زنان روستاهای خراسان جنوبی عروسک هایی را با تکیه بر فرهنگ اصیل بومی و ایرانی اسلامی با دست خود می سازند که این روز ها به سوغات گردشگری مهمی در این مناطق تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۳۶۲۶۶

عروسک‌های ساخته شده به دست زنان خراسان جنوبی در فهرست ملی میراث ناملموس ثبت شده‌ است. این عروسک ها که محصول صنایع دستی این منطقه است به نوعی نماد زندگی و آرزوهای زنان روستاهای استان خراسان جنوبی هستند.از ویژگی‌های عمده این عروسک‌ها این است که هر یک نمادی از بخشی از زندگی مردمان این دیار هستند. در واقع هر کدام از این عروسک ها با خود داستان زندگی زنان، مردان وکودکان روستاهای این منطقه را همراه دارند.

زنان روستایی خراسان جنوبی برای هماهنگی بیشتر در تولید بهتر این صنایع دستی بومی و محلی در یک پروژه کسب و کار محلی سازماندهی شده اند. پروژه ای که از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان ملل متحد حمایت می‌شود. این عروسک‌ها در واقع بهانه‌ای شده است که هم برای زنان روستایی منبع درآمدی شود و نوعی کارآفرینی در این مناطق صورت بگیرد و هم این که با تکیه بر مهارت‌های زنان محلی و فرهنگ غنی این منطقه حفظ شود.

در واقع باید بر این نکته تاکید کرد که عروسک‌های خراسان جنوبی فقط یک کالای ساده نیستند، بلکه پشت هر کدام از آن ها حکایت ها و داستان‌های مختلفی از تاریخ روستاهای این منطقه و سبک زندگی بومی آنان وجود دارد. که نشان از هویت و ارزش تاریخی آن‌ها دارد، برای همین عروسک‌های خراسان جنوبی تنها یک محصول گردشگری نیست بلکه هویت بخش فرهنگ آن مردمان نیز محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها