مرکز مطالعات سیاست گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد

۳ پیشنهاد به نعمت‌زاده برای پایان کمپین تحریم خودرو

مروری بر نمایشگاه فرانکفورت آلمان 2015

تلاش برای رونق بازار جهانی خودرو

در شرایطی که هنوز اخبار متفاوتی از بازار خودروی ایران در دوران پس از لغو تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشورمان به گوش می‌رسد و بسیاری از مسئولان درگیر تعیین قیمت یا حتی بررسی کیفی خودروهای ساخت ایران هستند، یکی از رویدادهای مهم و بین‌المللی صنعت خودروسازی جهان در شهر فرانکفورت آلمان هفته گذشته به مدت10 روز کارش را اغاز کرد.
کد خبر: ۸۳۷۶۸۴
تلاش برای رونق بازار جهانی خودرو

این در حالی است که با توجه به برخی مسائل اقتصادی و کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش خودرو در دهکده جهانی کارشناسان معتقدند شصت و ششمین نمایشگاه‌ بین‌المللی خودروی فرانکفورت آلمان می‌تواند همانند گذشته (در سال 2009 میلادی) عاملی در توسعه و رونق بازار خودرو در بازارهای نوظهور باشد.

در شصت وششمین نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت کمپانی‌های بزرگ خودروسازی چون پورشه و یا آئودی از مدل‌های جدید خود پرده برداشته‌اند به صورتی که خودروهای دارای سوخت برقی نیز جایگاه پررنگی در این نمایشگاه دارند.

اطلاعات کاربردی نمایشگاه

انجمن خودروی آلمان با توجه به اهمیت صنعت خودروسازی در اقتصاد این کشور و البته توسعه روز افزون صنعت خودروسازی در سراسر جهان از سال 1991 نمایشگاه خودروی آلمان را پایه‌گذاری کرد به صورتی که این نمایشگاه هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، اما با این ویژگی که در سال‌های زوج این نمایشگاه در شهر هانوفر برای خودروهای صنعتی (کامیون، وانت و تریلر) برگزار می‌شود و در سال‌های فرد این خودروهای شخصی و سواری معمولی هستند که دل بینندگان را می‌ربایند.

نمایشگاه 2015 فرانکفورت که مربوط به خودروهای سواری است امسال با رشدی معادل 10 درصد نسبت به سال 2013 در مجموع با 1100 شرکت‌کننده از 40 کشور مختلف دهکده جهانی در مساحتی معادل 30 هزار متر‌مربع از 26 شهریور تا 5 مهر میزبان علاقه‌مندان است و بسیاری از تولیدات نوین را به خود دیده است، اما مهم‌ترین نکته درباره محصولات موجود در این نمایشگاه این است که امسال بیشتر به خودروهای هوشمند و آیرودینامیک توجه شده است، هرچند دربخشی از نمایشگاه این خودروهای کلاسیک قدیمی هستند که بسیاری را به خود مجذوب کرده است.

رایموند براون یکی از مسئولان برگزار‌کننده این نمایشگاه اصلی‌ترین ویژگی نمایشگاه شصت و ششم را حضور نزدیک به 12 هزار گزارشگر و خبرنگار اعلام کرد و گفت: امسال از آنجا که بسیاری از تولید کنندگان به دنبال یافتن بازارهای جدیدی در سراسر جهان مطابق سلایق نوین آنها هستند شاهد حضور گزارشگران متعددی در بخش‌های مختلف هستیم تا بتوانیم آنچه را تصمیم گرفته‌ایم به جهان و علاقه‌مندان صنعت خودروسازی ارائه کنیم.براون در ادامه به امکانات ویژه این نمایشگاه برای خبرنگاران اشاره کرد و افزود: سالن‌های اختصاصی بحث و گفت‌وگو با طراحان و سازندگان خودروها و جلسه‌های نقد و بررسی آنلاین از امتیازات ویژه این نمایشگاه است ولی مهم‌ترین بخش برای خبرنگاران که می‌تواند بهترین تجربه خودروسازان و البته آنها باشد بحث تست جاده برخی خودروها توسط خبرنگاران است که در نهایت این خبرنگاران و منتقدان از شبکه‌های خبری و مجلات و نشریه‌های تخصصی هستند که باید درباره تجربیات شخصی خود هنگام رانندگی با خودرو مطالبی را ارائه کنند. هرچند انتخاب راننده و البته خودروی انتخابی از سوی خودروساز متناسب با اهمیت خبرگزاری یا نشریه خواهد بود.

چین هدف نهایی نمایشگاه فرانکفورت

در همین حال، استفانی برینلی، کارشناس خودرو از ای اچ اس، شرکت مطالعات و تحقیقات بر روی بازار اتومبیل گفت: «می‌بینیم که بازار اروپا بار دیگر به رشد دست یافته است. سرعت رشد کم است، اما شاهد جهش بازار هستیم. با افت میزان فروش و کندی روند آن نیز مواجه نیستیم و نمی‌دانیم چه زمانی ممکن است این اتفاق بیفتد.»برینلی با اشاره به آمار انجمن خودروسازان اروپایی گفت: با نگاهی به جداول و البته اطلاعات منتشر شده از روند روبه رشد صنعت خودروسازی در سراسر جهان درخواهیم یافت طی هشت ماه گذشته در سال ۲۰۱۵ میلادی فروش خودروی نو در اروپا 6/8 درصد رشد داشته است و پیش بینی می‌شود علاوه بر اروپا بازار خودرو در کشورهایی چون چین‌ ایالات متحده آمریکا و قدرت‌های نوظهور اقتصادی در سال ۲۰۱۵ با وجود برخی مشکلات اقتصادی با رشد قابل توجهی همراه باشد. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: طبق آمارهای موجود فروش اتومبیل در چین از ۲۳ میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۲۴ میلیون دستگاه در سال جاری میلادی با وجود برخی مشکلات اقتصادی در این کشور افزایش خواهد داشت به این ترتیب چین بیشترین فروش خودرو در دنیا را به خود نسبت داده و بسیاری از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه علاقمند هستند متناسب با این بازار محصولاتشان را ارائه کنند.از سوی دیگر لوکا دی مئو، رئیس فروش و بازاریابی شرکت آلمانی آئودی نیز در این زمینه گفت: «اقتصاد چین به مرحله دگرگونی وارد شده است و این کشور از اقتصاد تولیدی به سمت اقتصاد مبتنی بر بخش خدمات می‌رود. اما خوشبین هستیم، چین در بلند مدت پتانسیل بالایی دارد.»

جدول آماری نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت

برخی از خودروهای جذاب نمایشگاه

در علم دینامیک محاسبه نیروی «درگ» وارد بر یک جسم در حال حرکت در یک سیال را با نماد‌های cd، cx و cw نمایش می‌دهند. هرچه میزان «cw » کمتر باشد، جسم برای حرکت به سوخت یا نیروی کمتری نیاز دارد. آیرودینامیک این لیموزین اسپرت چهارنفره مرسدس بنز در حالت معمولی دارای «cw » به میزان ۲۵/۰ است.

به محض این‌که راننده بر روی صفحه دیجیتال، علامت آیرودینامیک را فعال کند یا سرعت خودرو بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت بشود، میزان «cw » آن از ۲۵/ ۰ به ۱۹/۰ کاهش پیدا می‌کند که به گفته «هولگر هوتزن‌لاوب»، طراح مرسدس ‌بنز، یک رکورد جهانی است.برای کاهش میزان «cw » فرم این خودرو هوشمند، در حال حرکت تغییر می‌کند و ۴۰ سانتیمتر بر طول آن افزوده می‌شود که برای این وضعیت از شش قطعه متحرک استفاده می‌شود. همزمان «قالپاق» ستاره‌گونه این مرسدس بنز به گونه‌ای طراحی شده که در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر بصورت اتوماتیک و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز به شکل مسطح در‌می‌آید.

انقلاب خودروهای هوشمند و «خودران» تازه در آغاز راه خود است. مرسدس بنز «F015» که در آغاز سال جاری میلادی در لاس‌وگاس به نمایش درآمد، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. مرسدس بنز سازنده اولین کامیون‌خودران با نام Future Truck 2025 در جهان است. این کامیون‌خودران پس از اولین آزمایش در جاده و اتوبان، حال در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عموم گذاشته شده است. البته هنوز چارچوب‌های تکنیکی و قضایی استفاده از این کامیون آماده نیستند. طبق قوانین، خودروهای خودران باید دارای یک راننده باشند که بتواند در صورت لزوم هر لحظه کنترل خودرو را به‌دست بگیرد.سال‌ها ‌در مورد تولید مرسدس بنز «اس کلاس کروکی» گمانه‌زنی می‌شد. مرسدس بنز بالاخره به این گمانه‌زنی‌ها پایان داده و اولین بنز اس کلاس کروکی را در نمایشگاه فرانکفورت عرضه می‌کند.

«ب ‌ام‌ و۷»، تولید دیگر خودروساز آلمانی، پر است از نوآوری‌هایی چون: نور لیزری، دستیار پارک خودکار و از راه دور، رانندگی با استفاده از ژست حرکتی، ۸ نوع عطر برای رایحه داخلی، ۸ انتخاب و سه سطح شدت ماساژ است. قیمت ارزانترین «ب ‌ام‌ و۷»، با موتورهای هیبریدی بین ۲۶۵ تا ۴۵۰ اسب بخار ۸۱ هزار و ۹۰۰ یورو اعلام شده است.

«گالاردو»، مدل قبلی لامبورگینی، بیشترین فروش تولیدات این کارخانه را داشته است. حالا قرار است مدل «Huracán» جای آن را بگیرد. سقف آن در ۱۷ ثانیه باز می‌شود، تا سرعت ۵۰ کیلومتر کاملا الکتریکی است. موتور آن ۶۱۰ اسب بخار قدرت دارد و سرعت آن به ۳۲۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پورشه آینده، پورشه الکتریکی است که در فرانکفورت به نمایش گذاشته شده است. ماتیاس مولر، مدیرعامل پورشه می‌گوید: «ما یک خودرو اسپرت تماما الکتریکی خواهیم ساخت. زیرا تا بحال چنین خودرویی در جهان وجود نداشته که بتوان نام پورشه بر آن نهاد.» اما پورشه امسال با تغییر موتور در مدل‌ ۹۱۱ به موتور‌های توربوشارژر به نمایشگاه آمده است. با این تغییر ۲۰ اسب بخار بر توان «کاررا و کاررا اس» افزوده می‌شود که به ۳۷۰ و ۴۲۰ در هر مدل می‌رسد. این تغییر به مذاق دوستداران «صدای کلاسیک موتور پورشه» چندان خوش‌آیند نیست. تغییرات جزیی دیگری هم در دستگیره‌ها، چراغ‌ترمز و غیره دیده می‌شوند.

فولکس‌واگن در کنار مدل‌های زیاد و نوآوری‌هایی که ارائه کرده، حالا کارخانه بوگاتی‌اش «ویژن» را به نمایش گذاشته و قیمت آن بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو است. ویژن دارای ۱۶ سیلندر و قدرتی بالغ بر ۱۵۰۰ اسب بخار و سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت است.

آئودی هم با مدل الکتریکی «Audi e-tron Quattro» که برای سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده، نوآوری دیگری ارائه کرده که باطری‌هایش در کمتر از یک ساعت شارژ می‌شود. این خودرو هم دارای قسمت‌هایی متحرک برای کاهش میزان «cw» در سرعت ۸۰ کیلومتر به بالا است.

بنتلی با اولین اتومبیل شاسی‌بلند خود (Bentayga) در فرانکفورت حضور یافته است. به گفته ولفگانگ دورهایمر، مدیرعامل بنتلی، این سریع‌ترین خودرو لوکس جهان است که با مصرف ۶ لیتر دارای ۱۲ سیلندر و قدرت ۶۰۸ اسب بخار و وزنی معادل دو تن و ۴۰۰ کیلوگرم است. قیمت این بنتلی شاسی‌بلند از ۲۰۰ هزار یورو شروع می‌شود.

عماد عزتی

اقتصاد

منابع:‌یورونیوز، سی ان ان مانی و

وب سایت رسمی نمایشگاه فرانکفورت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها