«موافقت مشروط»؛ نتیجه جلسات کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام است که هفته آینده طی گزارشی به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.
کد خبر: ۸۳۸۶۴۸

هرچند به گفته سخنگوی کمیسیون ویژه، احتمال می‌رود این گزارش «مشروط» در قالب یک طرح دوفوریتی به صحن علنی مجلس تقدیم شود، اما سخنان دیگر اعضای کمیسیون، از نحوه ارائه گزارش نهایی به صحن علنی حکایت‌های متفاوتی دارد.

عباسعلی منصوری‌آرانی به ایلنا گفته تمام تلاش کمیسیون برجام بر ارائه یک گزارش به صحن است، اما اگر اعضا در کمیسیون دو طیف شده و به اجماع نرسند، ناچار به انتشار دو گزارش خواهیم بود.

نماینده مردم کاشان، ارائه دو گزارش از یک کمیسیون را به‌هیچ عنوان به صلاح ندانسته و خواستار اجماع اعضای کمیسیون برای گزارشی واحد شده، اما تاکید کرده اگر اجماعی حاصل نشود و دو دیدگاه موجود در یک گزارش نگنجد، علی‌القاعده هر تیم گزارش خود را تقدیم مجلس خواهد کرد.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون برجام به مهر گفته، بیانات رهبر معظم انقلاب و مصوبات مجلس به عنوان دو ملاک مهم در بررسی موضوع رد یا تائید برجام مورد توجه قرار گرفته و نهایتا نتیجه این شده که برجام در کمیسیون رد یا تائید نشود؛ بلکه در کمیسیون تائید مشروط شود.این نظر در حالی بیان شده که عباسعلی منصوری‌آرانی همزمان به ایرنا گفته هرچند کمیسیون برجام تصمیم‌سازی می‌کند، اما این مجلس است که تصمیم می‌گیرد چه کند و کمیسیون ویژه بررسی برجام صرفا دیدگاه‌های خود را نسبت به مطالبات و بررسی‌هایی که داشته، در قالب یک گزارش ارائه می‌کند.

این نماینده در مورد ارائه گزارش به‌صورت طرح دوفوریتی نیز خاطرنشان کرد: باید تصمیم بگیرند طرح بدهند یا نه و مفاد آن چگونه باشد.

طرح دوفوریتی تعیین چارچوب‌های اجرای برجام

سیدحسین نقوی‌حسینی اشاره کرد احتمالا تهیه‌کنندگان طرح دوفوریتی تعیین چارچوب‌های اجرای برجام و اجازه مشروط، از اعضای کمیسیون خواهند بود، اما در قالب گزارش کمیسیون برجام این طرح ارائه نمی‌شود.

وی از تلاش کمیسیون برای ارائه گزارش نهایی در جلسات علنی هفته آینده خبر داد و یادآور شد: هرچند آماده کردن این گزارش، کار سختی است و نیازمند کار شبانه‌روزی است، اما کمیته‌های کمیسیون چهارشنبه (امروز)، پنجشنبه و جمعه تشکیل جلسه خواهند داد و شنبه هفته آینده نیز کمیسیون برای جمع‌بندی این گزارش‌ها تشکیل جلسه خواهد داد.

منصور حقیقت‌پور، نایب‌ رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس نیز با اشاره به گزارش اولیه برجام گفته است این گزارش در روزهای آینده به مجلس ارائه خواهد شد و امیدواریم نمایندگان مجلس در این زمینه تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.

عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام شد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دستور تشکیل ستاد پیگیری برجام در این وزارتخانه را صادر و سیدعباس عراقچی را به ریاست این ستاد منصوب کرد.

عراقچی که معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه است، با حفظ سمت بر این ستاد ریاست خواهد کرد.این در حالی است که عراقچی و ظریف همراه با بعیدی‌نژاد بامداد دیروز به نیویورک رفتند و قرار است نخستین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای اجرای برجام در نیویورک در سطح معاونان تشکیل شود، ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها