سفر به اروپا یا عنوان مرد سال آسیا؟

آرزوهای بزرگ باشو

این روزها را باید کم‌فروغ‌ترین روزهای حضور لژیونرهای فوتبال ایران در سطح اول فوتبال اروپا دانست؛ روزهایی که فوتبال ایران هیچ نماینده‌ای در 4 لیگ معتبر اروپایی ندارد. دو دهه پیش، دنیا فوتبال ایران را با علی دایی شناخت. درخشش او و دیگر ستاره‌های آن نسل تیم ملی در جام ملت‌های 1996 آسیا دروازه‌های فوتبال اروپا را به سوی بازیکنان ایرانی گشود.
کد خبر: ۸۳۸۰۷۳
روزهای سرد لژیونرهای ایران در اروپا

علی دایی، شاخص‌ترین لژیونر آن روزهای فوتبال ایران بود که سر از باشگاه آرمینیا بیله‌فلد آلمان درآورد. حضور دایی در بوندسلیگا پنج سال تداوم داشت و او در این مدت با پیراهن تیم‌های آرمینیا، بایرن مونیخ و هرتابرلین خاطرات زیادی را برای فوتبالدوستان ایرانی رقم زد.

در کنار علی دایی، خداداد عزیزی و مهدی مهدوی‌کیا هم حضور در بوندسلیگای آلمان را تجربه کردند؛ اولی سه سال در تیم کلن بازی کرد و دومی هم تبدیل شد به وفادارترین بازیکن تیم هامبورگ. مهدی که بلافاصله پس از جام جهانی 1998 پیراهن تیم بوخوم را پوشیده بود، سال بعد به عنوان بازیکن قرضی راهی هامبورگ شد و تا سال 2007 برای این تیم بازی کرد. البته این پایان حضور مهدوی‌کیا در سطح اول فوتبال اروپا نبود، زیرا او طی سال‌های 2007 تا 2010 هم برای اینتراخت فرانکفورت بازی کرد.

دو سال آخر حضور مهدوی‌کیا در هامبورگ همزمان شد با بازی‌های درخشان علی کریمی با پیراهن بایرن مونیخ. کریمی در بایرن آنقدر خوب بود که قرارداد سال اولش به صورت خودکار تمدید شود. هرچند با احتساب یک نیم‌فصل بازی در تیم شالکه مجموع حضور کریمی در بوندسلیگا به سه فصل نرسید، اما فوتبال ایران یک لژیونر ثابت قدم دیگر هم در اروپا داشت؛ کسی که 11 سال در بوندسلیگا بازی کرد. وحید هاشمیان طی سال‌های 1999 تا 2010 برای هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر بازی کرد.

بعد از مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان، نوبت به جواد نکونام رسید تا شش سال متوالی در سطح اول فوتبال اروپا بازی کند. مقصد جواد، لالیگای اسپانیا بود؛ جایی که ستاره‌هایی چون رونالدو و مسی در آن حضور داشتند. نکونام بعد از جام جهانی 2006 راهی اوساسونا شد و تا سال 2012 برای این تیم بازی کرد. او با وقفه‌ای دو ساله در فصل 15 ـ 2014، بار دیگر پیراهن اوساسونا را پوشید تا هفتمین سال از عمر فوتبالی‌اش را در اروپا سپری کند.

در این سطح از اشکان دژاگه باید به عنوان یکی دیگر از ستاره‌های سرشناس فوتبال ایران نام برد. اشکان که از سال 2004 تا 2012، هشت سال را با پیراهن هرتابرلین و ولفسبورگ بازی کرد، بعد از پذیرفتن تابعیت ایران و حضور در تیم ملی دو سال هم برای تیم فولام انگلیس به میدان رفت تا چراغ لژیونرهای فوتبال ایران با حضور او روشن باقی بماند.

در این سال‌ها نام‌های دیگری هم بودند که به عنوان لژیونر در سطح اول فوتبال دنیا بازی کردند. آندرانیک تیموریان که چهار فصل برای بولتون، فولام و بارنزلی انگلیس بازی کرد، رحمان رضایی که چهار سال در تیم‌های پروجا و لیورنوی ایتالیا توپ زد، مسعود شجاعی که پنج سال با پیراهن اوساسونا به میدان رفت و بالاخره رضا قوچان‌نژاد که از سال 2004 تا 2014 ده سال در فوتبال اروپا تیم عوض کرد و در تیم‌هایی نظیر هیرووین هلند، استاندارد لیژ بلژیک و چارلتون اتلتیک انگلیس بازی کرد. اما حالا خبری از لژیونرهای فوتبال ایران در سطح اول فوتبال اروپا نیست. لیگ برتر انگلیس، لالیگای اسپانیا، بوندسلیگای آلمان و سری A ایتالیا این روزها درحالی پیگیری می‌شود که حتی نام یک بازیکن ایرانی هم در فهرست ذخیره‌های تیم‌های این چهار لیگ معتبر فوتبال دنیا دیده نمی‌شود. عدد صفر جلوی تعداد لژیونرهای فوتبال ایران در چهار لیگ معتبر اروپایی در حالی است که سه کشور ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به عنوان دیگر کشورهای مطرح فوتبال آسیا، جمعا 32 لژیونر در همین لیگ‌ها دارند.

کریم انصاری‌فرد (پانیونیوس یونان)

کریم انصاری‌فرد که فصل گذشته حضور پرفروغی در تیم اوساسونای اسپانیا نداشت حالا بازیکن تیم پانیونیوس یونان است.

کریم البته هنوز در بازی‌های رسمی این تیم موفق به گلزنی نشده است. او دو بار با پیراهن این تیم یونانی در سوپرلیگ این کشور به میدان رفته که البته یک بار آن به عنوان بازیکن ذخیره در دقیقه 90 بوده است.

علیرضا حقیقی (روبین‌کازان روسیه)

بعد از یک فصل حضور قرضی در تیم پنافیل پرتغال، علیرضا حقیقی بار دیگر به تیم روبین‌کازان برگشته است.

البته در حضور دو گلر روسی، حقیقی شانسی برای ایستادن درون دروازه روبین‌کازان ندارد و باید برای نقل و انتقالات زمستانی به دنبال یک انتقال قرضی دیگر باشد.

سعید عزت‌الهی (روستوف روسیه)

سعید عزت‌الهی که این فصل از اتلتیکو مادرید راهی روستوف شد تا در لیگ روسیه بازی کند به دلیل یک مشکل اداری و دیر صادر شدن آی‌تی سی مجوز بازی برای روستوف را دریافت نکرده است. به این ترتیب این هافبک 18 ساله فعلا فقط می‌تواند در تمرینات روستوف شرکت کند.

دانیل داوری (آرمینیا بیله فلد آلمان)

دانیل داوری که با بازی‌های خوبش در اینتراخت برانشوینگ، یک فصل حضور در بوندسلیگای یک را تجربه کرد و حتی چهار بار هم درون دروازه تیم ملی ایستاد، این روزها با آرمینیا بیله فلد در بوندسلیگای 2 به سر می‌برد. البته او فعلا دروازه بان ذخیره این تیم آلمانی است.

سردار آزمون (روستوف روسیه)

سردار را باید آماده‌ترین لژیونر این روزهای فوتبال ایران نامید. او که فصل گذشته به عنوان بازیکن قرضی از روبین‌کازان به روستوف رفت، با نمایش درخشانی که داشت در این تیم ماندنی شد تا همچنان به عنوان مهاجم اول برای روستوف بازی کند. او در سه بازی نخست فصل یک بار موفق به گلزنی شده است.

احسان حاج‌صفی (فرانکفورت آلمان)

حضور در بوندسلیگا، اگرچه یک اتفاق خوب برای احسان حاج صفی بود، اما این که یکی از بهترین‌های فوتبال ایران، تیم قعرنشین جدول بوندسلیگای 2 را برای بازی انتخاب کند، کمی سوال‌برانگیز بود. حاج‌صفی فعلا یک نیمه برای فرانکفورت بازی کرده که حاصلش باخت 3 بر صفر بود.

علیرضا جهانبخش (آلکمار هلند)

حضور علیرضا جهانبخش در آلکمار هلند که در ردیف پنج تیم برتر فوتبال هلند قرار دارد، شاید خوشحال‌کننده‌ترین اتفاق فصل نقل و انتقالات اروپا برای فوتبال ایران بود. جهانبخش ـ که سال گذشته عنوان بهترین بازیکن لیگ دسته اول هلند را به دست آورد ـ هنوز فرصت زیادی برای عرض‌اندام در تیم جدیدش پیدا نکرده است.

رضا قوچان‌نژاد (چارلتون انگلیس)

رضا قوچان‌نژاد، کسی که گل صعود تیم ملی به جام جهانی را زد این روزها فاصله زیادی با روزهای اوج خودش دارد.

قوچان‌نژاد بعد از دو فصل حضور قرضی در لیگ کویت، دوباره به چارلتون برگشته تا در لیگ دسته اول انگلیس بازی کند. او البته فقط 20 دقیقه برای تیمش بازی کرده و در همین دقایق اندک مصدوم شده است.

عملکرد این فصل لژیونرهای اروپایی در یک نگاه

آمار حضور لژیونرهای آسیایی در 4 لیگ معتبر دنیا

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها