در دیدار دکتر سرافراز با رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید شد:

نقش رسانه در تقویت کرسی‌های آزاد اندیشی

رئیس صداو سیما در دیدار اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن تأکید بر حمایت رسانه ملی از جامعه نخبگان کشور، بر بهره‌گیری این رسانه از آثار و تولیدات پژوهشی این پژوهشگاه و نخبگان تأکید کرد.
کد خبر: ۸۳۳۷۶۳

به گزارش روابط عمومی صداوسیما، دکتر سرافراز با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اعضای پژوهشگاه در موضوعات سبک زندگی و الگوی پیشرفت اسلامی، گفت: رسانه ملی در مواجهه با فرهنگ غربی که یک فرهنگ هجومی است باید به دو مؤلفه توجه کند؛ اول آن‌که در ارتباط با این فرهنگ باید به شبهات آن پاسخ دهد و دیگر آن‌که برای طرف مقابل ایجاد سؤال کند و آن فرهنگ را به چالش کشد. وی تصریح کرد باید به نقد عقلانی سکولاریسم و لیبرالیسم بپردازیم و شبکه چهار سیما می‌تواند این مأموریت را به‌درستی به انجام برساند.

ضرورت نقد زندگی غربی

رئیس رسانه ملی یادآور شد: زمانی که رسانه به بیان مؤلفه‌های سبک زندگی اسلامی می‌پردازد، باید به نقد زندگی غربی نیز در کنار آن اشاره کند تا مخاطب با مقایسه آن سره را از ناسره تشخیص دهد. وی با توجه به این‌که اگر در گذشته مخاطبان از طریق بیان احساسی به اقناع می‌رسیدند، گفت: امروزه این رویکرد تأثیر خودش را از دست داده و رسانه باید با موضوعات برخوردی عقلانی داشته باشد و از طریق رویکرد عقلی مخاطب را قانع کند.وی در ادامه با اشاره به این مطلب که رسانه پدیده‌ای غربی است و فرم‌های برنامه‌سازی آن نیز تقلیدی از غرب است، تصریح کرد: با توجه به این‌که جامعه ما جامعه‌ای دینی است، باید به این موضوع پرداخته شود که رسانه دینی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و به دین و تفریح مردم چگونه باید بپردازد و یقینا پژوهش‌های شما می‌تواند در این حوزه به رسانه کمک کند، این‌که مردم چه نیازهایی را باید از طریق رسانه برطرف کنند و چه مقدار جنبه سرگرمی و آموزشی داشته باشد.

رئیس صداو سیما با اشاره به اهمیت شبکه چهار سیما در برقراری ارتباط با نخبگان یادآور شد: این شبکه محور برنامه‌هایی مبتنی بر کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی است و می‌تواند در قالب‌های جذاب مانند مناظره و گفت‌وگو به بیان دیدگاه‌های مختلف بپردازد و آنها را در جامعه نشر دهد.

تولید دانشنامه ارزشمند امام‌علی‌(ع)

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سخنانی ضمن معرفی پژوهشگاه، تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با دو مخاطب مواجه است، مخاطب نخبه که دانشگاهی و حوزوی هستند و مخاطبان جوان که دانشجو و طلبه محسوب می‌شوند و همه آثار و تولیدات این پژوهشگاه نیز در همین قالب طبقه‌بندی شده‌اند. وی با اشاره به تولیدات گسترده و اثرگذار این پژوهشگاه در حوزه اندیشه یادآور شد: از کارهای ارزشمند پژوهشگاه، تولید مجموعه‌ای از دانشنامه‌های دینی است و اولین آن دانشنامه امام علی(ع) است که در سال 79 که مزین به نام امام علی (ع) شده بود، به پیشنهاد آیت‌الله جوادی آملی نگارش آن با تعداد زیادی مقاله آغاز شد و در سال 81 به اتمام رسید و در برگیرنده سیره و زندگی، اندیشه‌های آن حضرت و مرجع‌شناسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد، از دیگر آثار ارزشمند پژوهشگاه را دانشنامه فاطمه زهرا(س) دانست و گفت که با توجه به لزوم اسوه‌پذیری از حضرت‌زهرا(س) و نیز نبودن کتاب مرجع در خصوص آن حضرت، این پژوهشگاه تدوین آن را در دستور کار خود قرار داد که اثری ارزشمند محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشنامه نبوی نیز در دست تولید است. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: این پژوهشگاه باوجود این‌که به لحاظ کمی دستگاه کوچکی است، اما در تراز دستگاه‌های بزرگ، تولید علم و نظریه می‌کند.

ظرفیت بالای آثار رسانه در پژوهشگاه

وی تأکید کرد: این مجموعه به دلیل آن‌که اکثر اعضای آن استادان برجسته دانشگاه و حوزه هستند، از ظرفیت بالایی برخوردار است و رسانه ملی می‌تواند از قابلیت‌های آن در نشر علم بهره‌مند شود، چرا که در موضوعات رسانه‌ای نیز پژوهشگاه کار کرده است، از جمله موضوعاتی مانند سبک زندگی و الگوی پیشرفت که انعکاس نتایج آن برای جامعه مفید خواهد بود.

رشاد با اشاره به نقش شبکه چهار به عنوان شبکه خاص نخبگان گفت: محتوای این شبکه باید طوری باشد که نخبگان را جذب کند. شاید اگر در این حوزه ضعفی هم وجود دارد به این دلیل است که نتوانسته‌ایم مطالب را به زبان رسانه بیان کنیم. وی یادآور شد: این شبکه نیازی به کثرت مخاطب ندارد و باید مخاطب خاص داشته باشد.

در این جلسه که معاونان خبر، سیما، صدا، برون‌مرزی و برخی مدیران شبکه‌های تلویزیونی به همراه برخی مسئولان و اعضای هیات علمی پژوهشگاه حضور داشتند موضوعات مختلفی از سوی حاضران مطرح شد و مواردی نظیر پاسخ به شبهات دینی، چالش‌های جامعه مدرن، آسیب‌های اجتماعی، سبک زندگی اسلامی، ترویج ایمان روشن بینانه، قرار دادن مخاطب در تجربه معنا و ... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بانک اطلاعاتی کارشناسان رسانه

از وظایف صداوسیما ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی کارشناسان رسانه در حوزه‌های مختلف است و مراکز علمی با معرفی کارشناسان خبره خود در موضوعات دینی، اخلاقی، مناسبت‌ها و موضوعی می‌توانند رسانه ملی را در پرداخت به مباحث مورد نیاز یاری رسانند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها