نگاهی به تاریخچه تیم ملی فوتسال بانوان ایران

از دختر ناصر حجازی تا حضور در نخستین دوره جام ملت های آسیا

جام جم ورزشی: تیم ملی فوتسال بانوان ایران از فردا رسما کار خود را در نخستین دوره جام ملت های آسیا آغاز می کند. به همین بهانه نگاهی به تاریخچه تیم ملی فوتسال بانوان می اندازیم.
کد خبر: ۸۳۷۵۹۶
از دختر ناصر حجازی تا حضور در نخستین دوره جام ملت های آسیا

به گزارش جام جم ورزشی ، پیش از این از قدمت ورزش بانوان در کشور گفته بودیم و اینکه تاریخچه فوتسال بانوان در ایران به طور رسمی به زحمت به 24 سال می رسد. اما انگیزه های موجود نزد بانوان فوتسالیست ایرانی آنچنان زیاد بود که در همین مدت کم اکنون تیم ملی فوتسال بانوان ایران در نخستین دوره جام ملت های آسیا مدعی قهرمانی شناخته می شود البته نباید فراموش کرد که روند پیشرفت فوتسال بانوان در آسیا نیز به کندی پیش رفت و هم اکنون فوتسال بانوان در بسیاری از کشورهای آسیایی محلی از اعراب ندارد.

نخستین نسل از بازیکنان فوتسال بانوان

بازیکنان زیادی در شکل گیری تاریخ فوتسال بانوان نقش داشتند. در نسل اول فوتسال بانوان ایران بازیکنانی حضور داشتند که رد پایشان را اکنون هم در فوتسال می توانید ببینید همانند لیلا اقبال و یا نیلوفر اردلان که دومی هنوز هم کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان ایران است.

جالب است بدانید آتوسا حجازی دختر اسطوره فقید استقلال یعنی ناصر حجازی نیز جز نخستین بازیکنان فوتسال بانوان در ایران محسوب می شود. او گلزن بزرگی در فوتسال بانوان محسوب می شود و مادرش یعنی بهناز شفیعی او را یکی بانیان راه اندازی فوتسال بانوان می نامد که البته این ادعا چندان به واقعیت نزدیک نیست.

در سال های بعد بازیکنان دیگری همانند بهناز خیاط و زیور بابایی به فوتسال بانوان معرفی شدند که دومی خانم اخلاق فوتسال بانوان هم به شمار می رود.

فاطمه اعتدادی، سپیده زرین راد و ... از دیگر بازیکنان مطرح فوتبال بانوان شناخته می شوند. اکنون نیز تیم ملی فوتسال بانوان ایران با تیمی که بیشتر متشکل از بازیکنان قدیمی و با تجربه است از فردا رسما کار خود را در جام ملت های آسیا آغاز می کند.

آغاز به کار در میادین بین المللی

حضور تیم ملی فوتسال بانوان در رقابت های برون مرزی ابتدا فقط به بازی های تدارکاتی با کشورهای همسایه خلاصه می شد. دایره حضور بین المللی تیم ملی فوتسال بانوان در سال های بعد به رقابت های غرب آسیا و تورنمنت های معتبر هم رسید. پس از آن گام بسیار بزرگ دیگر حضور در جام جهانی کوچک زنان بود که زنان فوتسالیست در دو دوره آن (2012 و 2013) شرکت کردند. حضور در رقابت های داخل سالن آسیا و در نهایت حضور در جام ملت های آسیا گام بعدی بود. در این سال ها بازیکنان فوتسال بانوان ایران آنقدر پیشرفت کردند که فرشته کریمی مهاجم تیم ملی فوتسال در جمع 10 بازیکن برتر جهان قرار گرفت.

همه بی مهری ها

فوتسال بانوان گاهی اوقات با مشکلات زیادی روبرو شده است، گاهی به جرم ضعیف بودن در مقایسه با دیگر حریفان از حضور در رقابت های معتبر محروم شده است، گاهی به بهانه دوری مسافت راه به جام جهانی نرفته است. اتفاقاتی از این دست بی مهری به فوتسال بانوان را ثابت می کند. اما با تمام این مشکلات این تیم به راه خود به سمت پیشرفت ادامه داد. اکنون این تیم در آستانه آغاز جام ملت های آسیا به عنوان مدعی شماره یک قهرمانی معرفی می شود. پس از مقام پنجمی در جام جهانی کوچک و همچنین نایب قهرمانی در بازی های داخل سالن آسیا اکنون باید منتظر افتخار دیگری از سوی ملی پوشان باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها