وضعیت ایران در ذیل بندهای فصل7 منشور ملل‌متحد

آیا تنها باید برای جنگ مذاکره می کردیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه پذیرش نظارت بیشتر بر صنعت هسته‌ای فی نفسه نگرانی ایجاد نمی‌کند، گفت: در این خصوص هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و امنیتی انجام شده است.
کد خبر: ۸۳۱۹۲۴
محدودیت ‌های موشکی به تدریج برداشته می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سید عباس عراقچی در جلسه نوبت صبح امروز اجلاس خبرگان رهبری به رعایت خطوط قرمز در مذاکرات از سوی تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و گفت:‌ تعطیل نشدن غنی‌سازی که جزء خطوط قرمز اصلی نظام در طول 10 سال گذشته بوده به طور کامل در توافق هسته‌ای رعایت شده و بر اساس آن، غنی‌سازی حتی یک روز هم تعطیل نخواهد شد، این در حالی است که طرف‌های مقابل سیاست "غنی سازی صفر" خود را کنار گذاشتند.

وی همچنین با طرح موضوع حرکت به سمت غنی‌سازی تجاری و صنعتی در 15 سال آینده تصریح کرد: در مذاکرات و همانطور که در متن برجام آمده است، غنی‌سازی صنعتی و تجاری به رسمیت شناخته شده و صنعت هسته‌ای با تحقیق و توسعه و استفاده از ماشین‌های نسل 6 و 8 سانتریفیوژ در مدت 15 سال به سمت تولید مواد غنی‌شده‌ی تا میزان بیش از یک میلیون سو حرکت می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی در گام اول و به صورت یکجا از دیگر مطالبی است که بیانگر رعایت خطوط قرمز از سوی تیم مذاکره‌کننده است.

وی همچنین تصریح کرد:‌ بعد از برداشته‌شدن تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های تسلیحاتی، اشاعه‌ای و موشکی نیز به صورت تدریجی و در فاصله‌ای معقول برداشته می‌شود.

عراقچی اضافه کرد: به طور خلاصه، جمهوری اسلامی ایران به تمامی اهداف و خواسته‌های خود در مذاکرات رسیده است؛ هم عزت و استقلال خود را حفظ کرده و اراده خود را در ادامه غنی‌سازی به طرف مقابل تحمیل کرده است، هم برنامه هسته‌ای خود مشتمل بر غنی‌سازی تجاری و صنعتی را تثبیت کرده و به شناسایی سازمان ملل رسانده و هم اینکه تحریم‌ها علیه خود اعم از تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا را مرتفع کرده است.

وی با بیان اینکه در مقابل دستاوردهای قابل توجه ذکر شده، برخی محدودیت‌ها در برنامه ایران پذیرفته شده است، اظهار داشت:‌ این محدودیت‌ها دو ویژگی دارد؛ یکی آنکه بر اثر آنها هیچ نیازی از کشور تعطیل نمی‌شود و دیگری آنکه همه این محدودیت‌ها زمان‌دار بوده و هیچ کدام ابدی و دائمی نیستند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره پذیرش نظارت بیشتر بر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران برنامه هسته‌ای مخفیانه‌ای ندارد و به همین دلیل بحث پذیرش نظارت بیشتر بر صنعت هسته‌ای فی نفسه نگرانی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه این نظارت‌ها در راستای اهداف دیگری مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

عراقچی تاکید کرد: در این خصوص هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و امنیتی انجام شده است تا امکان سوءاستفاده به صفر برسد لذا از این جهت هیچ نگرانی نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها