ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته سخنان مفصلی در اجلاس «مجمع اقتصادی شرق» در شهر ولادی وستوک ایراد و در آن به چند موضوع مهم بین‌المللی ازجمله مساله مهاجران، جنگ با تروریسم و مساله حل بحران سوریه پرداخت.
کد خبر: ۸۳۲۳۱۳

وی در این باره گفت: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه آماده است انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار کند و از طریق گفت‌وگو با مخالفان غیرمتخاصم، قدرت را با آنها سهیم شود.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری «رویترز»، رئیس‌جمهور روسیه خطاب به خبرنگاران حاضر در اجلاس ولادی وستوک گفت: «ما واقعا می‌خواهیم نوعی از ائتلاف جهانی را برای جنگ با تروریسم و افراط‌گرایی تشکیل دهیم و برای این منظور با شرکای خود در سوریه نیز مشورت کرده‌ایم. به‌طور کلی تفاهم مشترکی بر این مبنا وجود دارد که اقدامات وحدت‌بخش برای جنگ علیه تروریسم باید به موازات اجرای برخی روندهای سیاسی در خود سوریه انجام شود. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز با این عقیده موافق و آماده است انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار کند، با اپوزیسیون غیرمتخاصم تعامل کند و آنها را در حکومت شریک سازد.»

ائتلاف ضد داعش

رئیس‌جمهوری روسیه درباره ائتلاف پیشنهادی خود برای مبارزه با تروریسم نیز خاطرنشان کرد: «ما برای این منظور با شرکای آمریکایی خود مشورت کرده‌ایم. من شخصا درباره این موضوع با اوباما صحبت کرده ام و مسکو با ترکیه، عربستان سعودی، اردن و چند کشور دیگر نیز در این خصوص گفت‌وگو کرده است.»

پوتین در عین حال گفت، هنوز صحبت درباره احتمال مشارکت کشورش در عملیات نظامی علیه گروه داعش زود است. وی افزود: «ما هر احتمالی را در نظر می‌گیریم، اما در حال حاضر هنوز موضوع مشارکت روسیه در عملیات نظامی علیه داعش در دستور کار ما قرار ندارد.» پوتین تاکید کرد: «هنوز وقت آن نرسیده است که بگوییم برای این اقدام آماده‌ایم، اما هم‌اکنون از سوریه جدی‌تر از قبل حمایت می‌کنیم و کمک‌های تجهیزاتی و آموزشی بیشتری در اختیار آنها قرار می‌دهیم.»

طی روزهای گذشته چند رسانه خارجی اعلام کرده بودند ممکن است نیروی هوایی روسیه در حملات هوایی علیه مواضع گروه داعش در سوریه شرکت کند. برخی گزارش‌ها نشان می‌داد تجهیزات لازم برای اجرای این حملات تاکنون به سوریه نیز منتقل شده است. حتی یک روزنامه اسرائیلی از شرکت نیروهای روسیه در جریان جنگ سوریه خبر داد و مقامات آمریکایی نیز بر آن انگشت گذاشتند اما بلافاصله منابع روسی این خبر‌ها را تکذیب کردند.

منطقه خاورمیانه طی چند سال اخیر با بحران افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری درگیر بوده است. گروه تکفیری «داعش» و دیگر وابستگان آن و گروه‌های منشعب از «القاعده» و «طالبان»، بخصوص در سوریه و عراق بشدت فعالند و جنایات فجیعی را علیه غیرنظامیان مرتکب می‌شوند و مناطق وسیعی از این دو کشور بخصوص سوریه را ویران کرده‌اند.

بحران مهاجرت

پوتین با اشاره به بحران مهاجرت به اروپا نیز این بحران را نتیجه سیاست خارجی غلط غرب در خاورمیانه توصیف کرد و با ابراز تعجب از انتقاد رسانه‌ها از اروپا به خاطر اعمال خشونت علیه پناهجویان گفت: «اروپایی‌ها کورکورانه از دستورات آمریکا اطاعت می‌کنند و این در حالی است که آمریکا از بحران کنونی متضرر نمی‌شود.» پوتین افزود: «اروپا باید درخصوص رفتار با پناهجویان از روسیه بیاموزد که برای صدها تن از پناهجویان اوکراینی سرپناه، غذا و امکانات فراهم کرده است.»

نشست «مجمع اقتصادی شرق (موسوم به EEE)، مجمعی است که به ابتکار پوتین و با هدف توسعه مناطق شرقی کشور پهناور روسیه شکل گرفته تا با اتخاذ تدابیر لازم، توسعه و رونق اقتصادی این مناطق که شرایط آب و هوایی آنها نسبت به مناطق غربی روسیه نامساعدتر، جمعیت آنها بسیار کمتر و در عین حال برخوردار از منابع انرژی هستند بهبود یابد.

طرح ایران

همزمان با اظهارات ولادیمیر پوتین یک‌بار دیگر طرح ایران برای حل و فصل بحران سوریه نیز مطرح شده است.

دلیل این موضوع سفر دو روز گذشته حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران به سوریه و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور و دیگر مقامات سوری است. امیرعبداللهیان دراین باره گفت: هر طرحی برای حل بحران سوریه باید نقش ملت این کشور را به رسمیت بشناسد. وی روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه در دمشق افزود: نقش بشار اسد نیز در هرگونه راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه محوری و تعیین‌کننده است.

گرچه درباره طرح جدید ایران جزئیاتی بیان نشده است اما پیش‌تر ایران طرحی چهارماده‌ای را برای حل بحران سوریه ارائه داده بود که شامل آتش‌بس، گفت‌وگوهای ملی، برگزاری انتخابات جدید و تشکیل یک دولت ائتلافی آن می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها