امروزه بازار اتومبیل های چندمنظوره اعم از اس یو وی، کراس‌اوور و مینی کراس‌اوور بسیار گرم و روبه‌راه است و از اقبال عمومی بسیاری هم برخوردارند. در این میان، تمامی اتومبیل سازان جهان و حتی آنانی که اسپرت ساز خالص‌اند و کار و بارشان چیز دیگری است وارد این عرصه شده تا بلکه از این راه آب و نانی را روانه سفره‌های خود نمایند!
کد خبر: ۸۳۲۲۹۴
نیم‌نگاهی به مرسدس بنز GLA 250 فورماتیک + فیلم + عکس

به گزارش پدال، به‌راستی چه کسی تا یک دهه پیش، حتی تصورش را می‌کرد که امثال لامبورگینی وارد این عرصه شوند؛ سازنده‌ای که محصولاتش با کف زمین هم‌تراز بوده و هست حال به دنبال فتح قلل مرتفع جهان است! و اگر شاهدیم که چنین اتومبیل سازانی در این وادی به سر می‌برند پس جای شگفتی نیست که لوکس سازان به نامی همچون مرسدس بنز هم تا این حد در این میدان پیشروی نموده و در پی فتح خاک‌ریزهای نوینی نیز باشند و شاید در این گیرودار بتوان مرسدس بنز 250 GLA را از جدیدترین لژیونرهای این کمپانی به شمار آورد.

مرسدس GLA یک مینی کراس‌اوور است که برای نخستین بار در اواخر سال 2013 میلادی و در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت در معرض دید عموم قرار گرفت، البته پیش‌تر از این و در آوریل همان سال، نسخه کانسپت آن در نمایشگاه شانگهای چین رونمایی شد.

تولید این اتومبیل در نوامبر سال 2014 میلادی آغاز شد و طراحی و تکوین آن نیز توسط شخصی به نام ULI BAUR صورت پذیرفت. اتومبیل مذکور در سیستم نوین نام‌گذاری مرسدس، اتومبیل SUV معادل و هم‌ پای کلاس A به شمار می‌آید.

هم‌اکنون این مینی کراس‌اوور علاوه بر آلمان، در سایت‌های مرسدس بنز در مجارستان و فنلاند و هند نیز تولید می‌شود که نمونه‌های وارد شده به امارات از سایت‌های اروپایی این کمپانی است.

شرکت ب‌ام‌و در خلق و آفرینش سگمنت هایی پیشگام بود که کمتر کسی انتظارش را داشت، هیولاهایی همچون سری 5 جی‌تی، سری 2 اکتیو تورر و بالاخره X4 که در عین حال هم توانستند فروش مناسبی را در سرتاسر جهان برایش رقم زنند ولی در مقابل، مرسدس بنز صفحه نوینی را در همان دفتر گشود و سگمنت های زیباتر و خوش‌ساخت‌تری به نام CLS و CLA را خلق کرد و درنهایت هم این برند توانست یک تحول بنیادی را در اتومبیل کلاس شهری سابقاً هول‌انگیز خود به نام A صورت دهد و از همین رو بود که سگمنت GLA را روانه بازار نمود.

از دیدگاه بصری، مرسدس بنز GLA 250 4MATIC دقیقاً همان کلاس A این برند را تداعی می‌کند؛ البته به‌استثناء حجمی از تریم های پلاستیکی که در پیرامون گلگیرهای های این اتومبیل تعبیه شده و نیز برخی از زوایا در اطراف این مدل.

باآنکه این فرض وجود دارد که اتومبیل مذکور از ارتفاع بیشتری نسبت به سطح زمین، در قیاس با کلاس A، برخوردار است ولی در واقع این‌طور به نظر می‌آید که راننده این مرسدس از همان میدان دیدی بهره می‌برد که رانندگان اتومبیل هایی همچون هیوندای النترا و نیسان سانی از آن برخوردارند.

کابین این اتومبیل بسیار خوب و درخور طراحی شده و در عین حال مدرن و به‌روز است. یک صفحه نمایشگر لمسی با کارکردی عالی در آن نصب شده که در ترکیب با داشبورد و کنسولی از جنس پلاستیک سخت، خودنمایی می‌کند.

فضای موجود در قسمت جلوی کابین بسیار خوب و مناسب است و فضای عقب هم در حد متوسطی ارزیابی می‌شود؛ صندوق بار این اتومبیل، چنانچه آن را در محتوی همچون مدلی هاچ‌بک فرض نماییم، از گنجایش مناسبی برخوردار است اما در حد و اندازه‌های یک اتومبیل اس یو وی نیست.



211 اسب توانی که از پیشرانه 2 لیتری و توربو این اتومبیل خارج می‌شود احساسی از توانمندی و قدرت را در دورهای پایین به راننده القاء می‌کند، این توان به همراه یک جعبه‌دنده 7 سرعته کلاچ دوبل، به‌تمامی چرخ‌های این کراس‌اوور کوچک منتقل می‌شود.



مرسدس بنز GLA از مصرف مناسبی هم بهره می‌برد که مقدار آن حدود 10.7 لیتر به ازای 100 کیلومتر مسافت و در یک رانندگی نرمال و عادی است.

مرسدس GLA باآنکه اتومبیل کوچکی بوده و از تایرهایی با فاق کوتاه بهره می‌برد ولی از سواری بسیار نرم و ملایمی برخوردار است، ناگفته نماند که بسیاری از برندهای لوکس و به نام گیتی در ارائه همچنین ترکیبی از سواری، شکست سختی را تجربه نمودند. این اتومبیل در داخل شهرها عملکرد کاملاً معقولی از خود ارائه می‌دهد و در جاده‌های خارج از شهر هم نمونه‌ای مطبوع و رضایت‌بخش است.

به هر حال، مرسدس GLA 250 یکی از نمونه‌های به ظاهر کراس‌اوور بوده که در واقعیت امر همچون یک هاچ‌بک می‌باشد و در عین حال هم اتومبیل بسیار خوب و درخوری هست.

در مجموع، مرسدس GLA را می‌توان اتومبیل نسبتاً کاربردی و بهره‌مند از رانشی بسیار خوب برشمرد که راحتی شما را در هنگام یک سفر به‌تمامی تأمین می‌کند؛ اما در عین حال این اتومبیل از فقدان برخی از ویژگی‌های خاص نیز در رنج است.

با این حال، بسیاری از مشتریان حاضرند برای نشان سه پر مرسدس بنز بهایی را بپردازند که معادلش می‌شود اتومبیل های بزرگ‌تری را از مارک‌های عالی و مرغوب صاحب شد، اتومبیل هایی همچون لندروور دیسکاوری اسپرت، آئودی Q3 و نیز لکسوس NX200T.

با وجود آنکه آرم و نشان مرسدس پرستیژ بیشتری را نسبت به بقیه همتایانش داراست، ولی هنوز هم این اتومبیل یک مرسدس کوچک است.

مشخصات فنی
حجم موتور: 1991 سی‌سی
توان: 211 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 350 نیوتن‌متر در 1200 الی 4000 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: 7.1 ثانیه
حداکثر سرعت: 230 کیلومتر بر ساعت
مصرف بنزین در سیکل ترکیبی: 7 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مک‌فرسون استرات
سیستم فنربندی عقب: چند عضوی (MULTI LINK)
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: 4417/2022/1494 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2699 میلی‌متر
وزن: 1505 الی 1585 کیلوگرم
گنجایش محل بار: 490 لیتر
حجم باک: 56 لیتر
سایز تایرهای جلو و عقب: 235/45 R 19 (مدل GLA 250 و تیپ 4MATIC)

ایمنی
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP (ایمنی راننده:96 درصد – ایمنی سرنشین جلو: 88 درصد – ایمنی عابر پیاده: 67 درصد)
7 عدد کیسه ایمنی هوا
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم ترمز در حالت اضطراری BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل کشش خودرو ASR
سیستم کمکی نگه‌دارنده خودرو در مسیر LANE KEEPING ASSIST
سیستم راداری جلوگیری از تصادفات DISTRONIC PLUS
سیستم کمکی تشخیص نقاط کور BLIND SPOT ASSIST
سیستم کمکی شروع حرکت از سربالایی‌ها HILL ASSIST
کاپوت فعال
ترمز تطبیقی
ستون جمع شونده فرمان
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک

تجهیزات
صندلی‌ها با پوشش چرمی – چراغ نقشه‌خوانی – سقف پانورامیک – استراحتگاه دست در میان صندلی‌های جلو- فرمان الکتریکی حساس به سرعت و با پوشش چرمی – تعویض دنده از پشت فرمان- صفحه نمایشگر لمسی به سایز 5.8 اینچ – شیشه عقب بخار زدا – سیستم روشنایی هوشمند به همراه سیستم روشنایی در روز و شیشه‌شور چراغ‌های جلو – چراغ‌های جلو از نوع زنون و عقب از نوع LED – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان- سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS) سیستم ضد سرقت.

سیستم START/STOP – سنسورهای پارک جلو و عقب – دوربین دید عقب – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان + CD + MP3 + پورت USB و AUX و اتصالات بلوتوث – سوکت 12V برای سرنشینان جلو – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک.

آپشن های سفارشی: سیستم صوتی HARMAN KARDON با خروجی 450 وات صندلی برقی با حافظه – گرم‌کن صندلی‌های جلو و…

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها