نگاه تمام مسلمانان عالم در ماه ذی‌الحجه به یک مکان و شهر معطوف می‌شود؛ کعبه و شهر مکه مکرمه؛ جایی که در طول بیش از یک ماه، پذیرای هزاران مسلمانی می‌شود که از کشورهای دور و نزدیک، خود را به حریم امن الهی می‌رسانند تا مدتی از ظواهر دنیا دور باشند؛ اما چند سالی می‌شود حاجیان به محض دیدن کعبه، ناگاه چشمانشان به آسمانخراش‌ها و جرثقیل‌هایی می‌افتد که گویی برای کم کردن فضای معنوی این مکان مقدس با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند و هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.
کد خبر: ۸۳۶۴۱۹
ضربه آل سعود به معنویت مکه

حادثه هفته گذشته سقوط یکی از همین جرثقیل‌ها و کشته شدن بیش از 100 زائر، بار دیگر نگاه‌ها را معطوف به این ساختمان‌های ناهمگون در اطراف کعبه کرد. این حادثه بار دیگر بر ناتوانی آل‌سعود در اداره این مکان صحه گذاشت. ضمن گرامیداشت خاطره هموطنان عزیزی که دراین حادثه جان خود را از دست دادند، مروری می‌کنیم بر وضعیت مکانی مکه و مقایسه‌ای بین گذشته و حال آن تا گفته باشیم جرثقیل‌ها نه جان چند نفر که تقدس و معنویتی عمیق را که جان خود مکه است، ربوده‌اند.

پس از حادثه هفته گذشته، مقامات عربستانی برای توجیه بی‌کفایتی خود، وزش شدید باد و توفان را عامل این اتفاق اعلام کردند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. گزارش‌های ثبت شده آب و هوایی مکه در سایت‌های مختلف هواشناسی نشان می‌دهد سرعت باد در این شهر در روز حادثه بیش از 22 کیلومتر در ساعت نبوده و این در حالی است که سعودی‌ها در رسانه‌های خود، سرعت باد را بیش از 60 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بودند.

تا همین چند سال پیش که هنوز پای ساخت و سازها به اطراف کعبه باز نشده بود، مناره‌های مسجد‌الحرام از هر بنا و ساختمانی در اطراف محوطه کعبه، بالاتر و چشمنوازتر بود.

برج ساعت که امیرعبدالله آن را در کنار کعبه ساخت و با اعتراض بسیاری از دینداران مواجه شد.

عرفان العلوی، مدیر مرکز تحقیقات آثار اسلامی چند وقت پیش به گاردین گفت: با این ساخت و سازها مکه آخرین روزهای روحانی خود را سپری می‌کند. یکی از مکان‌هایی که بی‌شک در ایجاد این فضا موثر است، هتلی است که عنوان بزرگ‌ترین هتل جهان را یدک می‌کشد و قرار است سال 2017 افتتاح شود. هزینه ساخت این هتل 6/3 میلیارد دلار است و حدود 10 هزار اتاق خواب، 70 رستوران و چهار باند فرود بالگرد دارد. در این برج 45 طبقه‌ای، 12 طبقه به اتاق‌های هتل اختصاص دارد و سالن‌ میهمانی، مراسم، فروشگاه و مرکز خرید در این برج وجود خواهد داشت . قرار است 5 طبقه از این برج به خاندان آل سعود اختصاص پیدا کند.

اگرچه میلیون‌ها دلار از ساخت و ساز این بناها به جیب شاهزاده‌های سعودی می‌رود، اما نیروی اصلی آن را کارگرانی از کشورهای آفریقایی و آسیایی تشکیل می‌دهند که با دریافت کمترین حقوق مجبور به کارهای طاقت‌فرسا هستند. سازمان‌های حقوق بشری تاکنون بارها نسبت به نقض حقوق اولیه این کارگران اعتراض کرده‌اند، اما هیچ گوشی بدهکار نبوده است.

تداوم ساخت و سازها باعث شده زمین‌های اطراف کعبه و مسجد‌الحرام به قیمت سرسام‌آوری برسد. قیمت یک متر‌مربع از اراضی اطراف کعبه مکرمه به 1.5 میلیون ریال عربستان (400 هزار دلار = حدود 1.5 میلیارد تومان)‌ رسیده است که این قیمت بیشتر از قیمت یک متر‌مربع زمین در شهرهای معروف و گران جهان همچون توکیو و نیویورک است.

حسین خلیلی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها