقسیم شود تا هم از تراکم مدارس ابتدایی کاسته شود و هم فواید تربیتی این جداسازی نصیب دانش‌آموزان شود. به هر حال گرچه با تاخیر ولی این اتفاق سرانجام به امسال دست داد.

محمد دیمه ور :

امسال مدارس ابتدایی با بیش از 500 دانش‌آموز‌به‌2‌دوره‌3‌ساله اول و دوم تقسیم می شوند

پیش دبستانی‌های در آموزش و پرورش

امسال را باید سال سرو سامان گرفتن پیش دبستانی‌ها نیز نامید. تا پیش از این پیش دبستانی‌ها میان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی دست به دست می‌شدند و گاهی این و گاهی آن خود را متولی اداره و نظارت و اعطای مجوز به پیش دبستانی‌ها می‌دانستند. برای مهر امسال اما با اظهارنظر تابستانی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، این قضیه فیصله پیدا کرد و مدیریت یکپارچه پیش دبستانی‌ها به آموزش و پرورش محول شده است.

تولد پایه نهم و تولید کتاب‌های جدید

از چهار سال قبل که نظام آموزشی 3ـ3ـ6 درکشور مستقر و پایه ششم به مقطع ابتدایی اضافه شد، هرسال یک پایه تحصیلی جدید به مدارس راه می‌یابد. امسال نوبت پایه نهم یعنی همان سوم راهنمایی قدیم است که کتاب‌های آن نیز همه تازه تالیف است. البته کتاب‌های تازه تالیف منحصر به پایه نهم نیست چون طبق اعلام وزیر، کتاب‌های کلاس پنجم ابتدایی نیزهمه از نو نوشته شده است. به این ترتیب درسال تحصیلی جدید 29 عنوان کتاب تازه تالیف در چرخه آموزش کشور قرار گرفته در حالی که بسیاری از کتاب‌های قدیمی نیز با اصلاحات جزئی همراه شده است. امسال برای برخی دروس از جمله قرآن، زبان فارسی و زبان انگلیسی نیز کتاب گویا تهیه شده و در کنار آن، فایل پی‌دی‌اف همه کتاب‌های درسی نیز روی پایگاه اطلاع رسانی دفتر تالیف کتاب‌های درسی و شبکه ملی رشد قرار گرفته است.

روز خوش دانش‌آموزان خارجی

اگرهمه اتفاقات مثبت درحوزه آموزش و پرورش کشور را در کاغذی فهرست کنیم، یکی از بهترین جایگاه‌ها به تصمیم دولت درباره دانش‌آموزان اتباع خارجی تعلق می‌گیرد. این که دولت برای امسال اجازه داده تا دانش‌آموزان اتباع خارجی بویژه افغان‌ها آن هم آنهایی که تبعه غیرمجاز شناخته می‌شوند، در مدارس ایرانی تحصیل کنند، اتفاق خوش مهر امسال است. این دانش‌آموزان تا 15 مهر همچنان برای ثبت نام فرصت دارند، اما تعداد زیادی ازاین افراد از فرصت نهایت استفاده را برده‌ و به جمع آمار 408 هزار نفری دانش‌آموزان خارجی پیوسته‌اند که به گفته وزیر آموزش و پرورش تاکنون درمدارس کشور ثبت نام کرده‌اند.

علی اصغر فانی :

تا 22 شهریور 12 میلیون و 480 هزار و 938 نفر در مدارس ثبت نام کرده‌اند و تخمین‌ زده می‌شود این جمعیت به بیش از 13 میلیون و 250 هزار تن برسد

پنجشنبه بلاتکلیف

مهر 94 بی اشکال آغاز نمی‌شود، یکی از این نقص‌ها بلاتکلیفی تعطیلی پنجشنبه مدارس است، البته بلاتکلیفی به این معنی که آیا همان 2151 مدرسه‌ای که سال پیش روزهای پنجشنبه دایر بودند باز هم به کارشان ادامه می‌دهند یا قرار است تعداد بیشتری ازمدارس مشمول لغو تعطیلی شوند.

خرداد امسال علی اکبرزاده، مدیرکل فرهنگی و هنری آموزش و پرورش درگفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده بود طبق وعده‌ای که داده بودیم تا آخر اردیبهشت همه گزارش‌های مربوط به استان‌ها را جمع‌آوری کردیم و نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت در قالب یک گزارش مدون آن را برای تعیین تکلیف به شورای تصمیم‌گیری یعنی وزیر و شورای معاونان وزارتخانه ارائه کردیم که با وجود این، سرانجام طرح فعلا مشخص نیست.

این بلاتکلیفی فارغ از گفته‌های این مسئول کاملا احساس می‌شود و مسئولان اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب یا همان طرح کیفیت بخشی به پنجشنبه مدارس تا این لحظه در سکوت خبری فرورفته‌اند به طوری که می‌توان پیش‌بینی کرد امسال نیز همان مدارسی که سال گذشته مجری طرح بودند، پنجشنبه‌ها فعال باشند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها