«جان مک ‌کین» رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفت گفت: یک سال از زمانی که ائتلاف تشکیل شد می‌گذرد و حالا فرماندهان ارشد ما، مسئول فرماندهی مرکزی ما، می‌گویند که نبرد (با داعش) در بن‌بست قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۳۸۴۶۸
مک کین: در نبرد با داعش به بن‌بست رسیده‌ایم

به گزارش فارس، مک ‌کین که در نشست کمیته متبوعش با موضوع راهبرد آمریکا در خاورمیانه صحبت می‌کرد، با بیان اینکه اقدامات کنونی دولت باراک اوباما به نظر برای مقابله با داعش کافی به نظر نمی رسد، گفت در نبود یک راهبرد مشخص، این گروه تروریستی فعالیت خود را در خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان گسترش خواهد داد.

او در ادامه با بیان این ادعا که ایران از ناآرامی در منطقه سود می‌برد، به مذاکرات هسته‌ای با ایران هم اشاره کرد و گفت سال‌هاست که به دولت اوباما توصیه شده برای مقابله با «اقدامات مخرب ایران» تلاش کند، اما کاخ سفید این مسئله را نادیده گرفته است.

وی افزود: «اوباما در راهبرد خود ایران را به عنوان یک چالش کنترل تسلیحات در نظر گرفت، نه به عنوان یک چالش ژئوپلیتیک، آنطور که هست.»

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه ادعا کرد که همین سیاست‌ها موجب شد تا اکنون ایران نفوذ خود را در عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین، غزه و دیگر نقاط افزایش دهد.

در ادامه دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در عراق به صحبت در مورد راهبرد واشنگتن در خاورمیانه پرداخت.

وی که در سال 2012 به دلیل رسوایی اخلاقی، مجبور شد از ریاست آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) کناره‌گیری کند، در ابتدای صحبت‌هایش بار دیگر از روابط نامشروعی که داشته عذرخواهی کرد.

او در ابتدای اظهاراتش بار دیگر گروه تروریستی داعش را با ایران مقایسه کرد و یکی را «افراط‌گرایان سنی» و دیگری را «افراط‌گرایان شیعه» توصیف کرد. وی مدعی شد که تهران به دنبال ایجاد هژمونی منطقه‌ای برای خود است و از بی‌ثباتی در خاورمیانه سود می‌برد.

وی گفت ایران و داعش دشمن هم هستند، اما در عین حال قدرت گرفتن یکی، به نفع دیگری نیز هست چراکه به ناآرامی در منطقه منجر می‌شود.

او به وضعیت سوریه پرداخت و گفت گسترش حضور نظامی روسیه در این کشور نشان می‌دهد «زمانی که آمریکا ابتکار عمل را به دست نگیرد، دیگران وارد عمل شده و خلا را پر می‌کنند. نباید اجازه دهیم روسیه ما را به سمت ائتلاف با اسد سوق دهد، این کاری است که (ولادیمیر) پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) می‌خواهد انجام دهد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها