در حالی که دولت دیروز اعلام کرد ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تا هفته آینده تشکیل می‌دهد، کارشناسان از باید‌ها و نبایدهای تشکیل این ستاد و نکات لازم برای کارایی شایسته آن سخن می‌گویند.
کد خبر: ۸۳۳۸۴۴
اولویت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از گلایه صریح رهبر معظم انقلاب از کم‌تحرکی دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی در دیدار هیات وزیران با ایشان همزمان با هفته دولت، قوه مجریه اقدامات تازه‌ای را در این خصوص آغاز کرده است.

در این راستا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگان ارشد مجلس و قوه قضاییه گفت: پس از مذاکره با رئیس‌جمهوری مقرر شد که ستاداجرای اقتصاد مقاومتی زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهوری در قالب یک کارگروه طراحی و تشکیل شود و تیم اقتصادی دولت و وزرای ذی‌ربط نیز در آن عضو باشند.

وی افزود: موضوع تشکیل ستاد اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات وزیران بر آن تاکید کردند، هم اکنون توسط دولت در دست پیگیری جدی است که تا هفته آینده ساختار و نحوه تشکیل این ستاد به تصویب دولت خواهد رسید.

در همین حال کارشناسان اقتصادی درگفت‌وگو با جام‌جم، رفع موانع تولید وکنار گذاشتن روش‌ها ونگاه قدیمی به اقتصاد وهمچنین باور عمیق داشتن به اجرای اقتصاد مقاومتی را مهم‌ترین عوامل موفقیت این ستاد اجرایی معرفی کردند.

اندیشه و برنامه‌ریزی اقتصادی

دراین باره، دکتر حجت‌الله عبدالملکی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: در تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی ابتدا باید عرصه اندیشه اقتصادی و بعد از آن عرصه برنامه‌ریزی اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا اقتصاد مقاومتی به طور یکپارچه اجرایی شود.

وی افزود: ستادی که قرار است بزودی فعالیت خود را در قالب اقتصاد مقاومتی شروع کند باید اندیشه و برنامه‌ریزی اقتصادی مطابق با نگاه جدید را در اولویت کاری خود قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه گروهی تلاش می‌کنند با مصادره کردن اقتصاد مقاومتی، آن را به لیبرالیسم اقتصادی تشبیه و آن را یک نوع انحراف فکری و اندیشه‌ای در اقتصاد مطرح کنند؛ در حالی که براساس سیاست‌های مقدماتی اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین شده، اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی و علمی برآمده از فرهنگ ایرانی و اسلامی است که قرار است عینیت بخش نظام اقتصادی اسلامی باشد.

وی قرارگاه فرماندهی قوی، اجرای یکپارچه قوانین و تاکید بر یکپارچه بودن آنها، استفاده از ظرفیت نخبگان کشور، توجه به جریان‌های نهادهای غیردولتی مثل بسیج و دیگر نهادهای عمومی، رفع مشکلات برنامه‌های قبلی و عدم اجرای برنامه‌های مشکل دار را از اولویت‌های کاری این ستاد عنوان کرد.

سند ملی حکمرانی تدوین شود

همچنین دکتر محمد نعمتی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: برای این‌که اقتصاد را سروسامان بدهیم نیاز نیست اقتصاد مقاومتی را مجهز به تشکیل ستاد عریض وطویل و بروکراتیک کنیم بلکه باید به واقعیات اقتصاد بپردازیم و عوامل بازدارنده رشد اقتصادی را شناسایی کنیم که مهم‌ترین مانع آن گستردگی دولت در اقتصاد است.

وی افزود: در کشوری که تورم دو رقمی است هیچ وقت تولید واقعی صورت نمی گیرد و فضایی که حاکم است فضای دلالی و رانتی است به همین دلیل دولت باید تمام اهتمام خود را برای کاهش نرخ تورم به کار گیرد تا اقتصاد مقاومتی به سر منزل خود که استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل است، برسد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: ستادی که قرار است فعالیت خود را آغاز کند باید دارای ویژگی‌هایی باشد که یکی از آنها کنترل بازار پول و کاهش بروکراسی اداری و دولتی است.از سوی دیگر همه امکانات در پایتخت ایران جمع شده و همین امر باعث شده تا شهرهای دیگر علاوه بر داشتن پتانسیل بالای اقتصادی و تولیدی حضور خود در اقتصاد کشور را حس نکنند و در حاشیه قرار بگیرند.

نعمتی تصریح کرد: موضوع دیگری که ستاد اقتصاد مقاومتی باید در اولویت کاری خود قرار دهد، تدوین سندی به نام سند ملی حکمرانی است که وظایف هر بخش درآن به طور تفکیک شده اعلام شده و بعد از آن به دنبال پیگیری موضوعات اجرایی اقتصاد مقاومتی از بخش‌های گوناگون باشد.

استفاده از روش‌های فعلی ممنوع

همچنین دکتر ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی به جام‌جم گفت: زمانی که یک فرماندهی برای یک کاری تعیین می‌شود به این معناست که نهادسازی جدید اتفاق افتاده است و برای این‌که شاهد پویایی در این ستاد باشیم، نباید از روش‌های فعلی و نگاه فعلی به اقتصاد استفاده شود.بلکه درنگاه مابه اقتصاد باید تحول صورت گیرد.

وی افزود: نمونه ستاد اقتصاد مقاومتی چند سال پیش در خصوص اصل 44 اتفاق افتاد که خروجی آن روشن‌کننده همه ماجرا است و هیچ اتفاق مثبتی که بتوان نام آن را خصوصی‌سازی گذاشت، نیفتاده است.

شاه‌ویسی اضافه کرد: کاری که ستاد اقتصاد مقاومتی باید انجام دهد برجسته کردن واقعیات اقتصاد است؛ به دور از این‌که چه کسی در چه دولتی فعالیت می‌کند، آمارها به دور از تعصب بیان شود.

وی تصریح کرد: همچنین باید ابتدا بگوییم که انتظار اقتصاد مقاومتی از دولت، فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی چیست. زمانی که به این پاسخ رسیدیم همه این افراد را در تصمیم‌گیری‌های این ستاد باید دخیل کنیم تا بهترین خروجی را شاهد باشیم. به بیان بهتر جامعه نخبگان کشور در تصمیمات اقتصادی این ستاد وارد شوند. هر چند ستاد باید ماهیت اصلی خود را که فرماندهی است، فراموش نکند.

وی اظهار کرد: نباید ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی عریض و طویل شود بلکه باید کوچکی و چابکی خود را در همه زمینه‌ها حفظ کند و از تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های غیر ضرور به جدیت ووسواس پرهیز کند.

نظر کارشناسان درباره چگونگی فعالیت ستاد اقتصاد مقاومتی

دکتر شاه‌ویسی: نخبگان و جامعه دانشگاهی باید عضوی از ستاد اقتصاد مقاومتی باشند.

دکتر عبدالملکی: اجرای یکپارچه قوانین و استفاده از توان داخلی از اولویت‌های ستاد اقتصادی مقاومتی باید باشد

دکتر نعمتی: برای تحقق اقتصاد مقاومتی ستادی که تشکیل می‌شود باید واقعیات اقتصاد را به دور از حاشیه بیان کند

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها