شیشه چیست و از کجا آمده، دکتر مسعود حاج رسولی کارشناس ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره شیشه این بلای خانمانسوز برایمان می‌گوید: برخلاف تصور عامه، شیشه یک ماده مخدر نیست بلکه ماده‌ای محرک است. این ماده فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را زیاد می‌کند، به جای این‌که خواب‌آلود کند.
کد خبر: ۸۳۵۸۱۷

وی ادامه می‌دهد: مواد اعتیادآور شامل دو گروه هستند مواد مخدر و محرک، مواد مخدر شامل تریاک و مشتقاتش می‌شوند و مواد محرک شامل کوکائین و مشتقاتش و همین شیشه که می‌تواند بر اعصاب مرکزی اثر گذارد، می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که مواد مخدر هم می‌تواند با تقسیم به طبیعی و مصنوعی دو دسته باشد، ادامه می‌دهد: موادی مثل شیره و تریاک مخدر طبیعی هستند و پپدین و متادون مخدر مصنوعی.

حاج رسولی مواد محرک را هم به دو گروه شیمیایی و طبیعی تقسیم می‌کند و می‌گوید: مواد محرک طبیعی موادی هستند مانند کوکائین و مشتقاتش و مواد محرک شیمیایی آنهایی هستند که به روش شیمیایی تولید می‌شوند مانند متامفتامین که همان شیشه است. پس برای شروع باید بدانیم شیشه ماده‌ای محرک شیمیایی است و بعد با این رویه برویم به سراغ آنالیز آن.

وی درباره تاریخچه ورود شیشه به جمع مواد محرک و فراگیر شدن این ماده خطرناک به تپش می‌گوید: شیشه برای نخستین بار به شکل دارویی سال 1912 در آلمان ساخته شد اما نه به‌عنوان ماده مخدر و اعتیادآور بلکه این دارو تحت عنوانی برای درمان افراد بیش‌فعال ساخته شد و بعدها در جنگ آلمان از این دارو به سربازان خورانده شد. چرا که آن زمان متوجه شدند که این دارو جسارت و فعالیت را بالا می‌برد و از خواب جلوگیری می‌کند و در عین حال اشتها را کم می‌کند و همه اینها در جنگ مفید بود، چرا که سربازها باید جسور باشند تا بتوانند بجنگند.

وی ادامه می‌دهد: اما در بین بازماندگان جنگ حوادث دردناکی اتفاق افتاد. توهم، سوء‌ظن کشتار در خانواده‌ها و . . . . همین ماجرا باعث شد تا مسئولان آلمانی متوجه اثرات دارویی و عوارض وحشتناکی که شیشه به بار می‌آورد، شدند. به جز اینها شیشه افسردگی، خواب‌های نامنظم و به هم ریختن سیستم زندگی را به همراه داشت که همه اینها آلمان را مجاب کرد تا استفاده از این دارو را ممنوع اعلام کند. حاج رسولی خاطرنشان کرد: این ماده برای بچه‌های بیش‌فعال یا افرادی که حمله خواب به آنها دست می‌دهد و همین‌طور افرادی که اشتهای زیادی برای میل غذا داشتند استفاده می‌شد و این دارو به صورت قرص در کشورهای آسیای جنوب شرقی موجود بود.

این کارشناس اما با ابراز تاسف از این‌که در کشورهای آسیای جنوب شرقی دارویی با نام متامفتامین (ریتالین) توزیع می‌شود که با استفاده از ترکیبات شیمیایی آثار مخرب شیشه را دارد، خاطرنشان کرد: این ماده اما به نام‌های آیس یا شیشه در ایران مطرح است.

مکانیزم اثر شیشه

ماده محرک در اوایل مصرف احساس پر انرژی بودن و بی پروا بودن و پر حرفی و پر تحرکی و
کم‌خوابی و تمرکز زیاد را به فرد می‌دهد، حاج رسولی ادامه می‌دهد: اما اینها فقط در دقایق اول مصرف ایجاد شده و بعد فاجعه شروع می‌شود. اما همین اتفاق در اوایل مصرف بوده که متاسفانه در کشور ما شیشه اغلب بین بچه‌های درسخوان و دانشجو در ماه‌های امتحانات مصرف می‌شود.

وی می‌گوید: همین اتفاق است که باعث می‌شود بچه‌ها در شب امتحان ریتالین مصرف کنند تا کم خواب و با تمرکز باشند و نمی‌دانند چه فجایعی بعد از این مصرف برایشان به بار خواهد آمد.

حاج رسولی با انتقاد از در دسترس بودن این ماده خطرناک خاطر نشان می‌کند: ما هشدار می‌دهیم که مراقب بچه‌ها بخصوص در فصول امتحانات باشند تا از این داروها استفاده نکنند. البته باید این دارو خیلی قابل دسترس نباشد و از دسترس افراد دور باشد و به دست آوردن آن سریع نباشد.

زنان شیشه‌ای

مدت زمانی که طول می‌کشد یک فرد به شیشه معتاد شود به شخصیت افراد و تداوم مصرف برمی‌گردد. یک نفر ممکن است با یک هفته یا دو هفته معتاد شود و فردی با یکبار مصرف. این موضوع بستگی به ویژگی بدن افراد دارد. حاج رسولی ادامه می‌دهد: گروهی دیگر هم هستند که برای کاهش وزن از شیشه استفاده می‌کنند که می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

وی ادامه می‌دهد؛ براساس گزارش ستاد مواد مخدر در ایران آمار اعتیاد بانوان در سال 1386،
4درصد و این آمار سال 90 به فاصله چهار سال به 10 درصد رسیده است یعنی 2.5 برابر مصرف مواد مخدر در زنان بیشتر شده است. بر این اساس لازم است خانواده‌ها هوشیار باشند که فرزندان بخصوص دختران به‌منظور لاغر شدن از این قرص‌های استفاده نکنند.

این کارشناس هشدار می‌دهد بیشتر تشویق استفاده از قرص شیشه در آرایشگاه‌های بانوان صورت می‌گیرد.

ورزشکاران هم مصون نیستند

همه معتقدند ورزش دشمن اعتیاد است و بر این باورند اگر فرزندشان ورزشکار شود می‌توانند با خیال راحت او را از روی آوردن به اعتیاد مصون بدانند اما حاج رسولی خاطر نشان می‌کند: باید به خانواده ورزشکاران به‌عنوان سومین خانواده قربانی شیشه هشدار داد. گاهی ورزشکاران نیاز به کم کردن سریع وزن دارند و در عین حال می‌خواهند انرژی لازم را داشته باشند از این رو به سمت استفاده از شیشه می‌روند، چرا که به صورت موقت ضمن این‌که آنها را بی‌اشتها می‌کند، انرژی آنها را زیاد می‌کند. اگر این روش ادامه یابد ورزشکار هم به اعتیاد مبتلا می‌شود و ورزشکار به یک معتاد تبدیل شده که تکرار مصرف ممکن است فرد را به توهم و همه عوارض سوءمصرف شیشه که در افراد عادی بروز می‌کند، دچار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها