عضو ارشد شورای روابط خارجه آمریکا در گفت‌وگو با زمان:

ترکیه دیگر دموکراسی ندارد

رجب طیب‌اردوغان از حزب عدالت و توسعه، در سال ۲۰۰۲ بسیاری از اصلاحات دموکراتیک را طی سال‌های اول به قدرت رسیدنش ایجاد کرد که نمونه آن کاهش دخالت‌های ارتش در سیاست بود. متحدان ترکیه اغلب ترکیه را نمونه‌ای از دموکراسی موفق اسلامی می‌خوانند اما رفتارهای اخیر خشن اردوغان با مخالفان ترکیه و همچنین بازگشت به اقدامات افراطی، انتقادهای زیادی را متوجه دولت و حزب حاکم ترکیه کرده است. از سوی دیگر اردوغان طی دو سال گذشته فتح‌الله گولن و نیروهای وابسته به او را به نفوذ در پلیس و دستگاه قضایی متهم کرده و به همین دلیل روابط‌شان که در ابتدا بسیار خوب بود، حال به دشمنی تبدیل شده است، تا جایی‌که اردوغان، هواداران گولن را تروریست و خائن می‌داند.
کد خبر: ۸۳۶۸۸۲

این روزها پلیس ترکیه در ادامه اقداماتش برای بازداشت منتقدان دولت چندین استاد و رئیس دانشگاه و همچنین ده‌ها فعال رسانه‌ای را بازداشت می‌کند. این درحالی است که کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق، اصلی‌ترین حزب مخالف ترکیه، عملیات دولت ترکیه ضد روزنامه‌نگاران را «کودتا» توصیف کرده است. «محمود تانال» نماینده این حزب و عضو کمیسیون حقوق بشر پارلمان ترکیه نیز از عملیات پلیس به عنوان اقدامی تفرقه‌برانگیز، کودتایی علیه دموکراسی، رسانه‌ها و مردم ترکیه یاد کرده است. به گفته وی تمام رسانه‌های مستقل و مخالف دولت مانند روزنامه‌های زمان، بوگون، سوزجو، جمهوریت، تاراف و شبکه‌های تلویزیونی مانند سامان یولو، بوگون، اولوسال و هالک اجازه تهیه خبر از ریاست جمهوری و نهادهای دولتی ندارند. این مقام حزب جمهوریخواه خلق ترکیه چنین مساله‌ای را غیرقابل قبول خوانده و یادآور شده مردم ترکیه برای اداره بهتر و نه برای تجزیه کشور به حزب حاکم رای داده ‌اند. هم‌اکنون این سوال مطرح می‌شود که سیاست‌های اردوغان چه پیامدهایی را برای آینده سیاسی و اقتصادی ترکیه به همراه دارد؟

در همین رابطه تونچای اوزیلهن، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه در اظهاراتی وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورش را مرتبط با یکدیگر خوانده و گفته است: «دستاوردهای مثبت ترکیه در ده تا 15 سال گذشته تحت تاثیر فضای بی‌اعتمادی حاکم بر جامعه و افزایش خشونت‌ها بوده و هم‌اکنون در معرض خطر جدی قرار دارد.» وی با اشاره به افزایش خشونت‌ها در مناطق شرقی و جنوب شرقی ترکیه می‌گوید: «این فضا تهدیدی برای جامعه مدنی و دولت بوده وگرچه مقابله با این وضعیت دشوار نیست، اما ترکیه به سمت انتخابات زودهنگام پیش می‌رود که همین مساله مشکلات موجود را دوچندان می‌کند.» وی در ادامه با اشاره به شکنندگی بازار اقتصادی ترکیه، درباره تنزل ناگهانی ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا می‌گوید همزمان با بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی، لیره به پایین‌ترین ارزش خود در برابر دلار آمریکا در چند ماه گذشته رسید و این وضعیت نگران‌کننده است. رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان ترکیه در پایان، افزایش بی‌اعتمادی میان مردم را تهدیدی برای همزیستی مسالمت‌آمیز خوانده و ضمن ابراز تاسف درخصوص حملات اخیر به رسانه‌ها می‌گوید: «روزهای سختی را سپری می‌کنیم. اصحاب رسانه در استانبول (پایتخت اقتصادی ترکیه) این روزها با وجود آن‌که وظیفه انتقال اطلاعات را به عموم مردم دارند، مورد حمله قرار می‌گیرند و همه این اتفاقات به ثبات کشور ما و اعتبار جهانی ترکیه آسیب می‌زند.»

روزنامه زمان چاپ ترکیه

مترجم: معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها