داعش‌ با 13موشک‌کاتیوشا، فرودگاه بغداد را هدف قرارداد

خطر بیخ گوش پایتخت عراق

بار دیگر حملات گروه تروریستی تکفیری داعش به بغداد زنگ‌های خطر را در عراق به صدا درآورد. این در حالی است که نیروهای عراقی از آمادگی خود برای آزادسازی رمادی مرکز استان الانبار سخن می‌گویند و آمریکایی‌ها نیز مدعی‌اند به‌صورت مستقیم در این عملیات شرکت خواهند کرد. حملات غافلگیرکننده داعش به فرودگاه بغداد در شرایطی صورت می‌گیرد که اختلافات سیاسی بر سر روند اصلاحات در این کشور نیز همچنان تشدید می‌شود.
کد خبر: ۸۳۸۴۹۹

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای‌نیوز عربی، منابع امنیتی عراقی می‌گویند: دست‌کم 13 موشک کاتیوشا در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد به زمین اصابت کرده و علاوه بر تلفات جانی باعث وارد آمدن خسارات به بناها و تاسیسات فرودگاه شده است. این حمله موشکی چند کشته و زخمی برجای گذاشته است. با توجه به برد محدود چند کیلومتری موشک‌‌اندازهای کاتیوشا، این نگرانی در میان عراقی‌ها به‌وجود آمده که گروه‌های تروریستی به‌ویژه داعش بار دیگر توانسته‌اند تا این حد خود را به پایتخت عراق و فرودگاه بین‌المللی آن در حومه غرب شهر نزدیک کنند. گروه تروریستی داعش سال 2013 نیز به‌شدت به پایتخت عراق نزدیک شده بود و گفته می‌شد تا پنج کیلومتری فرودگاه بین‌المللی این شهر پیشروی کرده است، اما با بسیج نیروهای مردمی عراق و مقاومت آنان نیروهای داعش به عقب رانده شدند.گرچه تاکنون به‌طور مشخص گروه داعش مسئولیت پرتاب این موشک‌ها را برعهده نگرفته است، اما این حملات لحظاتی بعد از انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه الامین، در شرق بغداد صورت گرفت که 13 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. مسئولیت این انفجار را داعش برعهده گرفت. این گروه تکفیری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد انفجار بغداد تجمع شبه‌نظامیان شیعه را هدف قرار داده است که در عملیات علیه این گروه شرکت داشتند.

آمادگی برای آزادسازی رمادی

حملات موشکی و انفجاری داعش به مرکز بغداد در شرایطی صورت می‌گیرد که نیروهای ارتش عراق می‌گویند خود را برای آزادسازی شهر رمادی مرکز استان الانبار آماده کرده‌اند.

منابع عربی گزارش می‌دهند همزمان با پیشروی ارتش عراق و افزایش پروازهای هوایی جنگنده‌های آمریکایی و عراقی بر فراز پایگاه‌های داعش، این گروه رهبران برجسته خود را از شهر رمادی خارج کرده است.

به گفته مسئولان عراقی بیشتر رهبران داعش در رمادی دارای تابعیت روسی، آمریکایی و آلمانی هستند و برخی از آنها از کشورهای عربی می‌باشند. منابع نظامی عراق از تحرکات گسترده گشت‌های نظامی آمریکا در مناطق مختلف شهر رمادی در استان الانبار خبر می‌دهند و می‌گویند نیروهای ارتش آمریکا در پایگاه‌های الحبانیه و عین‌الاسد در استان الانبار استقرار یافته‌اند.

روز دوشنبه حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق با لوید آستین، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خصوص روند عملیات و ادامه حمایت بین‌المللی از عراق در جنگ علیه تروریسم بحث و گفت‌وگو کردند.

به گفته حکمت الدلیمی، سخنگوی استانداری الانبار، واشنگتن و دولت عراق توافق کرده‌اند که بالگردهای آپاچی آمریکایی در جنگ علیه داعش در الانبار شرکت کنند. فرماندار شهر رمادی معتقد است که مشارکت زمینی نیروهای آمریکایی در استان الانبار به مساله آشکاری تبدیل شده است؛ زیرا تعداد نیروهای آمریکایی هر روز در حال افزایش است. این در حالی است که فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر اعلام کرده بود هیچ نیروی رزمی آمریکایی در این نبردها مشارکت ندارد. برخی نمایندگان عراقی نسبت به احتمال دوباره اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی هشدار می‌دادند.

تروریست‌های داعش اخیرا به‌دلیل مشغول شدن ارتش عراق به آزادسازی الانبار، کنترل برخی مناطق تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین را در دست گرفته‌اند این در حالی است که شهر تکریت پیشتر توسط نیروهای عراقی پاکسازی شده بود.

کشمکش‌های سیاسی

در پی تصمیم دولت عراق برای انجام برخی اصلاحات دور تازه از اختلافات و کشمکش‌های سیاسی در عراق بروز کرد که همچنان باقی است. در این میان سخنان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر این‌که «برخی اطرافیانم برای کودتا و برکناری من از قدرت تلاش می‌کنند» مساله‌ساز شده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط چاپ لندن در همین رابطه مدعی شد سفارت آمریکا در بغداد با ارائه اطلاعات در زمانی مناسب، دو بار جان نخست‌وزیر عراق را نجات داده است. بر اساس این گزارش، بار نخست برخی طرف‌های نزدیک به نخست‌وزیر که در حال برنامه‌ریزی برای ترور عبادی بودند، در این کار ناکام ماندند. بار دوم نیز برنامه‌ریزی شده بود که در ورودی منطقه الخضراء بغداد و از جانب پل معلق در این منطقه، به جان عبادی سوء‌‌قصد شود، اما این اقدام نیز ناکام ماند و چند افسر عراقی بر سر همین جریان شناسایی و دستگیر شدند.

نخست‌وزیر عراق چندی پیش طرح اصلاحاتی را در عراق کلید زد که مورد حمایت مردم و مجلس بود. العبادی اخیرا در سخنانی گفته است: اصلاحات را حتی به بهای جانم، ادامه خواهم داد. وی در یک نشست خبری از شمار زیاد اعضای تیم‌های حفاظتی برخی مسئولان دولتی به شدت انتقاد کرد و گفت: سه تیم حفاظتی برای تامین امنیت مسئولان دولتی وجود دارد و این انصاف نیست، به‌ویژه در شرایطی که ما به شمار زیادی نیرو در مبارزه با گروهک تروریستی داعش نیازمندیم. شمار اعضای تیم حفاظت برخی مسئولان به 300 تا 800 نفر می‌رسد که باید از تعداد آنها در جهت تحقق انصاف و عدالت کاسته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها