مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما داریم زمان را از دست می‌دهیم.اگر وضعیت فعلی دریاچه حفظ نشود، دیگر دریاچه ارومیه قابلیت احیا نخواهد داشت و چهار میلیون نفر مجبورند این منطقه را ترک کنند.
کد خبر: ۸۳۱۹۷۸

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در جلسه هم‌اندیشی برای احیای دریاچه ارومیه که با حضور شماری از فرهنگیان و مدیران آموزش و پرورش استان برگزار شد، افزود: دریاچه ارومیه در نتیجه نادیده گرفتن اصول توسعه پایدار خشک شد.

وی با اعلام موضع خود در برابر اظهارات دکتر کردوانی تصریح کرد: آقای کردوانی گفته بود دریاچه ارومیه دیگر خشک شده و باید آن را رها کرد. این حرف زمانی درست بود که دریاچه را خود طبیعت خشک می‌کرد، ولی دریاچه ارومیه را ما انسان‌ها خشک کرده‌ایم. ما همه دست به دست هم داده‌ایم و دریاچه ارومیه را خشک کرده‌ایم. صدها دریاچه همانند ارومیه را نیز در زیر زمین خشک کرده‌ایم. وی تصریح کرد: سقف بهره‌برداری از آب‌های تجدیدپذیر در نهایت 40 درصد است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که بیش از این مقدار از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنیم. در حوزه دریاچه ارومیه 70 درصد و در کشور 86 درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. ما داریم با دست خودمان، خودمان را نابود می‌کنیم. ما در 50 سال پیش 25 درصد منابع آب تجدیدپذیر را نمی‌توانستیم استفاده کنیم.

50 سال پیش مساله‌ای به نام تخریب محیط‌زیست نداشتیم. امروز با فناوری که قرار بود در خدمت انسان باشد، خودکشی می‌کنیم. ما داریم با چاقوی جراحی خودمان را می‌کشیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: در خراسان رضوی بالای 150 درصد آب‌های تجدید پذیر، در اصفهان و کرمان بالای 120 درصد و در فارس بالای صددرصد استفاده می‌شود. چند وقت پیش در دانشگاه مشهد گفتم با درخت‌های مشهد عکس یادگاری بگیرید و به آیندگان بگویید زمانی در مشهد هم درخت بود! ما داریم سرزمین خودمان را با دست خودمان نابود می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر دریاچه ارومیه را احیا نکنیم، باید ده‌ها برابر هزینه احیا، خسارت خشک شدن آن را بپردازیم. وقتی احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین مصوبه دولت مطرح می‌شود، یعنی این را درک کرده‌ایم که اگر برای احیای دریاچه هفت میلیارد دلار هزینه نکنیم، باید برای جبران تبعات آن صدها میلیارد دلار هزینه کنیم.

وی به تبیین تبعات منفی خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی، 1/1 میلیون نفر در کشور جابه‌جا شدند؛ ولی متاسفانه همان هنگام شاهد وقوع برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی میان این مردم بودیم. در صورتی که با خشک شدن دریاچه ارومیه دست‌کم چهار میلیون نفر مجبور خواهند بود مهاجرت کنند.

وی گفت: آذربایجان شرقی بازنده اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و بیشترین آسیب‌ها و تخریب‌های خشک شدن دریاچه ارومیه متوجه این استان خواهد بود و تبریز را به شهری متروکه تبدیل خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها