رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نسبت به درز اطلاعات توافق محرمانه ایران و آژانس ابراز نگرانی کرد

صالحی: آژانس و 1+5 به تعهدات خود پایبند باشند

پنجاه و نهمین کنفرانس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی با حضور 164عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در وین آغاز به‌کار کرد.
کد خبر: ۸۳۵۷۵۷

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در این جلسه با اشاره به تعهد ایران به اجرای برجام و نقشه راه تاکید کرد که انتظار داریم نتیجه‌گیری آژانس بی‌طرفانه باشد. به گزارش تسنیم، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که در وین به سر می‌برد، طی سخنانی در نشست عمومی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران متعهد به اجرای برجام و نقشه راه است، ما انتظار داریم که نتیجه‌گیری (گزارش) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌طرفانه باشد و تحریم‌ها برداشته شوند». صالحی در سخنان خود گفت: «(شیوه) اجرای پادمان‌ها (در سطح کشورها) همچنان مبهم است، اجرا نباید با ان‌پی‌تی تناقض داشته باشد یا در موضوعات امنیتی دولت‌ها دخالتی کند».معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر مشروعیت نداشتن هرگونه اقدام به ساخت، انباشت و کاربرد سلاح‌های کشتارجمعی به‌عنوان یکی از اصول مهم سیاست جمهوری اسلامی ایران منبعث از فتوای رهبر معظم کشورمان، بر لزوم رفع تمامی تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده علیه ایران تاکید کرد.

پیام برجام، بی‌اثری تهدید نظامی است

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد، پیام توافق هسته‌ای اخیر به جهانیان این است که تحریم و تهدید نظامی هیچ اثری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت.

صالحی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق اساسنامه آن وظیفه اصلی ارتقای کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای در سراسر جهان را به عهده دارد و جمهوری اسلامی ایران در پرتو فتوای رهبر معظم انقلاب درخصوص عدم مشروعیت تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی شامل سلاح‌های هسته‌ای، پیوسته و به شکلی تغییرناپذیر مسیر دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای مبتنی بر مشارکت سازنده و احترام متقابل را پی گرفته است.

محکومیت حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران

وی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار کرد: علاوه بر برجام، امضای یک نقشه راه بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همکاری و گفت‌وگو در تاریخ 14 جولای 2015 نشانه دیگری از عزم راسخ کشور من برای اقدام در زمینه حل و فصل موضوعات حل‌نشده است. وی در این زمینه خواستار اقدام متقابل طرفین در عمل به تعهداتشان طبق مفاد برجام و نقشه راه شد و گفت: همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران با تحقق اقدامات اعتمادساز داوطلبانه خود و گام‌های عملی برداشته شده، نشان داده که به انجام تعهدات خود طبق برجام و نقشه راه متعهد است، در مقابل این انتظار مشابه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه 1+5 داریم تا از طریق جمع‌بندی منصفانه و عینی روند جاری و برداشتن تحریم‌های ناعادلانه به اقدام متقابل دست بزنند. به این ترتیب نیت خیر و وفای به عهد آنان بر جامعه بین‌المللی آشکار می‌شود. بی‌شک، حمایت گسترده همه ملت‌های صلح‌دوست سراسر جهان این فرآیند را تسریع خواهد بخشید.

وی در تشریح بخشی از پیشرفت‌های کشورمان در این زمینه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه‌ریزی انرژی‌های مختلط و با در نظر گرفتن تقاضاهای ملی و پدیده تغییرات آب و هوایی گام‌های مهمی در زمینه توسعه فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز برداشته است. در این خصوص راه‌اندازی همراه با امنیت و ایمنی نیروگاه بوشهر با عنایت به کمک‌های موثری که از همکاری فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافت شده، شایان ذکر است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن محکوم کردن حملات سایبری علیه تاسیسات هسته‌ای، بار دیگر نگرانی ایران را درباره درز احتمالی اطلاعات محرمانه ارائه شده به آژانس تکرار کرد. وی همچنین با ذکر ایران به عنوان حامی خلع سلاح هسته‌ای، از کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای خواست به تعهدات خود برای انجام تکالیف مندرج در ماده 6 ان.پی.تی عمل کنند زیرا این موضوع براستی ناراحت‌کننده است که پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان شاهد آن باشیم که کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای هنوز به تعهدات و تکالیف خود در زمینه خلع سلاح عمل نکرده‌‌اند. صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه پرداخت و ضمن تذکر این که ایده مزبور در سال 1974 میلادی توسط ایران مطرح شد، رژیم صهیونیستی اسرائیل را که به معاهده عدم اشاعه نپیوسته است، به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع اجرای این برنامه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه معرفی کرد.

آمانو: سوالات‌مان را برای ایران ارسال کردیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در پنجاه و نهمین کنفرانس بین‌المللی آژانس انرژی اتمی با بیان این‌که بر اساس نقشه راه میان ایران و آژانس، تهران توضیحاتی به صورت مکتوب همراه اسناد مربوط در اختیار آژانس قرار داد تا مسائل باقیمانده را روشن سازد، گفت: ما این اطلاعات را مرور و هفته گذشته سوالات خود را به ایران ارسال کردیم.

به گزارش ایرنا، آمانو در بیانیه خود در مورد برجام و توافق هسته‌ای با ایران افزود: هزینه‌های فعالیت آژانس در نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام از دو مسیر بودجه عادی و مشارکت‌های فرابودجه‌ای در سال‌های آینده لازم به بررسی است.

نشست سه‌جانبه ایران، آمریکا و چین درباره رآکتور اراک

نمایندگان ایران، آمریکا و چین در حاشیه پنجاه و نهمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره چگونگی تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک مذاکره کردند. به گزارش ایرنا، چگونگی تنظیم اسناد مرتبط با نحوه اجرای بازطراحی رآکتور تحقیقات اراک از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انر‍ژی اتمی ایران چهارم شهریور در سفر به چین با مقامات این کشور درباره بازطراحی رآکتور اراک مذاکره و از صنایع اتمی چین از جمله رآکتور آب سنگین این کشور بازدید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها