آیت الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

برخی برای رسیدن به نمایندگی مجلس میلیاردی خرج می‌کنند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه مسئله قانون‌مداری یک امر کاملا پذیرفته شده گفت: نظارت استصوابی شورای نگهبان یک قانون است بنابراین مقابله با این قانون حاشیه‌سازی بی حاصل به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۳۲۲۵۵
ایستادگی در مقابل شورای نگهبان حاشیه‌سازی بی حاصل است

به گزارش فارس، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های امروز خود به جایگاه شورای نگهبان اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ کسی نیست که دلسوز انقلاب باشد اما در عین حال قانون مداری را نپذیرد. قانون اساسی در اصل 99 شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات خبرگان، مجلس شورای اسلامی می‌داند که باید مراجعه به آرای عمومی را برعهده دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به دو نوع نظارت استصوابی و استطلاعی، گفت: نظارت استطلاعی یعنی اینکه شورای نگهبان فقط نظاره‌گر باشد و به هیات‌های اجرایی گزارش دهند و آن‌ها اگر دلشان بخواهند اجرا کنند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: شورای نگهبان در نظارت استصوابی در تمام مراحل یعنی هم نظارت و هم رد و یا صلاحیت کاندیدا باید دخالت کند و این در تاریخ 1/3/1370 در نظریه تفسیری 1234 تفسیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق اصل 91، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم صورت می‌گیرد پس قانون این اجازه را داده که هر جا در مورد قانون اساسی اختلاف نظری به وجود آمد تفسیر آن با شورای نگهبان باشد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه نظارت استصوابی شورای نگهبان قانونی است و مجریان قانون باید به آن احترام بگذارند، گفت: ایستادن و مقابله با این قانون (نظارت استصوابی شورای نگهبان) حاشیه‌سازی بی حاصل است.

برجام و اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برجام و هجدهمین اجلاسیه دور چهارم مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار داشت: در این اجلاسیه یک ابتکاری که صورت گرفت و باید الگو باشد و آن هم دعوت از دو شخصیت موافق و مخالف برجام بود.

وی اضافه کرد: با در اختیار گذاشتن وقت مناسب به موافق و مخالف برجام تمام حرفها شنیده شد. من کاری به محتوا ندارم و قضاوتی نمی‌کنم اما این منطق قرآن است که اگر می‌خواهی قضاوت واقع بینانه داشته باشی باید همه حرفها را شنید چه در عرصه سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در مورد دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان نیز خاطرنشان کرد: به نظر من رهنمودهای بسیار مهم رهبری یک بار کفایت نمی‌کند و باید چند بار گوش کرد تا به عمق فرمایشات ایشان رسید.

مسائل بعد از برجام مهمتر است

وی در مورد برجام نیز گفت: اصل برجام خود یک مسئله است و مسائل بعد از برجام، مسئله دیگر است و صد البته شاید مهمتر از اصل هم باشد.

به گفته آیت‌الله خاتمی برجام در حال طی کردن مراحل قانونی خود است بنابراین باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی گفت: رهبری نیز فرمودند به مصلحت نیست که مجلس را از این امر کنار بگذاریم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به اصل ۷۷ قانون اساسی در مورد عهدنامه‌ها و قراردادنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: طبق این اصل باید این موارد به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد چرا که این تصریح قانون است اگر واقعا توافق و تعهدی با این اهمیت مصداق قانون نباشد پس چه چیزی مصداق اصل ۷۷ قانون اساسی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: چه برجام امضا شده باشد چه نشده باشد این (برجام ) تعهدی ۱۰ ساله ، ۱۵ ساله، ۲۰ ساله و در برخی موارد ۲۵ ساله درست کرده است. بنابراین نباید مجلس را در این عرصه به حساب نیاوریم.

به اعتقاد آیت‌الله خاتمی به حساب آوردن مجلس در امر برجام یعنی به حساب آوردن مردمی که این نمایندگان را انتخاب کرده‌اند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به این فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در رابطه با تصویب و یا رد برجام هیچ نظری ندارم اشاره کرد و گفت: البته ورود این آقایان (نمایندگان مجلس) به معنای انحصار نیست بلکه به جز مجلس نهادهای دیگری مانند شورای عالی امنیت ملی نیز می‌تواند ورود کند.

وی به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد لغو تحریم‌ها و غنی‌سازی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند چارچوب تحریم‌ها حفظ می‌شود این نقض تعهد است ما وارد مذاکره شدیم که این تحریم‌ها برداشته شود وگرنه می‌توانستیم از ۱۹ هزار سانتریفیوژ به ۴۰ یا ۵۰ هزار ارتقا یابیم.

مسئولان در مورد سخنان آمریکایی‌ها موضع گیری کنند

آیت‌الله خاتمی افزود: ما تنازل کردیم که تحریم‌ها برداشته شود بنابراین باید مسئولان ما در مورد این سخنان آمریکایی‌ها مواضع صریح اتخاذ کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: قرار بود تحریم‌ها لغو شود نه تعلیق، تعلیق تحریم‌ها نقض عهد دوم است اگر قرار باشد تحریم‌ها فقط تعلیق شود ما هم در توافق، توقف را می‌پذیریم نه تعطیلی را چرا که قرارداد باید دو طرفه باشد ما قرارداد یک طرفه نداریم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند ایرانی‌ها باید کاری متفاوت انجام دهند، گفت: این یعنی چه؟ یعنی دست از ارزش‌های انقلابی و اسلامی‌مان بکشیم و در نظام سلطه هضم شویم. یعنی دست از حمایت نیروهای مقاومت در دنیا برداریم و مظلومان عراق و حزب‌الله را رها کنیم. اما آمریکایی‌ها بدانند و مطمئن باشند که این حادثه هیچگاه اتفاق نخواهد افتاد.

رویای اوباما تعبیر نمی شود

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: آقای اوباما گفته که امید دارد هویت رژیم ایران تغییر کند. اوباما می‌خواهد یک حکومت نوکر مثل پهلوی در ایران سر کار بیاید و مثل گذشته این کشور را به غارت ببرد. اوباما بداند این رویایی است که هیچ وقت تعبیر نشده و نخواهد شد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه پیام نماز جمعه تهران به سرعت در دنیا مخابره می‌شود، خاطرنشان کرد: من از زبان شما نمازگزاران مومن می‌گویم این مردم عزیز تا آخرین نفر و تا آخرین نفس و قطره خون از استقلال، آزادی و نظام مقدس اسلامی حمایت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها گفته اند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیار آنان قرار داده. این همان نفوذی است که رهبری در چند سخنرانی قبل به آن اشاره فرمودند و این هشداری است به همه صاحبان رسانه.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آن‌هایی که سایت و یا روزنامه دارند بدانند که نباید زمینه ساز نفوذ آمریکا شوند امروز هر قلم و هر قدمی که سبب بزک کردن چهره آمریکا و یا زدودن نفرت آمریکا شود بی تردید قلمی آمریکایی خواهد بود.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به کسانی که متمایل و همفکرشان هستند می‌خواهند چنین القا کنند که شعار مرگ بر آمریکا تندروی است، گفت: این آقایان نمی‌توانند بفهمند که شعار مرگ بر آمریکا ریشه در قرآن و فرهنگ عاشورا دارد و ترجمان دوباره هیهات من‌الذله است.

وی تاکید کرد: شعار مرگ بر آمریکایی مردم ما عین اعتدال است و سازش رابطه با آمریکا در شرایط کنونی که هنوز آدم نشده وادادگی و ذلتی بیش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها