نگاهی به مستند پرونده‌های «کی‌اس» به بهانه پخش از شبکه افق

هر روز یک افشاگری، هر روز یک اسنودن

کرت ساننفلد به‌عنوان عکاس و تصویربردار «سازمان مدیریت بحران فدرال» ایالات متحده‌، فیما (FEMA) نخستین کسی بود که از ویرانه‌های 11سپتامبر فیلمبرداری کرد. فیما سازمانی تابعه وزارت امنیت داخلی آمریکاست که هدف آن مقابله با اثرات مخرب بلایای طبیعی و کاهش خسارات و تلفات در مواقع اضطراری است.
کد خبر: ۸۳۶۸۲۸
هر روز یک افشاگری، هر روز یک اسنودن

سلاح‌های هسته‌ای

طبق قراردادی،‌ ساننفلد موظف بود از تمام رخدادها، حوادث طبیعی و پرونده‌های تصویری به دستور فیما فیلمبرداری کند. در جریان این ماموریت‌ها ساننفلد کم‌کم متوجه فعالیت‌های غیرعادی فیما شد. پس از ماموریت 11 سپتامبر ساننفلد پی می‌برد که فیما نقش گسترده‌تری غیر از مقابله با اثرات بلایای طبیعی دارد. این سازمان در توسعه سلاح‌های هسته‌ای و بیولوژیک در انبارها و مراکز تحقیقاتی مخفی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. وقوع حادثه 11 سپتامبر، زمینه دگرگونی ساننفلد را فراهم آورد و وی از آمریکا متواری شد. از زمان متواری شدن ساننفلد تاکنون وی همواره تحت‌تعقیب دولت آمریکاست.

دولت فدرال قبل از این‌که ساننفلد از ایالات متحده خارج شود در سال 2002 وی را بازداشت می‌کند. قبل از خروج کرت از ایالات متحده همسر اول وی به دلیلی نامعلوم خودکشی می‌کند و پلیس فدرال با همکاری سازمان سیا او را به اتهام قتل همسرش مدت‌ها در زندان نگه داشت و تحت شکنجه قرار داد. اما بی‌گناهی ساننفلد اثبات شد و او پس از آزادی برای همیشه از آمریکا گریخت و به آرژانتین رفت. او در آرژانتین با چند فیلمساز بین‌المللی آشنا می‌شود و تصاویر اختصاصی خود را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

مجموعه تصاویر ساننفلد همراه با یک گفت‌وگوی افشاگرانه در یک بسته تصویری بدل می‌شود به مستند «پرونده‌های کی‌اس». مستندی که با سفارش و قرارداد شبکه افق تولید شده و بتازگی از شبکه افق پخش شد. در این مستند افشاگر با تصاویر بکر و آرشیوی، باور عمومی نسبت به حادثه 11 سپتامبر کاملا تغییر می‌کند. افشاگری در مورد فیما توسط ساننفلد، پرده از فعالیت‌های سازمانی برمی‌دارد که به صورت مستقیم سلاح‌های شیمیایی را در اختیار مخالفان بشاراسد قرار می‌دهد.

نخستین پرسشی که بادیدن این مستند در ذهن متبادر می‌شود این است که مگر هدف فیما مقابله با اثرات مخرب بلایای طبیعی و کاهش خسارات در مواقع اضطراری نیست؟ پس چرا در ایالات جورجیا این سازمان به نگهداری و تولید پنهانی سلاح‌های شیمیایی و 200 کلاهک هسته‌ای اقدام و در مواقعی همچون توفان کاترینا منفعلانه عمل می‌کند؟ این مستند افشا می‌کند فیما به عنوان نهادی که تا قبل از 11 سپتامبر آژانسی مستقل بود پس از 11 سپتامبر به بنیادی امنیتی بدل شده است. پرسش اصلی مستند پرونده‌های کی‌اس این است چرا تاسیسات اصلی فیما در ویرجینیا یک ساختمان مخفی دارد؟ ساختمان، یک گستره بی‌انتهاست و 22 ساختمان جداگانه با تونل‌های پیچیده به یکدیگر متصل می‌شوند.

موقعیت‌های بحرانی

این ساختمان در اصل در دوران جنگ سرد ساخته شد و بعدا به فیما تعلق گرفت. این مرکز کنترل اضطراری در 66 مایلی واشنگتن دی‌سی، در 300 پایی یک مجموعه بزرگ قرار دارد و ساختمانی مشتمل بر 20 طبقه است. مرکزی برای موقعیت‌های بحرانی در مواجهه با شورش‌های مردمی، به دلایل اقتصادی. این مرکز یک واحد تامین برق خودکفا دارد که در صورت بروز شورش‌های مردمی، رئیس‌جمهور در یک استودیوی تلویزیونی بتواند با مردم آمریکا ارتباط برقرارکند و یک مرکز نگهداری اجساد. در کنار همه این امکانات کلاهک‌های اتمی و سلاح‌های شیمیایی اصلاح یافته از گازهای سارین وVX را فیما در این مرکز پنهان کرده و اتاق کنفرانسی برای شورای سران نظامی، حین بروز بحران در نظر گرفته است.

در تصویر آرشیوی ساننفلد با جزئیات بسیار دقیقی این مخفیگاه را می‌بینیم. در ادامه گروه سازندگان مستند پرونده کی‌اس اثبات می‌کنند راضیه قربان، شهروند افغانی در شمال کابل مارس 2013 با همین سلاح‌ها کشته شده یا مواردی غیرطبیعی از نوزادن ناقص‌الخلقه در بخش‌هایی از عراق نتیجه سموم عصبی یا اورانیوم ضعیف‌شده‌ای است که در این مرکز نگهداری می‌شود. آدریان سالیوچی، روزنامه‌نگار در بخش‌هایی از این مستند با استناد به سخنرانی‌های اوباما، از نیمه تاریک استفاده سلاح‌های شیمیایی در سوریه پرده برمی‌دارد و مستند کی‌اس با ارائه مستندات روشنی اثبات می‌کند سلاح‌های شیمیایی استفاده شده درسوریه در واقع همان ذخایر فیما بوده که مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

نیمه دوم مستند پرونده‌های کی‌اس به حملات 11 سپتامبر می‌پردازد و با این سوال آغاز می‌شود که چه کسی از این حملات سود برد؟

کرت اشاره می‌کند بعد از اصابت هواپیمای اول به برج‌های دو قلو، من هنوز خواب بودم که رئیسم در فیما به من زنگ زد. او از جانب فیما خواستار تصویربرداری رسمی در مرکز برج‌های دوقلو بود. نکته‌ای باارزش و کلیدی که کرت ساننفلد به آن اشاره می‌کند، این است که فیما یک روز قبل نیروهای خودش را در نزدیکی برج‌های دوقلو مستقر کرد.

معماهای لاینحل

حضور مدیر فیما، جو آلبا مدیر ستادی جورج بوش درکمتر از دو ساعت در خرابه‌های برج، یکی از موضوعاتی است که با فیلم‌های ساننفلد بررسی می‌شود. جزئیاتی که ساننفلد به آن اشاره می‌کند موید این موضع بسیار مهم است که 11‌سپتامبر برای نیروهای امدادرسان کاملا مسجل بوده و نمی‌توانند کتمانش کنند. بخش هراس‌انگیز پرونده‌های کی‌اس به قربانیانی اشاره می‌کند که پس از 11 سپتامبر با رسانه‌ها مصاحبه کرده‌اند و اغلب آنان اشاره می‌کنند قبل و بعد از فروریختن برج صدای انفجارهای بسیاری شنیده‌اند، اما همگی آنان کمتر از یک سال به‌طرز مشکوکی درگذشته‌اند.

اما عملیات مهار آتش در برج‌های جهانی به کندی انجام شده و کسی که مسئول امنیت این دو ساختمان عظیم است شرکت پیمانکاری است که توسط برادر جورج بوش، مارتین بوش اداره می‌شود، انفجار ساختمان شماره 7 در نزدیکی برج‌های دوقلو از آن معماهای لاینحلی است که طی سال‌ها گره‌اش باز نشده و در این مستند در مورد این ساختمان که به‌طرز مشکوکی فروریخت، جزئیاتی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. ساختمانی که یکی از مراکز فعال سیا بود و گره انفجار آن در مستند پرونده‌های کی‌اس بازمی‌شود.

کی‌اس، یکی از آن مستندهایی است که با وجود ساختار فوق‌العاده باید در عرصه بین‌الملل توسط رسانه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی پخش شود تا تاثیر بیشتری بر پرونده پر از ابهام 11 سپتامبر بگذارد.

علیرضا پورصباغ

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها