غیرممکن است کسی در میدان نقش‌ جهان قدم زده باشد و زیبایی و ظرافت صنایع دستی اصفهان مجذوبش نکرده باشد یا محال است نام فرش به میان بیاید و جلوه و شکوه فرش‌های تبریز در خاطر ایرانیان زنده نشود، روز گذشته خبری منتشر شد که زیبایی و ظرافت صنایع دستی اصفهان و شکوه فرش‌های تبریز را به هم گره زد تا بار دیگر این هنرها نه‌تنها از ایرانیان بلکه از جهان دل ببرند و با معرفی گسترده در سطح جهان، توجه گردشگران بیشتری را به کشور جلب کرده و درآمدهای ارزی بیشتری را نیز با خود به کشور بیاورند.
کد خبر: ۸۳۲۸۱۷
تبریز و اصفهان بر بام هنر جهان

به گزارش جام‌جم، روز گذشته در آخرین نشست مشترک شورای جهانی صنایع ‌دستی (wcc) و با رای اکثریت قاطع روسای مناطق آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا و آسیا ـ اقیانوسیه تبریز و اصفهان به ثبت جهانی رسیدند.

از میان شش شهر کاندیدای ثبت جهانی، دو شهر تبریز و اصفهان به‌واسطه داشتن جایگاه ویژه‌ای که در عرصه صنایع دستی و بافت فرش دارند، در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت جهانی رسیدند. اکنون دو شهر از کشور چین و یک شهر از کشور اندونزی نیز در صف بررسی هستند.

ثبت جهانی در هند

زمانی که پرونده ثبت جهانی تبریز و اصفهان از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شورای جهانی صنایع دستی ارائه شده بود، اعضای این شورا پس از انجام بررسی‌های تخصصی و حضور کارشناسان بین‌المللی در اصفهان و تبریز، این دو شهر را دارای شرایط لازم برای ثبت جهانی دانستند و این درخواست در اجلاس آسیا ـ اقیانوسیه در کشور هند (2015) به تائید شورا رسید.

«وانگ شان» رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی و «غدا هیجاوی»، رئیس منطقه آسیا ـ اقیانوسیه‌ این شورا، طی پیام‌هایی اختصاصی این موفقیت را به مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبریک گفتند.

دکتر کردستانی مشاور پیشین معاون صنایع دستی کشور درباره این اتفاق به جام‌جم می‌گوید: این برنامه از مدت‌ها قبل در معاونت صنایع دستی بوده که طی آن شهرداری‌ها با کمک سازمان یونسکو شهرهایی را که دارای شرایط و ویژگی خاصی هستند در کشورهای مختلف معرفی می‌کنند. در ایران هم شهرداری‌های اصفهان و تبریز فعال بودند و پیشگام شدند تا به‌عنوان شهرهای نمونه در عرصه صنایع دستی معرفی شوند.

او ادامه می‌دهد: برنامه دیگری هم برای معرفی شهرهای خلاق وجود دارد که طی آن هر شهر را با یک نوع اثر معرفی کنیم.

جذب حداکثری گردشگر

یکی از برنامه‌های مهم معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی که در ابتدای دولت یازدهم مطرح شده بود، شعار «هر استان یک برند جهانی و هر شهر یک برند ملی» بود، حال باید دید بعد از اتفاق ارزشمند ثبت جهانی این دو شهر، مسئولان سازمان میراث فرهنگی تا چه اندازه در تحقق این شعار گام برمی‌دارند. کردستانی درباره این موضوع می‌گوید: این کار یک طرح جهانی است که ایران هم می‌تواند از آن استفاده کرده و شهرهای خود را معرفی کند.

او درباره این طرح توضیح می‌دهد: اگر بتوانیم در این عرصه موفق عمل کنیم بهترین نتیجه‌اش معرفی فرهنگ و هنر ایران خواهد بود که ایران را به جایگاهی که در جهان داشته برمی‌گرداند. از طرف دیگر با این گونه برندسازی‌ها و معرفی‌هاست که کشور می‌تواند گردشگر خارجی را جذب و گردشگری رونق پیدا کند و درآمدهای ارزی را که کشور به آن نیاز مبرمی دارد در حوزه‌ای غیر از نفت کسب کند.

این مرز پر گوهر

اصفهان علاوه بر داشتن بناهای تاریخی زیبا و پیشینه تاریخی کهن دارای صنایع دستی بسیار زیبا و چشم‌نوازی است، خاتم‌کاری میناکاری، گچبری، گره چینی، قلمدان‌سازی، کاشیکاری مسگری، منبت‌کاری، سفالگری، قلمزنی، مینیاتور، قالیبافی زری و مخمل‌بافی و قلمکاری از مهم‌ترین شاخه‌های صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود.

فرش تبریز نیز از جمله صنایعی است که قدمت آن به قبل از دوران صفویه باز می‌گردد. تبریز اکنون یکی از قطب‌های بافندگی بسیار با اهمیت ایران در زمینه‌ قالیبافی است و بسیاری از فرش‌های آن زینت‌بخش موزه‌های معتبر جهان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها