نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران هیچگونه غفلتی را در افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده خود، نخواهد پذیرفت.
کد خبر: ۸۳۴۳۱۷
ایران هیچگونه غفلتی را در افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده نمی‌پذیرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما رضا نجفی در نشست شورای حکام آژانس گفت: بنیان اصلی برجام، تعهدات متقابل از سوی ایران و گروه ۱+۵ به منظور تایید ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و رفع همه قطعنامه ها و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت و همه تحریم‌های یک جانبه و چندجانبه است.

نماینده ایران در آژانس: بنیان اصلی برجام، تعهدات متقابل از سوی ایران و گروه ۱+۵ به منظور تایید ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و رفع همه قطعنامه ها و لغو کامل تحریم‌های شورای امنیت و همه تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه است.

نجفی در نشست شورای حکام آژانس تأکید کرد که تحقق این امر نیازمند تغییری بنیادین در رویکرد شورای امنیت به شکل مطروح در مقدمه قطعنامه 2231 آن است. مشابه همین تغییر اساسی باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله در شورای حکام آن پی گیری شود.

وی گفت: تمامی قطعنامه‌های پیشین شورای حکام، که از نظر ایران اقداماتی توجیه ناپذیر و سیاسی هستند باید لغو شوند.

نجفی افزود: در شرایطی که برجام، با تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، همکاری هسته‌ای با ایران و ادامه برنامه غنی سازی آن را مقرر می‌کند، مفاد قطعنامه های قبلی شورای حکام مبنی بر درخواست تعلیق این نوع فعالیت‌ها، دیگر اعتبار ندارند.

ایران با ساخت سلاح هسته ای مخالف است

سفیر کشورمان با بیان دوباره موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح های هسته ای،به اعضای شورای حکام آژانس گفت: ایران بر مبنای اصول محکم اعتقادی، راهبردی و بین‌المللی، قاطعانه با سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان سلاح‌هایی منسوخ، غیر انسانی و زیان آور برای صلح و امنیت بین‌المللی مخالف است.

وی تصریح کرد که بر اساس فتوای تاریخی رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، ممنوعیت دستیابی، تولید، انباشت یا کاربرد سلاح‌های هسته‌ای سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در عین حال، ایران علم و فناوری، از جمله فناوری صلح آمیز هسته‌ای به ویژه غنی سازی به منظور تولید سوخت را میراث مشترک بشریت می داند که هیچ کشوری نمی تواند آن را به انحصار درآورد.

نماینده ایران در آژانس در خصوص تحولات بین المللی اخیر پیرامون برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان اظهار داشت که انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر امسال به منزله برداشتن گامی اساسی توسط ایران و گروه پنج به علاوه یک از طریق توسل به مذاکره و مبتنی بر احترام متقابل به منظور حل و فصل یک بحران غیرضروری مولود ادعاهای بی اساس درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران بود که با یک سلسله اقدامات سیاسی توجیه‌ناپذیر علیه مردم ایران دنبال شد.

ادامه همکاری ایران و آژانس منطبق با چارچوب همکاری هاست

وی تصریح کرد از سوی دیگر، در ادامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس منطبق با چارچوب همکاری مصوب به منظور تسریع و تقویت همکاری و گفتگوها با هدف حل و فصل همه موضوعات باقیمانده گذشته و حال که هنوز حل‌نشده باقی مانده اند، طرفین درباره یک نقشه راه به توافق رسیدند.

نجفی تأکید کرد که ایران به اجرای صادقانه تعهدات خود طبق مفاد نقشه راه متعهد است و به اعتراف آژانس، طبق توافق انجام شده در نقشه راه، توضیحات مکتوب خویش و اسناد مربوطه برای حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را ارائه داده است.

رضا نجفی در عین حال بر تعهدات متقابل آژانس در قبال ایران و نیز ضرورت راز داری آن پافشاری نمود ویاد آور شد که باید توجه داشت نقشه راه یک توافق دو سویه است که طبق آن آژانس نیز تعهدات روشنی دارد. اصل محرمانگی، یکی از عناصر مهم نقشه راه است. آژانس همچنین به رعایت نگرانی‌های امنیتی ایران متعهد است. با توجه به تجربه های تلخ گذشته که برخی از اطلاعات طبقه بندی شده به خارج از آژانس درز کرد و با نظرداشت کوشش های جاسوسی جدی صورت گرفته توسط سازمان های اطلاعاتی بدنام که حتی اعمال جنایی و تروریستی مانند ترور دانشمندان را به منظور دستیابی به اهداف شیطانی خود مرتکب شدند، آژانس باید کوشش های خود در زمینه حفاظت از اطلاعات محرمانه ای را که در خلال اجرای نقشه راه و برجام به آگاهی اش رسانده می شود را دو چندان نماید.

ایران هیچگونه غفلتی در افشای اطلاعات طبقه بندی شده را نمی پذیرد

نجفی تاکید کرد ایران هیچگونه غفلتی در افشای اطلاعات طبقه بندی شده را نخواهد پذیرفت و درخواست تعدادی از اعضای شورای حکام برای دریافت چنین اطلاعاتی با رویه استاندارد آژانس مغایرت دارد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت قاطعانه جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان و نیز پشتیبانی اکثریت قریب به اتفاق دولت‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام و نقشه راه قدردانی کرد و به ادعاهای بی اساس مطروح شده توسط هیأت های نمایندگی رژیم صهیونیستی اسرائیل، کانادا و امارات متحده عربی پاسخ داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها