لحظات سخت و دراماتیک فوتبال فقط در مستطیل سبز رقم نمی‌خورد. بسیاری از اتفاقات تاثیرگذار فوتبال جایی بیرون از میدان مسابقه اتفاق می‌افتد؛ هر چند حجم زیادی از این اتفاقات باز هم به یک مسابقه فوتبال مربوط هستند. در تاریخ فوتبال دنیا تا دلتان بخواهد پشیمان وجود دارد.
کد خبر: ۸۳۷۲۸۷
آنها که پشیمان شدند

بسیاری از این پشیمان‌ها به طور علنی تاسف خود را از اشتباهی که انجام داده به زبان می‌آورند. برخی دیگر هرچند نادم هستند، اما ترجیح می‌دهند این پشیمانی را برای همیشه در دل خود نگه دارند.

ابراز تاسف از آنچه گذشته مصداق‌های متعددی در فوتبال دارد. حجم گسترده پشیمانی‌ها در فوتبال به تعویض باشگاه مربوط می‌شود. بسیار اتفاق افتاده برخی ستاره‌های فوتبال بشدت بابت ترک باشگاه قبلی خود بسیار ناراحت و اندوهگین هستند. بخش دیگری از پشیمانی‌ها به رفتارهای ستاره‌ها برمی‌گردد، همان‌هایی که رفتار ناشایستی از آنها سر می‌زند و بعد بابت آن عذرخواهی می‌کنند. برخی بازیکنان دنیای فوتبال اشتباهات سهوی و عمدی متعددی انجام دادند که بعدها از آن پشیمان شدند. با آنها که به اشتباه خود و خاطرات پس از اشتباه اشاره کردند، بیشتر آشنا می‌شویم.

استیون جرارد؛ اندوه بی‌پایان

استیون جرارد بتازگی کتاب جدیدی از زندگی خود را به نام «داستان من» به چاپ رسانده است. این کتاب تاثیر زیادی روی خواننده‌های خود گذاشته است. مهم‌ترین قسمت کتاب به بخشی مربوط است که جرارد در آن از بزرگ‌ترین اشتباه زندگی فوتبالی‌اش بشدت ابراز افسوس و ندامت می‌کند. برای دانستن این موضوع کتاب جرارد را نادیده می‌گیریم و به یک سال و چهار ماه قبل برمی گردیم. لیورپول در آستانه قهرمانی قرار دارد. این تیم پس از 24 سال به قهرمانی مجدد در لیگ برتر انگلیس نزدیک شده است.

لیورپول مقابل چلسی قرار گرفته است؛ اما درست سر بزنگاه استیون جرارد تلخ‌ترین، بدترین و وحشتناک‌ترین اشتباه دوران فوتبالی‌اش را مرتکب می‌شود. وقتی استیوی پس از کنترل توپ نتوانست تعادل خود را حفظ کند و دمبا با در عرض چند ثانیه آنفیلد را به سکوتی مرگبار کشاند، در آن لحظه لیورپول را می‌شد غیرمحتمل‌ترین مدعی قهرمانی در تمام طول تاریخ لیگ برتر لقب داد.

با یک سر خوردن بظاهر ساده استیوی تمام رویاهای هواداران لیورپول به باد رفت. هواداران، جرارد را بخشیدند، اما او هرگز از اشتباه خود گذشت نکرد. کاپیتان سابق لیورپول که هم‌اکنون در لس‌آنجلس گالکسی بازی می‌کند در کتاب زندگینامه جدید خود یعنی«داستان من» اظهار کرده آن روز پس از سکوت مرگبار آنفیلد (ورزشگاه اختصاصی لیورپول) در راه بازگشت به خانه در اتومبیلش بشدت اشک ریخته است. او می‌گوید حاضر است به خاطر آن اشتباه از تک تک هواداران لیورپول عذرخواهی کند.

اما همان طور که ذکر شد هواداران لیورپول خیلی وقت است او را بخشیده‌اند. گناه او بزرگ‌تر از گناه فرناندو تورس نبود که لیورپول را ترک کرد و به چلسی رفت.

جان تری؛ سایه رسوایی‌ها

اشتباه فنی جرارد با این که قهرمانی بزرگی را از لیورپول سلب کرد بسرعت بخشیده شد. اصولا اشتباهات فنی در فوتبال خیلی زود بخشیده می‌شود و معمولا در این مواقع هواداران حتی با بازیکنی که مرتکب اشتباه فنی شده خیلی همذات‌پنداری می‌کنند، اما در این مورد بی‌اخلاقی و رسوایی کاملا فرق می‌کند. در واقع هواداران خیلی دیر از گناه بازیکنی که رسوایی اخلاقی به وجود آورده می‌گذرند. مشابه این اتفاق برای جان تری افتاد. او بین سال‌های 2001 تا 2010 رسوایی‌های اخلاقی متعددی در کارنامه خود ثبت کرد، از توهین نژادپرستانه تا خیانت به همسر. او با مجموعه این رسوایی‌ها مبدل به منفورترین بازیکن انگلیسی شد، اما زمان پشیمانی جان تری هم رسید. او به صراحت اعلام کرد بابت آنچه در گذشته انجام داده عمیقا احساس اندوه و گناه می‌کند، اما در کنار آن خیلی خوشحال است که همسرش در تمام لحظات از او حمایت کرده است. تری برای تغییر اذهان نسبت به خودش خیلی تلاش کرد؛ هرچند هنوز به طور کامل احترام خود را بازنیافته است. بسیاری او را هنوز نبخشیده‌اند، حتی اگر تری پشیمان‌ترین ستاره فوتبال باشد.

 کاکا؛ انتخاب اشتباه

پشیمان بعدی فوتبال کاکاست؛ برنده توپ طلا در سال 2007. او ستاره بزرگی برای تیم ملی فوتبال برزیل و میلان محسوب می‌شد و محبوبیتش نیز روز به روز در حال افزایش بود. کاکا این شانس را داشت که با ادامه روند رو به رشد خود باز هم موفقیت‌های قبلی خود را تکرار کند، اما وسوسه‌های رئال مادرید آینده درخشان او را نابود کرد. کاکا سال 2009 با قراردادی نجومی راهی رئال مادرید شد تا میلان را با تمام خاطرات خوش ترک کند. هواداران هرگز راضی نبودند ستاره محبوب تیمشان برود، اما این تصمیمی بود که دیگر کاکا آن را تغییر نمی‌داد. کاکا اما در رئال مادرید هرگز به ستاره قبلی تبدیل نشد و بتدریج افت کرد. کاکا جایگاه گذشته خود را در فوتبال دنیا پیدا نکرد. او سال 2013 پس از یک دوره ناموفق به میلان بازگشت، اما باز هم نتوانست همان کاکای سابق برای تیم محبوبش باشد.

کاکا در نهایت به بزرگ‌ترین اشتباه زندگی فوتبالی خود اعتراف و اظهار کرد تصمیم برای جدایی از میلان اصلا عاقلانه نبود. او هم روزهای خوب خودش را از دست داد و هم قلب هواداران. پشیمانی برای این ستاره هرگز سودی نداشت.

 وین رونی؛ کتاب زندگینامه در 22 سالگی

وین رونی بتازگی رکورد گلزنی در تیم ملی انگلیس را شکسته است و روی ابرها سیر می‌کند. او در 30 سالگی خیلی جاافتاده‌تر از قبل به نظر می‌رسد و عاقلانه رفتار می‌کند، اما رونی در گذشته نیز متاسفانه رسوایی اخلاقی را در کارنامه خود ثبت کرده است؛ اتفاقی که هرگز درباره آن صحبت نکرد و طبیعتا ابراز پشیمانی هم نداشت. جالب است بدانید او فقط یک بار کتاب زندگینامه‌اش معذرت‌خواهی کرد. کتاب زندگینامه‌اش هیچ مشکلی نداشت. خیلی روان و مبتنی بر واقعیت‌های فوتبالی وین رونی نوشته شده بود، اما به اعتقاد بسیاری کتاب زندگینامه او خیلی خنده‌دار بود. چرا؟ چون رونی در زمان چاپ این کتاب فقط 22 سال داشت. از نظر منتقدان 22 سال، سن بسیار کمی برای نوشتن کتاب زندگینامه است. در 22 سالگی انسان آن‌قدر باتجربه نشده که بخواهد کتاب زندگی خود را به رشته تحریر در بیاورد. حتی 30 سالگی هم زمان مناسبی برای نوشتن کتاب زندگینامه نیست. وین رونی البته متوجه اشتباه خود شد و در مصاحبه‌ای اعلام کرد اگر مشاوران خوبی داشت هرگز کتاب زندگینامه‌اش را نمی‌نوشت.

منبع: بلیچرریپورت

‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها